|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, en säkerhet är vad det är. Vill du ha mer får du plugga den, men komihåg att efter 1,2-1,3 bar, så får du inget mer än värme ur din motor. Detta på grund av att det blir för högt mottryck på avgassidan. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
dieselmeken. om jag pluggar övertrycksventilen och byter turbo o grenrör hur många bar tror du 324td klarar med ic? Sitter med vinter planer... |
|
|
Jag körde med ca 1,7, dock 525tds, bör klara detta. 2 bar är ingen utopi, men se till att mäta på rätt ställe MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Dieselmeken: är det fel på min turbo när den endast laddar 0,5bar och börjar ladda först vid 3500-4000rpm? Ride hard die free |
|
|
Jockew : JA JÄTTEFEL låter dock som om det skulle vara map sensorn som inte får signal, Vänster innerskär, en sensor med 3 kablar in + en slang från insuget. Alternativt så har du en JÄTTELÄCKA på insugssytemet MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| hmm...nu råkar det vara så att jag har kopplat in laddtrycksmätaren på den slangen...antar att det var dummt gjort? är novis på det här så ni som sitter och hånflinar får ursäkta mig =) | |
|
Inga problem, köp ett litet t-stycke, så är du home free, Lycka till MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| jag har kopplat in laddtrycksmätaren med ett t- kors. en annan sak också, om jag chippar den med kcr han jag höja laddtrycket då? alltså får den mer soppa då? | |
|
Hej alla dieseltrimmare och speciellt "dieselmeken" Jag har nu dieselmekens gamla bil som jag har grejat en del med. Jag har bytt turbo till en 530d turbo, helt ny med variabelt turbinhus samt monterat en Saab 9000T intercooler och även en separat Wastegate från en bensinbil. Nu går den kanonbra redan ifrån 1000v/min och hela vägen. Jag har ca 1.3bar i grundtryck men kan köra med upp till 2,2bars tryck. |
|
|
effekten då, finns den där? Har du testat 0-100? Håller kopplingen / lådan? Kör du med grenröret jag gjorde, eller originalet? ha det / Göran MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
för högt laddtryck kan resultera i en trasig topp? jag har bara laddat 1.3 bar och aldrig gått upp i temp ändå så var toppen sprucken på 12 ställen vad kan vara orsaken? helgonet |
|
|
helgonet, om det är din 324td, så är det en sjuka med spruckna toppar + nergångna kamaxlar. Sprickor mellan ventilerna accepteras, om dom inte gått ut i ventilsätet. Sprickor från ventilsäten ut i förkammare etc accepteras icke, då dessa kan leda till kontakt med vattenmantel / oljekanal med tryck i kylsystem + avgas alternativt olja i vattnet. Vatten i olja däremot är inte lika farligt. Värmen ÄR det som gör att topparna spricker. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
jo det var dieseln som havererade vet du var man får tag i begade eller nya topplock till 324td:n passar 325tds topplocken på den motorn? hädanefter blir det intercooler och avgasbandage och norrlandskörning som gäller kallt var namnet helgonet |
|
| helgonet: 325 tds motorns topplock passar ej då det är en annan motor. Din M21 och den nya 325 M51! | |
volvopv |
kryper in på denna tråd om det går bra.. har en fråga vad det gäller 325/525 av 1995 års mod. 1995 ändrades väll något med pummpen? satt och kollade på kcr,s hemsida och såg att det var olika typer av "boxar" efter 1995> och hur kan man se vilken man har, tidigare eller senare. undrar nu, vilken är mera "trimm vänlig" om man kan uttrycka sig så, Har en 325a td och funderar på om det är lönt att byta styrbox till tds,en i och med att jag kommer att montera ic. Eller är det vettigare att endast köra med kcr? |
|
((1995 ändrades väll något med pummpen? satt och kollade på kcr,s hemsida och såg att det var olika typer av "boxar" efter 1995> och hur kan man se vilken man har, tidigare eller senare.)) Hej. Så här är det, efter sena 94 så byttes ställverket på pumparna, och ett nytt motorstyrsystem kom i amband med det. De äldre pumparna hade en sk potentiometergivare, som krånglar rätt rejält, De nyare har en HDK givare, Hald Kurz Giver, eller liknande, en magnetspole som är helt outslitlig, skillnad?? Jo de äldre har bränslereturen från pumpen rakt upp, den nyare HDK har returen rakt bakåt. Dessa är ICKE utbytbara mot varandra, MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
intressant det här,hur mkt kan man ladda med 525td vs 525td med eftermont intercooler?så saab 9000 ic går att få dit,låter ju bra, dom är ju billiga. har redan bytt avgassystem, det gjorde bilen piggare+varvilligare,det är ju extremt klent rör original!nu sitter det 3,5"från snurran ända bak. undrar om man kan byta till tds styrbox med mont ic, eller räcker det med chip byte? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.