AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
679

Vad är airbagcentrumplatta? (rattbyte)

Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Hejsan alla!

Jag skulle vilja byta ratt på min E36:a. Den är lite sliten och jag är sugen på en M3-ratt istället.

Jag har tittat i BMW.s tillbehörskatalog (2003) för 3-serien och där finns den ratt jag söker (sida 41, nummer 7). Den har beställningsnummer 32 34 2 228 230. I prislistan så står det också att jag behöver en airbagcentrumplatta vid ommontering av 4-ekrad ratt med airbag eller 3-ekrad sportratt (best nummer 32 34 2 229 030). Vad är denna airbagcentrumplatta? Och mera viktigt behöver jag en sådan? Den kostar nämligen 5300:-!!

Ratten som jag har nu finns på sidan 37 i samma katalog (bild 5). Den har också airbag.

Givetvis vill jag att airbagen skall fungera efter bytet.

Någon som kan upplysa mig? Är bytet möjligt? Räcker det att bara köpa ratten? Kan man köpa en ratt på skroten där airbagen har löst ut och montera i den jag har nu istället.

mvh Mickw
Tesfes
Kan det vara slitringen, eller släpringen som vissa kallar den?? Olika för olika rattar, men det lät grisdyrt. Min kostade 1200:-
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Är det ingen annan som vet säkert?
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Det är väl själva airbagen som måste bytas, priset verkar vara för en komplett airbag.

----BMW ///M3---
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Airbagplattan är själva airbagen med krutladdning och plastskal, det är altså själva mittdelen i ratten som har BMW-emblemet (finns bara som komplett enhet).
Airbagplattan har olika form för olika rattar, därför kan man inte flytta airbagen från en fyraekrad ratt, till en treekrad!

Att börja skruva i en airbagratt utan kunskap om hur delarna sitter kan stå dig dyrt (bokstavligt). Dessutom är det minst sagt inte helt riskfritt rent säkerhetsmässigt.....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.