AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.796

Nya m3 med V8?

Sida 2 av 4
V10 blir i 50års-present till mig själv skall genast börja med finansieringen....(8 år kvar)

Länk
300
höfläkt
535daT -05
Intressant diskussion.
Jag kör mestadels Porsche nu men har tänk gå tillbaka till BMW när M3 (läs M4..csl) kommer med V8a.
Hur tror ni prisbilden kommer att se ut?
Den kanske följer effekten...

Om en M3 csl kostar 800´ idag blir det väl en miljon om 4 år för en csl.
852
Sörpan
325xi -02
...och jag som trodde du var fast i Porscheträsket för gott! :)
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
I en engelsk artikel vill jag minnas att det stod att priset för nya M4 -06 skulle ligga på ca 45.000 pund, vilket jag får till ca 630.000 kr, något som onekligen låter rimligt med tanke på att en M3 -03 ligger på 547.000 kr i grundutförande (samt att nya M4 lär ha mycket mer sådan utrustning standard som idag är tillval). Med lite juste rabatt får man därmed bilen precis så som man vill ha den fast för grundpriset :-). (Har faktiskt redan ställt mig först i kö för en -- lika bra att vara ute i god tid...)
fundera på en sak,att M3:an ska få en V8 om ett par år...tycker inte ni också att de inte är M3 på nå sett,dom är ju kända för sina varvliga sexor...
Tycker V8:orna passar bättre i bmw större serier...skulle nästan hellre se en överladdad sexa i nya M3:an!!
Em
215
Emm
Nja, från början satt det ju faktiskt en rak fyra i M3 (E30), och alla de som sedan blev förvånade när det hamnade en "stor och klumpig sexa" i nästa generation (E36) bilr nog lika förvånade nu när det kommer en V8 (E90). Men det lär knappast bli en vridmomentsfixerad lågvarvig historia, utan en högvarvig motor med hög litereffekt och helt normalt vridmoment samt en varvtalstopp på minst 8.000 rpm. Är jag inte helt ute och cyklar så är ju dessutom cylinderblocket i den raka sexan fortfarande i gjutjärn (bara toppen i lättmetall), samtidigt som den kommande V8:an på fyra liter torde vara helt och hållet i lättmetall och därför inte alls väga mycket mer. Och 400 hk i en bil som defintivt inte blir tyngre (mer lättviktsmaterial i grundkonstruktionen) kommer att ge superbilsprestanda. 0-100 törs jag gissa kommer att ligga på ca 4,6 sek, och NR torde kunna avverkas kring 8 min blankt. Som sagt, superbilsprestanda... :-)
Eftersom M4an (Coupé) antagligen inte kommer förrän ca 1 år efter M3an (Sedan) så är sannolikheten ganska stor att det kommer en trevlig överraskning redan 2004... :-) Se bara på de tidigare M3 serierna och hur de har uppdaterats under tiden.

/RS2
kommer inte nya M3 som årsmodell 2005?(tidigast) -04:orna börjar ju strax komma ut...
Em
215
Emm
Hej RS2!

Hmmm, "trevlig överraskning" -- vad tänker du på då..? Tror du att det kommer en E46 M3 Evo (som fallet var med E30 och E36)? Själv tror jag faktiskt inte att nuvarande M3 kommer att "hottas" vidare, eftersom olika BMW-representanter vid ett flertal tillfällen officiellt beskrivit hur svårt det har varit att ta ut mer effekt ur nuvarande motorkonstruktion och att man nått "end of the line". Och dessutom vore det väl lite snopet för alla nyblivna CSL-ägare om det skulle komma en vanlig E46 M3 med lika mycket eller mer effekt så här tätt inpå?

Nej, det är bara tre år kvar till M4:an, så jag tror mer på att de förändringar som sker på E46 M3 under de närmaste två åren av livscykeln blir mer teknik-/utrustningsorienterade (typ adaptiva strålkastare m.m.) -- vilket jag som blivande säljare av E46 M3 -02 bara är glad för (vill ju inte tappa ännu mer i andrahandsvärde...).
Emm, det har aldrig hänt tidigare att BMW haft samma motor 6 år rad utan att den uppdateras i en M modell... (ja det skulle väl vara E39 M5 då). Det kanske kommer en E46 M3 GT... som ska vara mer av en GT vagn och inte en konkurrent till CSL som är en ultimat banbil. Jag sa inte heller vilken motor det blir i så fall... Kanske en E60 M5 motor minus två cylindrar... :-)

LazerEye, infon idag säger E90 3-serie kommer att lanseras 2005, E90 M3 och E90 4-serie 2006 och E90 M4 2006 om nu BMW inte hittar på något annat. Man har t ex börjat diskutera igen om det är så lämpligt att ha så många olika modellserier. Jag tror det beror lite på hur mycket som 4-serien kommer att dela med 3-serien. Vissa käller säger att det kommer att bli mycket större skillnader än vad det är idag på 3-seriens sedan och coupe.

