AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.738

hur högt laddtryck i 324td?

Sida 2 av 3
kentsamuel hur är anlutningarna på 9000 kylarn? är den som på din?

Ride hard die free
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
stensth,

Här ser du skillnaden på 324ans o 524ans turbo. Länk

Den går hela annorlunda än en standard. På originalturbon så har du laddtryck hela tiden, man känner inte turbon. Men på denna nu så golvar man pedalen så kommer det först ett stort svart rökmoln när denna pumpen matar soppa för fullt, sen dröjer det en liten stund och sen bara viner till framifrån och då händer det grejer. Ketchupeffekt! Men när man går genom växlarna uppåt sen så håller den trycket bra.

lunden,

Just nu så laddar jag 1.2 ungefär.
Men pumpen är byggd för 1.5+ så efter lite labbande så kommer vi nog att hamna där.

0-100 har jag ingen aning om.
Bilen ska köras på bana!
Väghållningen är fixad, bromsarna snart med och sparcostolar. Den ska lasbilsreggas nu innan buren kommer i :)

ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jockew,

Om jag inte minns fel så är det 60mm-anslutningar. Som på den jag använder.
Fast anslutningarna på den ICn är ju rakt ut från den om man säjer så. Som två stora öron med anslutningarna i varsitt hörn.
aha...från vilken årsmodell kommer den ifrån?

Ride hard die free
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Jo, jag kollade in den länken förut och jag trodde inte att det skilde så mycket på dessa två snurror.

Hmm, det låter trevligt det där. Drar den mycket mer diesel nu då också eller?
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Kul att det funkar! Hör av dig när du får ordning på grejjorna, vill gärna åka med en sväng.
Sedan så får du nog vänja dig vid att se en liten Skodapickis pipa iväg före dig vid rödljusen nästa sommar.............

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
396
dieselmeken
Glömde en sak, det ryker friskt, vilket innebär att det finns plats för mer luft. Soppa har du, du måste upp i laddtryck, minst 1,5-1,7 bar gärna 2,0 om det går.

dieselmeken: vars ställer man upp laddtrycket på 524td:n? måste jag ställa upp pumpen oxå?

Ride hard die free
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
En disel kan alldrig få för mycket disel bara för litte luft det är ett faktum...

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
st
2.200
stensth
Säger som Jockew, hur ställer man upp laddtrycket på en 324 Td.
Visa användare
396
dieselmeken
på wastegaten "ställer man på" trycket. Jo , du bör gå efter med bränsle, annars är justeringen helt onödig.
Det som händer är att motorn överladdar, med tänd oljetryckslampa + öppen "snarkventil" som följd.
lampan signalerar i detta läge endast övertryck, inte oljeförlust, men du blir så j_____la skraj när lampan tänds + ventilen öppnar att du med automatik slår av på gasen.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
varför tänds oljelampan?? ironi över att motorn sprängs eller?

Diesel-räsern
st
2.200
stensth
Jag tycker min ryker ganska bra faktiskt, så jag undrar hur man gör då man ställer trycket via wastegaten?
Hur gör man sedan då för att ställa på pumpen så den ska ge mer bränsle?
Det är en elektronisk pump på min.
st
2.200
stensth
Vad är en "snarkventil"?
Visa användare
396
dieselmeken
Snarkventil, eget uttryck, låter som en snarkning när motorn overboostar.
Korrekt benämning är nog övertrycksventil eller liknande.

Varför oljelampan tänds vet jag inte, men det är en varning som heter duga, tror inte någon fortsätter att hålla fullt pådrag med en tänd oljetryckslampa.

stenst, kolla ditt turbotryck, det kan vara så att du får för lite luft, en läcka kanske, Den elektroniska pumpen går inte att "ställa på" endats med chip så funkar det. I ditt fall låter det som du har ett lite för lågt turbotryck, kanske 0.7-0,9 bar, MEN map sensorn noterar max vid detta tryck, sänder signalen till styrenheten som laddar dricka för 1,2 bar.
Epilog: Soppa för 1,2 men bara luft för 0.7 = svart rök, dålig effekt. Problemet är att elektroniken inte fattar att motorn bara får 0,7, den tror ju att maskinen har sina 1,2 bar. Krångligt? Hör av dig så fixar vi detta. Jag förutsätter att luftfilter etc är i god kondition.

st
2.200
stensth
Jag får ta och kolla upp detta när jag kommer hem igen då.

Vad vill du ha för ombyggnad av min pump till mekanisk? Eller vilket blir mest ekonomiskt, bygga om till mekanisk eller köpa chip typ kcr?
Visa användare
396
dieselmeken
Chip alla kategorier. billigast alltså.
På min 525tds som jag hade, byggde jag en mek pump, med kapacitet för över 200 hk.
Begränsningen kom med turbon, bytte till en Schwitzer S1 av största modell, men den vart för liten.
Kostnaden för att bygga om är stor, räkna med runt 15-20000:- men då har du å andra sidan en pump som orkar bra mycket mer än original.
Sedan är det bara att ordna highflow injektorer, turbo, grenrör, IC, clutch med mera som matchar, Räkna 40-50 tusen, men då piskar du det mesta. Allt som heter trimma kostar, finns tyvärr inga genvägar...

st
2.200
stensth
Vad kan du ge för tips på prisvärda chip? Finns det bättre alternativ till Kcr?
Ja, till en början så får det väl bli chip.
Sen kanske det blir en hel ombyggnad av motor, det är trots allt en pendlarbil för min del.

Jag vet att trimning inte är billigt! Jag vet bara hur mycket min kompis lagt ut på sin bil!
st
2.200
stensth
Vad tar du för att montera en kcr-box?
Du kan maila till mig; tobias.sterner@telia.com för pris.
Även hur lång tid det tar?
Kan ni göra det på en lördag? Har ni lördgasöppet dvs?

Skriv gärna ned lite synpunkter om du känner för det huruvida jag ska få lite mer kräm ur min brännare.
lu
81
lunden
325i 88
330d M Touring 02
750ia 95
dieselmeken.
När överladnings ventilen löserut på min 324 är det någott som är fel då eller är det bara ett skydd för motorn som säger stopp?

Vill ha mer hk men man vill att de ska hålla med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.