AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.645

Vad är pendelstag för nåt?

ad
27
adler
520 E34 -91 (M)
På senaste insp. II noterades att pendelstagen hö och vä fram var glappa. Är pendelstagen samma sak som stabilisatorstag? Är det svårt att byta dom själv?
cr
Ja pendelstag är det samma som stabilisatorstag, kallas även ibland hundben eller krängningshämmarstag. Mycket enkelt att byta själv.

MVH Calle
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
inen konst att byta dem själv tar ca 5-10min/sida
tror den rätta benämningen är tryckstag sitter mellan fjäderbenet och krängningshämmaren

Joakim Eriksson
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej.
Lätt förtusätter att du har en liten vinkelslip, så du kan skära av muttrarna.
Jag har nog aldrig kunnat skruva loss dom på grun av rost, fastkärvningar med mera.
Joakim E, hej igen, har du varit ute på båtarna och jobbat? Har inte sett dig härinne så mycket.
Hur går din 740d -02? Såg i en annan tråd att du hade köpt en.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
5-10 minuter per sida jösses vinkelslip eller skärmunstycke för muttrar då..eller byter du så ofta så det inte hinner rosta..gör du det så fort så måste du väl dessutom hissa upp bilen med hjälp av timmergripen på någon av dina skogsmaskiner..
Såg även att du innan du köpte din 740d-02 även köpte en ny 745-01 bara för att ge tjejen din tds..borde det inte så på din info att du har lite större bilar då eller var det bara på din andra adress "serebus"
ad
27
adler
520 E34 -91 (M)
Tack för svaren! Har dock lite fler frågor:
Har nån en bild på det där pendel-/stabilisator-/tryckstaget?? Ska man byta nån bussning eller nåt sånt på samma gång?
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.
Bytte på min för ett tag sen, kan säga att vinkelslip defenetivt är overkill. En 16 nyckel var det som behövdes för att få det smidigt. Annars vrider sig bara gängen med muttern. Å lite muskler kanske hjälper.

HD.

BMW Såklart
ad
27
adler
520 E34 -91 (M)
Hittade en bild på NFS.nu på stabilisatorstag, så nu vet jag hur det ser ut. Ska kolla om de verkar glappa som de sade på inspektionen, sen blir det att inhandla grejer.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gto80: inte vet jag om du lyfter bilen för hand men de finns nått som heter billyft eller garage domkraft, sen om du nu använder det så vet jag inte om det tar en dag för dig att hissa upp bilen tar ju bara någon sek att hissa upp den, sen sitter ju bara pendlarna på två muttrar som är lätta att få bort och vist kan du skära med gas om du vill.

lämnade in då jag köpte den för x antal år sen för just byta av dessa de tog betalt för 20min och bilen var klar efter ca 25min och de har ju samma saker som du har hemma en domkraft fast nyckel eller spärrskaft eller om du villgas /vinkelslip

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Men hej Jocke..trodde du var i Murmansk och lagade en Atomubåt under gång

Märkligt med dig här talar du alltid om för alla hur lätt det är att byta saker samt hur fort det går..men sen framkommer det ju jämt att du har lämnat in bilen..om du nu påstår att allt är så lätt 5-10 minuter varför lämnar du in bilen då..??
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
lämnade in det då jag köpte den och vaken viste hur det såg ut eller hur mycket jobb det var att göra detta med då jag var med och såg hur simpelt det var så gör man det själv.
sen om du inte klarar av saker och ting är ju ditt problem, du är kanske en sån som har tummen mitt i handen låter som det iaf då du tycker att 10min är för lite för att byta ett litet skit stag.

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du har ju utgett dig för att vara hela norrlands dieselmek i ett inlägg som tar hand om om alla jobb åt BMW i ditt län..ändå framkommer det att du lämnar in din egen bil så fort det är något..eller har du inte tid att laga den själv för du körde ju 16 tusen mil per år i ett inlägg, så då behöver du väl sova när verstaden lagar för att orka köra några tusen mil till
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
när jag köpte bilen hade den gått ca 8000mil efter ca 11 mån hade den gått ca 23,000mil, du kanske bara kör en mil per dag villket inte jag gör nu kör jag visserligen inte lika mycket som förr men nog hinner jag lungt upp i 300mil i veckan utan problem.

sen vet inte jag om du har ditt skuff full med värktyg då du tydligen repar din bil direkt det blir fel på den eller har du kanske ett litet släp med ett litet garage med??

man kanske inte har plats i garaget för att repa och istället för att vänta med repet så lämnar jag hällre bort det så det blir gjort på en gång, men det ska bli ändring på det, håller på att bygga ett nytt garage så jag får in 4bilar

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du bor ju i Luleå och har ju sagt att du jobbar som maskinförare på SSAB det kan ju aldrig bli 300 mil i veckan finns inte en möjlighet
ormen
Ett tips: sätt dit ROSTFRIA muttrar o brickor, kostar inte mycket mer än vanlig mutter. Obs! De galvade som brukar följa när man köper nån reservdel på BMW eller pirat=skit=rostar!

Jag som hemmamekare och värkstadshatare skulle mer än väl uppskatta om jag köper en beg. bil att där någon har bytt nåt, sätter dit ROSTFRITT om möjligt, och smörjer osv. och jag är inte ensam om det skulle jag tro... så snåla inte o köp ROSTFRITT (18-8 stål t.ex.)

Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän.
ad
27
adler
520 E34 -91 (M)
Det verkar som de är bytta stagen, så det är nåt annat som glappar tror jag, eftersom det vibrerar runt 110 i framvagnen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.