AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
748

Besiktning och effektökning

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag drömmer om att turbokonvertera M20-motorn i min 325iX och har därför funderat över vad som händer när jag genomfört konverteringen och vill få bilen godkänd vid en besiktning.
Sökte lite på detta ämne i forumet och kom fram till att jag kan behöva göra dessa tre saker:

1. Effektmätning
2. Intyg från BMW att bilen klarar av effekthöjningen
3. Avgas-certifiering

Var jag kan utföra en effektmätning för en 4-hjulsdriven bil i närheten av Umeå?

Var kan jag göra en avgas-certifiering i närheten av Umeå?

Ett stort problem som jag läst om är att BMW inte godkänner överladdade motorer, då effektökningen kan vara rätt markant.
Men låt oss säga att jag med laddtryck eller mappning kan hålla mig under 10-15% effekthöjning vid test-tillfället, behöver jag då godkännande från BMW?

BMW 325iX Registry Länk
bmwracing
Hur hade du tänkt lösa avgas-certifieringen? Enda chansen är väl isf att bilen kan reggas som amatörbyggt fordon med en avgasdispans(kostar visst 7000:-) Men kravet för att kunna bes som amatörbyggt är att det mesta är hembyggt på bilen. blir svårt... Eftersom avgasreningen sätts ur spel med ev turbo(anser asb iaf) så går det inte att lagligt turbokonvertera en så ny bil i sverige om du inte byter till en motor som redan är avgascertifierad med turbo. så det blir nog tufft!

mvh/ racing
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Hittade just en bra tråd som diskuterar det jag funderar över:
Länk

Det är då förbannat att det ska vara så mycket formaliteter..

BMW 325iX Registry Länk
Är inte så duktig på det här med Datorer så jag lyckades inte skapa en länk. Men använd sök funktionen, sök efter ombyggt fordon och kolla på tråden. Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon. Där finns det du behöver.

BMW godkänner ingen överladdning på en motor som inte är överladdad. Men om du inte använder m20 motorn så går det med vilken annan motor som är överladdad orginal så länge efekten är godkänd.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Tack, efter lite läsning så har jag kommit fram till att om jag turbokonverterar så blir det att tänka till ordentligt så att systemet går att ta isär och plocka ihop snabbt och bekvämt. Man får helt enkelt göra sig det besväret för besiktningens skull. Kan ju vara bra ur service-synpunkt också.

BMW 325iX Registry Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.