|
|
|
|---|---|
|
Jag vill installera motorvärmare och kupévärmare på min 525i -92. Jag undrar om det är någon som har en detaljerad ritning över hur de ska installeras. Vill också veta hur man drar kabeln till kupévärmaren utan att göra hål i plåten, finns det någon plugg eller liknande? | |
|
MrX,,så du ids börja å meka med det själv?,Jag måste också sätta MoK värmare före vintern,eftersom min bil är importerad i sommras! Jag ska då lämna in på verkstad,,dom skulle 2500-3000kr,med montering å allt!Inte så farligt tycker jag!,bara delarna kostar ju ca 1700 om man tar Defa,men det skiljer nog inte mycket till Calix värmare! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
|
tjena! jag har precis satt in motorvärmare och kupeuttag...och när jag snackade med "meken" så sa han att man skulle använda calix. defa´n satt för nära grenröret och kunde därför brännas sönder! |
|
|
Hej hej... till alla ni som "har" installerat grenurtag själva till Kupèvärmare, vart drog ni sladden?? (från motor-rummet till kupèn). Jag hade tänkt att göra det själv och har funderingar kring en ??gummi propp?? som sitter nedanför rutan på bilens vänstra sida. Kan man komma in till kupèn via den?? eller?? Alla förslag är bra förslag... /Richard.L |
|
|
Oj.. fel... proppen sitter på bilens Högra sida (alltså precis ovanför där man vill ha grenurtaget)... på min 520i -90 /Richard.L |
|
|
Jag har DEFA och den sitter inte alls för nära grenröret. Kupékabeln har jag dragit in vid "folien" på torpedväggen på bilens högra sida. Har precis monterat DEFA-laddare och timer så jag alltid har nyladdat batteri. Timern som jag har i kupén styr när värmen ska gå och laddaren går alltid när jag har motorvärmarsladden i. Blev kanonbra och inte speciellt dyrt heller. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Absolut enklast är att gå in på calix.se och titta på deras monteringsanvisning för respektive bilmodell. så behöver ni inte fundera längre. MVH Hasso Länk |
|
Hej och tack... men Hasso, om du kan hitta en monteringsanvisning på calix.se över hur man drar sladden från motorrummet till kupèn så är du duktig.... eller så är jag bara dum, för jag hittar inget där... Men tack ändå. /Richard |
|
|
Hej igen... En grej... "måste" man borra sig in i kupèn?? eller kan man bara dra sladden så att säga?? /Richard |
|
| Det ska finnas hål i torpedväggen för att montera kupévärmaruttag. Det sitter en liten gummiplugg där som går att ta bort och du kan dra in sladden där. | |
|
"Min" BMW-mekaniker som är mycket duktigt och noggrann (fick f.ö. tredjepris i mekaniker-SM i år) borrade sig genom torpedplåten där den värmeisolerade folien satt på passagerarsidan. Han sa att det var bästa sättet. Uttaget på fronten hamnade precis bredvid nummerplåten, i försänkningen. Blev mycket bra. Det var defa:s grejor. Mvh Rasmus |
|
|
En "BMW mekaniker" som borrar i torpedväggen verkar i mina ögon inte särskilt duktig eftersom det finns,som per_j82 skriver ett färdigt hål i torpedväggen....... det var väl därför han bara blev 3:a....... ;-) SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
| Vad jag har hört, så ska man akta sig för att borra hål i torpedväggen. Annars blir det väldigt lätt högt motor/väg ljud i kupén. Det är ju inte säkert att alla E34or redan har ett "kupévärmarhål" från fabrik, men det är ju väldigt troligt. På min fars 525TDS Touring -96 fanns det hål och på min 525i -90 fanns det hål... | |
|
Hej igen.. Kul att någon vill skriva här över huvud taget... Jag undrar bara om någon skulle kunna förklara lite mer exakt "vart" detta "kupévärmarhål" sitter... Är det den som sitter ganska precis brevid (och under) den högra vindrutetorkaren??? (till höger i bilens färdriktning sett). Eller finns det en annan som är mer inne i motorrummet??? /Richard.L |
|
|
Richard! Det kommer lite bilder till din mail på var du ska gå igenom med kabeln, var ute och fotade på min precis. Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
| Jag gjorde nog ungefär som Speedlovers mek gjorde,och det blev kanonbra och det blir inget oljud eftersom att man använder en gummigenomföring.. Det bästa är att använda en 3mm´s borr först och sticka igenom en svetstråd så att man kan se vart man hamnar på andra sidan,så att man inte kommer att borra sönder en massa grejer när det är dags för hålsågen... | |
|
Tack Steve... /Richard |
|
|
NP Steve SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.