AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.827

Hur byta bränslefilter?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tänkte byta bränslefilter. Har för mig att det i Haynes-manualen för min förra E28:a stod att man skulle dra ur säkringen för bränslepumpen och köra slut soppan på tomgång innan man lossade slangarna från filtret (för att eliminera trycket). I Bentley-manualen för E34/530i står det dock ingenting om att det skulle vara nödvändigt, utan att det räcker med att strypa slangarna med klämmor eller liknande innan demontering av filtret sker. Kan det verkligen vara riktigt? Det borde väl finnas lika mycket tryck i E34:an som i E28:an...? Har inte lust att stå där med vilt sprutande soppaslangar med allt vad det kan leda till...

En annan sak: I Bentley-manualen står det att vissa modeller från -93 (som jag har) är utrustade med 2 st bränslefilter. Jag har inte varit under och kollat ännu, och jag har bara inhandlat 1 st filter till att börja med. Om det nu visar sig vara 2 filter, sitter de då i närheten av varandra (det ena skall i varje fall sitta under bilen strax framför tanken på höger sida har jag förstått)?

Supertacksam för svar!

Mvh
/Pewe
Er
56
Erik B
525i -95
Jag bytte utan att vare sig köra slut på soppan eller dra ur några säkringar... Det spildes en del men i stora hela så gick det rätt smärtfritt iaf. Se till att ha nya slangklämmor.

Erik.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad kostar filtren???
Och exakt var sitter den/dom??? sitter dom i någon behållare eller???

MvH Bmw 4-ever

Länk
Er
56
Erik B
525i -95
Kostar under hundra spänn på mekonomen (verkade vara orginal). Det sitter till höger framför bensintanken och ser ut som en läskburk, hela byts.

Erik.
Er
56
Erik B
525i -95
Under TVÅ hundra spänn ska det vara (178:- för att vara exakt).

Erik.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
en eller två????

MvH Bmw 4-ever

Länk
530IA-93
På BMW kostar filtret 187:-

Det är ett filter.

(BMW EN BIL ATT TRIVAS I)

Mvh Hoffe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Uppföljning: Det satt 1 st filter på min. Men huga, det var ingen operation att rekommendera för räddhågade. Trots att jag hade klämt ihop soppaslangarna så gott jag kunde innan jag lossade dem från filtret så sprutade det rejält med soppa. Det var ett rejält tryck! Blev mer eller mindre översköljd ända in till armhålorna (sved också ordentligt av stänk i ögonen). Vet inte om det här är något man ska räkna med eller om jag gjorde något fel...? Följde dock instruktionerna i bl.a. Bentley-manualen till punkt och pricka. Hur som helst så utfärdas en liten varning för den som inte gjort detta förut.

Resultatet var trots allt över förväntan! Motorn känns betydligt rappare nu. Är lite förvånad över att skilladen är så påtaglig (tror faktiskt INTE att det handlar om placebo-effekt i det här fallet).

Mvh
/Pewe
Plockar upp denna tråden lite..

Pewe, du hade alltså inte kört bort trycket på tomgången innan du bytta mao? Från vilken "slang" kom det högsta trycket? Sidan till motorn, eller den till tanken?

Kul å veta då man skall byta själv :)

// Björn Eriksson
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
För att förhindra bensin i ögon o div andra kroppsdelar så lindar jag alltid en trasa modell större runt hela paketet.Jag har aldrig drällt en droppe,sen är det en annan historia med gamla klammor o dyligt.Byt ut allt gammalt så går filterbytet på 5min nästa gång.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
ormen
har man möjlighet, kan man låta bilen stå ett par timmar (alt. lossa lite på bränsleslangarna i motorn), så slipper man tryck. Bytte nyligen filtret, (det där med trasa är kanonbra) inget tryck när bilen fick stå över natten...
Finfint! Börjar få mig en uppfattning nu :)

Sista frågan då som kan verka lite klåpig, men men... Bränslefiltret sitter monterat på bilens undersida antar jag, inte under baksätet eller något annat ologiskt?

// Björn Eriksson
ormen
vet inte på 535, men på 520 o 525 sitter den framför tanken på höger sida bakifrån sett...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.