|
|
|
|---|---|
jung |
Har en 325 -90 (E30) som tickar väldigt mycket. Kan det vara ventilerna som behäver ställas? Kan det vara skadligt för motorn? Tacksam för svar! |
|
Ja det kan säkert vara ventilerna kolla också om kammen är sliten det gör ju också att det tickar. hjorten |
|
|
Man kan väl inte ställa ventilerna på en -90??? Det är väl hydraliska lyftare i den som skall sköta det själv? |
|
ErikNilsson |
Jag undrar precis samma sak. Min tickar oroväckande mycket och undrar om man kan fixa detta på något sätt. Kan man ställa in något eller är det tal om kamaxels byte? motorn är en M50 /Erik |
ErikNilsson |
Glömde att säga att jag har fått motoroljan bytt på BMWverkstaden för 50 mil sedan så denna borde det inte vara fel på. De använder Castrol och borde väl veta vilken olja maskinen går bäst med (och även tickar minst med såklart) /Erik |
| E30 325 har M20 motor, och därför inga hydrauliska lyftare. Låt bilen svalna ett dygn, lyft ventilkåpan och justera ventilerna till rätt spel. Om tickandet inte försvinner efter justering av ventilerna, så kan det vara spridarna som väsnas. M50 motorn däremot har hydrauliska lyftare, och om den tickar så kan det bero på en defekt tryckare eller en spridare som väsnas. På min 320i -87:a försvann tickandet efter byte av tre spridare, då med 24000 mil på mätaren. | |
ErikNilsson |
Zigge: Givetvis svårt att veta men har du någon som helst uppfattning om vad det kan kostas att lämna in på BMW för byte av eventuella defekta spridare? Den borde väl även gå bättre efter att ett sådant byte är gjort? /Erik |
| Jag köpte begagnade på en skrot för 100:-/st, och bytte själv. Lite bökigt men det gick. Dock ingen skillnad i gång. Kan bero på att jag har haft mina gamla spridare inne på bosch för riktig rengöring a 300:-/st. Det däremot gjorde en hel del på motorgången. Enligt bosch så är det helt normalt att äldre generationer av spridare börjar ticka efter ett tag, varför vet jag inte. Dock påverkar tickandet inte spridarens funktion, så länge de är rena och ger en riktig sprutbild. En gammal Vobblo 164 jag har haft, hade spridare som förde riktigt liv så länge jag hade bilen, och det var aldrig några problem. Men i en BMW vill man på sin höjd höra insugs och avgasljud, och inte en farlig massa tickande...... | |
Andreas |
Ska ställa ventilerna på min m20 om 3veckor, kommer att kosta 670:- inkl. moms (500:- för arbetet och 170:- för ny packning), dom ska även kolla kammen, men jag har svårt att tro att den skulle vara dålig redan efter 14150 mil med endast castrol olja i motorn. |
|
Intressant... I min så tickar det så till den grad att ord som krävs för att beskriva det inte passar på ett offentligt forum. Men kamaxeln är nästan ny. Den är från en 325 E30 -89, men har dock legat som reservdel i ett garage, tills den petades i min bil. Bilen har gått cirka 500 mil med den nya kamaxeln. När jag bytte avgassystem sist, så kollade vi så att det var tätt ända från motorn till utblåsen. Och fortfarande tickar det som tusen syrsor packade i en ihoptejpad träsko... Men ni menar alltså att det kan bero på spridarna? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Förresten, vad ligger original-spridarna i en E30 323i på, och hur mycket effekt skulle man kunna tjäna på att byta till ett par större? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
| Mer bränsle kräver mer luft som kräver bättre fyllning av cylindrar osv....Bara byte av spridare höjer bränsleförbrukningen rejält, och OM det höjer effekten så är det marginellt. Förmodligen går bilen sämre med större spridare. Men börjar man trimma med vass kam, större insug, openair, kastar luftmängdmätaren mm, så kan mer bränsle vara nödvändigt. Enklast då är justerbar bränsleregulator för att höja bränsletrycket. När inte det räcker till är det dags att titta på spridarkapaciteten. | |
emilo |
Kollade opp priset på nya BOSCH orginal, runt 1300:- styck x6st blir ju mer än vad hela bilen kostade, nästan... Ska hänga på begagnade på min! Min blöddrar på höga växlar och högre varv, det är väl spridarna då me eller? |
bmw_turbo |
Om du ändå skall byta spridare så passa på att sätta dit 535 spridare från m30 motorn jag har hört att de skall passa bra och ger mer effekt (visserligen högre förbrukning också men det är det värt) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.