/RS2
Sorry, ska vara "E90 M4 2007" och inget annat.

/RS2
att man går ut med info om saker som ska lanseras så sent som 2007 nu...eller handlar de bara om spionuppgifter?
Undrar hur tung E90 M3'an kommer bli... Är ju en attans viktig fråga. Om den blir tydligt tyngre än E46 så blir den ju väldigt lik E39 M5 plötsligt (V8, fyra dörrar, tung, lokomotiv på gott o ont....)

Hoppas hoppas hoppas på att den blir LÄTT!

Sen borde det rent teoretiskt komma en E46 M3 fyrdörrars väldigt snart....

/Magnus Thomé
REJSA.nu - Länk
Rs2&Emm:

Ska man vänta på M4 eller????är det bara att ställa sog i kö som Emm....

nyss hemkommen från stan......
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Lazereye: ALDRIG ÖVERLADDNING I EN M-BIL!!! Tycker att det vore att häda lika mycket som att göra nästa 3serie framhjulsdriven med tvärställd motor....
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
varför en v8 eller en v10? känns inte en 6:a sportigare och köra en 8:a eller 10:a?
Em
215
Emm
E90 M4 kommer enl. samstämmiga rykten (s.k. "inofficiellt skvaller" från anonyma BMW-källor) hösten 2006 el. våren 2007. Coupé- och Cabriolet-modellerna (4-serien) kommer att särskiljas markant mycket mer mot Sedan- och Touring-modellerna (3-serien) och vara betydligt sportigare i sin framtoning än idag.

Är man orolig för att det blir en tung och klumpig V8? Ingen fara, V8:an kommer att vara minst lika högvarvig som nuvarande raka sexa och trots större cylindervolym (4,0 liter) väga ungefär lika mycket, men ha betydligt mer pulver i motorn (minst 400 hk, minst 420 Nm).

Är man orolig för att bilen kommer att bli mycket större och tyngre? Ingen fara, såväl inner- som ytterutrymmen kan komma att växa jämfört med dagens modeller, men genom användandet av mycket mer lättviktsamterial i grundkonstruktionen kommer bilen trots detta inte att bli tyngre (nya E60 t.ex. väger ju t.o.m. något mindre än gamla E39).

M4:an kommer att bibehålla E36- och E46-konceptets agilitet, fast med mycket mer av allt annat -- för de som tyckte bäst om det ursprungliga M3-konceptet E30 (om inte annat så av prisskäl -- M4:an kommer som sagt troligtvis att ligga strax över 600k) kommer ju nya 2-serien med en racig rak 4 på 2,0 liter och 240 hk; 0-100 km/tim strax under 6 sek.

RS2: Jag törs nog sätta en hundring på att E46 M3 inte kommer att få se någon vidareutvecklad motor (utöver CSL och GTR då) under sin livscykel (jag tror den slutas tillverkas efter årsmodell -05 och att det blir ett uppehåll på ett drygt år). Och jag tror inte V8:an kommer redan i E46-utförande, utan att den sparas till E90.

Fast å andra sidan, vem vet när det gäller BMW...
von_lowenadler
Chrille70 eller någon annan:

Vad skulle M2 bli för bil? Du nämnde den i ditt inlägg...

För övrigt,

tycker fler än jag att BMW:s beteckningar blir allt värre? Vad är egentligen logiken med att kalla "nya M3 coupé" för M4 och en ny M3 sedan för just M3, mer än udda/jämna siffror gentemot M5/M6? Dessutom har jag alltid irriterat mig på namnet "M-roadster", jag menar - en M-bil tycker jag heter M + logisk siffra.

Jag är superpedant i allmänhet och tycker därför att dessa stökiga beteckningar är jobbiga! Och Mercedes ska vi inte ens tala om...

Hälsningar von_lowenadler
Emm, vi kan väl hoppas på en kul överaskning i alla fall... :-)

Jag vet att det har diskuterats flitigt nere i München tidigare men en av de stora frågorna är just det hur länge den nuvarande M3an ska fortsätta tillverkas då all annan tillverning i Regensburg kommer att vara E90 bilar i slutet av 2005.

Men hur ska man hålla liv i M3 försäljningen och marknadsföringen fram till 2007 utan någon uppdatering? En ny version av M3 CSL, en M3 Evo eller kanske en M3 GT...?

I den takten som BMW spottar ut nya bilar i form av nya 6-serien och X3an så vet man att det kan gå fort ibland.

/RS2
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Det måste komma en begränsing snart... 800-900 HK måste va för mkt i en "vanlig" bil.. Ser att VD-raceren CL AMG har kommit upp i 612 HK ( Länk )
1000 Nm är inte varje dag man häller..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.