AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.083

M5 utan servicebok

Hur är det nu... Vågar man köpa en M5, e34 från 89, utan servicebok? Serviceboken har blivit "stulen"!

Jag vågar aldrig köpa en M5:a utan att M-testa den, men även om M-testen ser OK ut kan ju bilen vara sunkig för det. Eller?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Ett M-test är ett mycket bra sätt att få reda på bilens skick, visst kan dom missa vissa saker men det är oftast inga stora fel.

Servicebok är ett plus men på en sådan förhållande vis gammal bil är den inte det viktigaste utan det är skicket som avgör. Provkör bilen ordentligt så känner du hur den är och beter sig.
Det som är dyrast att fixa är motor-vxllåda så kolla upp dom extra noga, förutom M-test så kan du göra ett leak-down test på den.
li
1.959
liste
535i -89
Jag tycker det beror på hur länge den varit i Sverige, hur många ägare den har haft och vilket det allmänna skicket är. Förslagsvis lämnar du in bilen till en BMW-verkstad OCH en M-station, för att vara relativt säker på bilens skick och funktion även utan servicebok.
Hmm kom just att fundera på en sak.
Om man nu köper en bil utan servicebok, hur skulle ni
värdera om man startar upp en egen bok dvs man köper in en
ny. Då finns det ju en dokumentation från där du köpte bilen
som bevisar att den är skött rätt.

Bara en stilla fundering på om det går att 'rädda' en bil utan
servicebok...
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Så viktigt är det väl ändå inte med servicebok på en 15 år gammal bil.
Vem som helst kan köpa en servicebok till en bil och få den stämplad.
Kolla på skicket på bilen istället, en bok är ingen garanti på att servicen är skött.
jag undrar över hur jag ska göra, jag har ju totalrenoverat hela motorn o jag har ju kvitton på det är uppe i 70000kr bara i delar, men jag har ingen servicebok. för jag fick inte det med när jag köpte bilen i tyskland.. jag visste inte att det var så viktigt utan det var mera uppståndelse over bilen.. men jag tycker ju inte det spelar någon roll eftersom jag har totalrenoverat den eller??? tomas

mackan325
Så mycket dok. som möjligt är mitt motto vid köp. MEN kvitton på reparationer / delar et.c. tycker jag är minst lika mycket värda som en servicebok.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
tomas: Vissa eventuella köpare kommer att stirra sig blinda på att den saknar servicebok, men jag tror inte att den kommer att vara speciellt svårsåld iaf.

Jag tycker det är viktigare att man har kvitton på påstådda reparationer, renoveringar och liknade än att man har en servicebok. Visst är det bra om serviceboken finns men det är inte ett måste.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

M-testa kärran och pruta ordentligt, för du kan lita på att det kommer den som ska köpa bilen av dig att göra när du ska sälja den vidare.Kvitton på alla reparationer är för ditt eget vidkommande bra, så törs du i alla fall åka med bilen utan att alltid vara rädd för att bilen rasar. Kom alltid ihåg att M5 är bland det dyraste som finns att reparera, ungeför dubbelt så dyr som M3 på de vanligaste delarna, så var vaksam som en ´hel flock med hökar vid eventuellt köp, speciellt utan servicebok.
Förresten, Vem fan stjäl en servicebok. Chassinummeret står ju tryckt iden så den går ju knappast att använda till ngn annan bil..... Nädu är boken borta så är det nog oftast så att någon har något att dölja om bilen. Man kan ju ha i åtanke att en inspektion 2 service till en M5 kostar ca 10000:-, så det är nog frestande att lösa dettta på annat sätt. Lycka till!
Har bilen en totalrenoverad motor med alla kvitton o sjysst bok EFTER ren. så är ok för mig.
Det är ju motorn man är rädd om, om du köper en bil som gått 5000 mil utan oljebyte hur skall man upptäcka det?
En servicebok är viktigare ju äldre bilen är..
Alla stämplar skall vara läsbara, med möjlighet till att motringa verkstaden som stämplat..
Ge mig en anledning till att inte vara så petig det finns ju massor av bilar som har fått den skötseln...
Visst säger ngn men jag som servat bilen sjäv då?
Tack men nej tack den bilen vill jag inte ha OM det inte finns papper på varenda pryl i samband med hemmaservice förstås...
Ändå tveksamt...

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Helt rätt kilen. Men man vet ju fortfarande inte vad det är för klåpare som har skruvat med bilen vid hemma meck. Kom ihåg att det finns lika många gör-det-själv som förstör-det-själv, enligt erfarenhet....
Att de stjäl sevice boken är ingen konstigt, det är handels vara i vissa kretsar...
Att fixa till chassienumret i boken är en baggis för dessa "herrar"

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det kan ju förekomma att böckerna stjäls, det tror jag också, Men som jag skrev förrut så är det nog OFTAST så att man "tappar bort" den, med tanke på servicekostnaden.
Min bil ska in snart på insp2, men det kostar bara 8800:-......skulle däremot aldrig fuska med servicarna, då det aldrig lönar sig. Antingen rasar skiten, eller också så rasar bilens värde mer än vad servicarna skulle kosta.
Men den vanligaste anledningen att "kasta" service boken är nog för att dölja mätarställningen, den verkliga alltså. Jobbigt att sälja en M5 -94 som gått tolvtusen mil, när det visar sig i serviceboken att den varit inne på 10000 mila service 95....
ol
22
ola025
M3 cab -96
Hej Hej

jag tror att det är en grå M5 på blocket.com, en 89 som "bara" har gått 14000 mil, står att det är import 89, men det är fel 97 ska det vara,fyra ägare på två månader är inte heller så dåligt, ny bes ua är den inte heller, besiktigades i februari gick igenom men fick några åtgärder till nästa besiktning bla "Motor oljeläckage".
nuvarande ägare har inte åtgärdat några fel och kan inte svara på om kamkedjan är bytt eller ej och ingen annan service heller.

Men eftersom det har varit ett gäng ägare på bilen så kan ju felen vara fixade och det kan vara ett kanon köp......
Ola025 har så rätt så!

Säljaren verkade inte veta så mycket om bilen... Även om begärt pris 49.900:- må vara billigt, så är nog detta ett gyllene exempel på "man får vad man betalar för". Har kollat runt lite på yngre M5 typ 91-92 och de begär man ca. 20-30.000:- mer för.

Nä, jag lägger hellre till några slantar på en "ärlig" bil. Jag menar, varför köpa sig problem? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.