AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Visar "ekonometern" rätt förbrukning?

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Suttit och funderat på om den lilla glädjedödande nålen under varvräknaren visar rätt. Det är ju stört omöjligt att egentligen kolla eftersom den visar mer eller mindre momentan förbrukning, men de gånger man lunkar på i landsvägsfart kan man ju hoppas att den är hyggligt rättvisande.
Kom att tänka på det när jag hade bytt olja och filter i bilen och upplevde att jag kunde köra den snålare än tidigare. På sträckor där den tidigare låg parkerad på 1l/milen kryper nu nålen ner mot 0.85.

Eftersom jag aldrig tankar full tank kan jag heller inte beräkna förbrukningen mellan tankningarna eftersom jag inte vet hur mycket soppa jag kört upp.
Nån som vet hur det ligger till med den saken?
Si
765
Simon01
120dM -08
mätaren visar väl per 100 kilometer har jag för mig, kanske 10km, så den är ju rätt onödig egentligen. Men kör du på autobahn tex och håller samma hastighet i 100km på samma växel så ska den väl visa rätt förbrukning antagligen.
Tanka fullt en gång och kolla hur mycket den dricker istället, det är inte billigare att tanka fler gånger ; )
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
nä, men jag kör så himla sällan så det blir att man skvätter i för 2-300 istället för att fläska på med full tank när det tar 2 månader att köra slut på den. då hinner man ju glömma att räkna snittet när det är dags att tanka nästa gång...
Jo,den visar per 100km,men för de kan man ju se va den drar per mil...sen om den visar 100% ska man va lite skepptisk till...
Mina har visat relativt rätt(svårt med decimalerna)när man kört långsträckor.
davidvpt
Nolla trippmätaren och tanka fullt så vet du vad den tar om det så tar ett halvår innan du tankar nästa gång,bara tanka fullt och läsa av trippen nästa tankning.

Henrik
Buspelle
Tvivlar starkt på precisionen i den där "manicken"......skönt att den inte finns i M5an....
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Jag tror inte heller den är helt rätt. På min 320 kan nålen stå mellan 6-8 liter / 10 mil och den drar ändå närmare litern.
På 325 däremot kan den stå på 10 liter / 10 mil och ändå drar den inte mer än 0,8 l/mil.
Lite lustigt men den är väl till för att man ska få en ungerfärlig uppfattning om vad den dricker.
Mvh
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hmm.. jeg oppfatter denne nålen som en "motivasjon" til å bruke gasspedalen økonomisk, og en pekepinne på når man bør gire. Er det ikke det denne funksjonen er til?

Jeg bruker BC til å sjekke gjennomsnittelig bensinforbruk. Den er vel nøytaktig, eller?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Om du kör med nålen pekandes på 1an så är det ju i realtid. Just för stunden som den pekar på. Skulle du köra med nålen pekandes exakt på 1an hela tanken (vilket nog bara går om du kör på en raksträcka med farthållaren på =) skulle den ju logiskt sett dra 1 liter milen. Kan tillägga att färddatorn som finns i min bil som visar hur mycket bilen drar, visar exakt så när som på hundradelen och då har jag inte kalibrerat den! :)

///Daniel

Länk
mackan325
Ekonometern är kopplad till motronicen (DME) och får samma signal som BC'n den skall således visa EXAKT rätt. Skillnaden på ekonometern och BC'n är ju bara att ekonometern visar momentanförbrukning. Mätaren är inte att förväxla med system baserade på trycket i plenumkammaren som finns i andra bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.