|
|
|
|---|---|
|
Min E38/740 med M62 har gradvis börjat gå som skrutt och jag började misstänka det på M60 så berömda "membranet". Symptomen var reducerad effekt, kändes som typ -100 hk, småryckig gång i hög motorvägsfart och taskigt, tvekande svar på gaspådrag. När jag äntligen lyckades övertyga ÅF-verkstaden om att jo jag ville ju gärna ha detta åtgärdat (suck!) och de äntligen fått hem delarna så blev det äntligen klart häromdagen. Det blev som att få en NY bil - vilket tryck, vilket svar! Jag hade nästan hunnit glömma vilket monster en frisk 740 är! ;) Felet visade sig vara trasig kamaxel/rpm-givare, inte nåt membran. Blev så nöjd att jag tog en sväng bara för att gladgasa litet. | |
|
Jasså det va som tjyvingen . Det kanske är det som är felet på min kompis bil med då . Samma symptom men hittar inga fel : ska tipsa honom om denna tråd =)) M som i mums M3 CSL nice |
|
| Har inträffat mig med:) | |
| Just det ja! Har ju faktiskt läst om det i 'Krutis' utmärkta dagbok. Suck - det man inte har i huvet får man ha i plånboken i stället. :) | |
|
Då får jag be till gudarna att det är det som är felet på min kärra. Hur kollar man att givaren är paj måste man in till BMW eller? balmgren det är som du säger det fattas nog 100hk i bilen men när jag kommer upp till 4500 rpm då sticker den iväg. Membranet skall vara bytt i min så då kanske det är givaren på min oxå. Asken: berätta hur din bil gick när det var fel på den. Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Anglia, såvitt jag förstår efter att ha läst Askens dagbok för 'Krutis' så måste man koppla in sig på motordatan för att säkert få reda på detta. Det var också så som verkstaden fastställde problemet på min. Så som du beskriver det så kan det mycket väl vara samma fel som på min, känner igen det men det finns trots allt andra felorsaker också så helt säkert är det inte. Sde Askens dagbok för hans beskriving. Det kostade mig € 27.54 i felsökning och utbyte samt € 73 för en ny sensor att få det gjort, plus moms. Med så lite arbete och så dyr del är det knappt lönt att grotta själv, i synnerhet då man inte själv kan koppla upp sig mot motordatan och göra felavläsning samt eventuell nollställning av felet. Notera att i Askens utmärkta dagbok Länk för hans 540 Touring i noteringen från 2002-12-09 så skriver han att det behövdes gå in i 'expertmode' och göras manuell sökning i DIS (BMW's egna, hemliga diagnossystem) för att hitta felindikeringen på kamaxelgivaren. Man kan ju bara hoppas at senare versioner av DIS gör fel som dessa mer tillgängliga för andra än experter. Så fort någon som CarSoft eller nån annan kommer med en rimligt prissatt version för privatpersoner, kanske låst till ett visst chassinummer t.ex. kommer jag köpa ett bums! 60k+ SEK för det känns trots allt lite saftigt som det är. |
|
|
Nyservad och med hel kamaxelgivare går den bättre än någonsin tidigare under de nu två år den varit i min ägo. Var ute på långtur uppe i bergen idag och OJ vad det går nu! :-)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.