|
|
|
|---|---|
|
Jag är i stånd att köpa en BMW 5-serie E34årsmodell -94 eller -95 med ganska få mil på mätaren. Vill gärna ha synpunkter/idéer om för och nackdelar med att köpa från handlare eller privatperson. Jag kan lite om bilar, med betoning på lite....tar gärna emot tips och idéer. Konsultarvode till den som hjälper mig hitta en BRA bil är högst tänkbart. | |
|
Jag ser inga generella fördelar med att köpa sin bil hos en handlare. Priserna på privatmarknaden brukar ligga lägre, som du säkert vet. Om man vill kontrollera bilens skick kan man utföra ett M-test, köra med den till en kunnig verkstad, eller låta någon kunnit bekant kika på den. Om du inte provat funktionen "Sök inlägg" så kan jag varmt rekomendera den! Där finns hur mycket information som helst om E34:ans fördelar och nackdelar, vanliga fallgropar och så vidare. Jag vill även rekomendera en läsning av "Begagnatguiden" och "Importguiden" som du återfinner till höger i menyn. Lycka till med ditt köp! Mvh, Kalle ==== Min 320iK: Länk |
|
|
Håller med Kalle. Ett alternativ till M-test är Bilprovningens "bildiagnos" Om jag vore i marknad för att handla bil i skåne, skulle jag absolut fråga Kalle om hjälp, eftersom han har både kunskap och intresse. Hoppas du hittar en bra kärra. MVH Robban Länk |
|
|
Kolla in bytbil.com om du vill kolla bilhandlare. Vissa bilhandlare har vissa bilar som är billiga så de är värt ett försök! Mvh Mohsen |
|
|
Jag skulle faktiskt titta på båda alternativen. Det viktigaste är ju att se till bilens skick, oavsett privat eller firma. Personligen skulle jag helst köpa en privatperson. Dels på grund av lägre pris och dels för att "privatbilarna" ofta har sköts bättre. Flera bilfirmor missköter sina bilar grovt. Jag vet om bilar som stått stilla i flera månader för att sedan bara startas och gasas iväg för fullt. Tråkigt, men så är det ofta... Särskilt med billigare bilar. Å andra sidan lämnar vissa handlare schysta garantier. Allt hänger på hur seriösa dom är. Mitt tips är alltså att hitta en seriös privatperson som verkar vara någorlunda bilkunnig eller åtminstonde bilintresserad. Då har du en bra grund att köpa en fräsch, värvårdad bil. _____ När saknaden blir för stor Länk |
|
|
Förresten... Behöver du hjälp med bilköp så snacka med Kalle. Min förra 323 kikade han på innan jag åkte de dryga 30 milen för att hämta den :) Tack ännu en gång _____ När saknaden blir för stor Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har alltid fått känslan av att det finast bilarna av lite äldre årgångar inte finns hos bilhandlaren ?? Det finns både fördelelar och nackdelar. Men för mig har det alltid varit viktigt att träffa ägaren och bilda sig en uppfattning, sådan ägare, sådan bil är ett bra uttryck. Men det krävs ändå lite kunskap, och är du minsta osäker, så ta hjälp av nån kunnig eller M.test el.dyligt- Jag har köpt 2 bilar av ca 25-30 bilar under årens lopp av bilhandlare 528 är en av dom. en bilhandlare har alltid profiten i första hand, det har i de flesta fall inte en privatperson, utan han ville ha ett hyfsat bra pris för sin bil. Efter att ha talat med min fd 528 ägare, så reserverad jag min 528 direkt, så även om bilen står hos en märkeshandlare, så väger fd ägarens ord högt hos mig för att få rätt bild hur bilen skötts. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för tipsen. Ska kika på lite bilar i morgon. (Både hos handlare och privatpersoner.) Tar med mig mekanikern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.