AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
964

"Non-adjustable" tändstift till V8?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Letade efter tändstift igår på Mekonomen, Micro och OK. Naturligtvis hittade jag inte på något ställe stift som stämde överens med beteckningarna för Bosch och NGK som rekommenderas i instruktionsboken.... På Mekonomen hävdade man att en modell med 4 elektroder som heter Beru Ultra-X UFX79 för 60 kr/st skulle passa. Det hela kändes dock en aning osäkert så jag avstod. Det som gör mig tveksam är att det i Bentley-manualen för E34/530i står att stiften skall vara "non-adjustable", vilket i min fantasivärld har tolkats till att det är någon helt annan typ av stift än sådana med "vanliga" elektroder som avses (även om det som i det här fallet rör sig om 4 st sådana). Är det någon som kan sprida lite ljus i saken och beskriva hur stift som är "non-adjustable" egentligen ser ut? visst, jag kan ju alltid åka till BMW och få rätt stift med en gång, men jag har fått för mig att det blir väldigt mycket dyrare då...

Är det bökigt att demontera tändspolarna som sitter ovanför varje stift? Några andra saker man bör tänka på vid byte av stift (t.ex. kan/ska man rengöra tändspolarna med nåt? Med vad i så fall?)

Mvh
/Pewe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stift som är "non adjustable" har inte sidoelektroderna (två eller fyra, beroende på vilket stift det är) ovanför mittelektroden, utan elektroderna har kortsidan i höjd med och vid sidan av mittelektroden.

Det handlar om så kallade ytgnistgap eller semiytgnistgap-tändstift.

Om du går in på denna hemsida och tittar på hur sådana stift ser ut, förstår du nog principen.
Länk

Tändstiften brukar inte vara dyrare hos BMW än hos t ex Mekonomen!
De vanliga stiften (NGK BKR6EK, två sidoelektroder) kostar ca 80kr/st.
Longlifestiften som håller i 10 000 mil (NGK BKR6EQUP, med fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina) kostar ca 160kr/st.
Du kan ha vilka som i din motor.

Båda dessa stift kommer med rätt elektrodavstånd från fabriken och är pga konstruktionen svåra att mäta elektrodavståndet på. Därav "non-adjustable".

Normalt sett är det lätt att skruva bort tändspolarna (två skruvar/spole), ta det bara lugnt så kan du nästan inte göra fel!
Glöm inte bort att återansluta de bruna jordkablarna, som sitter vid tändspolarna längst fram och längst bak på motorn!

Normalt skall man inte behöva rengöra tändspolarna med något. Om de är dammiga kan man iofs försöka blåsa rent med tryckluft, men jag skulle nog undvika lösningsmedel eller vatten.

Hoppas det klarnade en del!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pewe: ser att du bor i Sthlm då kan du åka till KG Knutsson i Sollentuna dom har en butik där får du som privatperson köpa tändstift inget annat, du svänger bara av Häggvik det ligger ju bredvid E4:an..det är några kronor billigare och det är NGK du kan ringa KGK först och fråga kan inte tro de ändrat på något
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Supertack för svaren! Jag förstår nu precis hur stiften ska se ut! Det var faktiskt sådana stift som killen på Mekonomen ville sälja, men av märket Beru. Då vet jag i alla fall att själva typen var rätt (även om jag tyckte att de såg "justerbara" ut). NGK-beteckningen stämmer också (BKR6EK). Bosch-motsvarigheten hette visst F7L DCR. Svänger kanske förbi BMW eller KGK och inhandlar ett 8-pack, om jag inte hittar dem på nån mack först....

Tack också för tipsen om hur tändspolarna ska vårdas på bästa sätt.

Mvh
/Pewe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.