|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska leta på en länk som förklarar allt åt dig så slipper du misstro någon du inte vet vem det är . M som i mums M3 CSL nice |
|
|
Hej igen. Utrag ur ljudteknik sida på nätet . Ljud är en rörelse som fortplantas genom t.ex. luft. Hastigheten i luft är cirka 340 m/s vilket är cirka 880 000 gånger långsammare än ljusets hastighet. M som i mums M3 CSL nice |
|
|
Ge upp nu. "Min morbror säger..." Har du inga egna erfarenheter på området så kom inte och prata om att ha torrt på fötterna. "Orkar inte diskutera..." Så brukar det ju låta. Jag hoppas att Jaycee fick de svar han ville innan hans tråd spårade ur. |
|
|
Värst vilken debatt detta blev, trots att vi skulle lägga ner.. När jag tog upp tidsperspektiv var det i samband med processorer och dekodrar. Ta tex en Dolby Digital 5.1-processor. Den delar upp ljudet i 6 kanaler; VF, center, HF, VB, HB och sub. För att det mänskliga örat ska få en illusion av rymd, som det tidigare skrevs om, eller höra effekter och ljud från "rätt" håll krävs det dels att ljudet är uppdelat i de olika kanalerna, dels att det ibland är tidskompenserat. DVS vissa ljud fördröjs.. Jäkligt skumt att det funkar, om nu örat inte kan uppfatta tidsskillnader.. Lika skumt är det att tidskomp funkar inom billjud med, men vad vet jag.. Angående morbrorn som riggar ljud tvivlar jag på att han gör det inom hemHIFI eller billjud. Där brukar t ex eftersträvas punktformiga ljudkällor i största möjliga grad, just för att örat är känsligt för skillnader, inte ett myller av högtalare.. Nu får det tjafsas bäst det vill, jag är i alla fall färdig i den här tråden.. Lycka till med bygget, Jaycee! Länk |
|
|
hi hi, intressant tråd. Verkar som att d flesta vinnarbilarna i sasca har fel då, angående tidskomp...ist för tidskompet så skulle d bara ha "sänkt nivån" till den vänstra el högra högtalaren..*ler* Som sagt, intressant tråd... Ser gärna att den utvecklas, så jag kan ta ur min cd me tidskomp, o ändå få en klockren "center image"...skulle bli bra mye billigare me en utan tidskomp.... mvh Rutger |
|
|
tydligen kan jag mer än vissa som gått på teknisk M som i mums M3 CSL nice |
|
|
ÄNTLIGEN en som fattar vad jag menar! Bra Lasse! De andra bara sitter och svamlar om tidsskillnader, eko och HiFI anläggningar!? Dom kanske skulle börja som konsulter hos Volvo, SAAB, BMW och de andra biltillverkarna! Jag menar de hävdar bestämt att man får bäst ljud om man bara har högtalare fram och så måste man ju ha en FET baslåda i bagaget så tjejerna hör på gatan! Kolla i de flesta moderna bilar där man kan köpa till en fin ljudanläggning! Är det bara hötalare fram? Nej nej...och börja inte nu med HiFI, processorer, tidsskillnader och eko igen för nu börjar den teorin spåra ur ordentligt! Bäst ljud får man om man omger sig av högtalare punkt slut. Sen får man använda sig av högtalare efter behov o.s.v |
|
|
Inte för att jag vill lägga mig i eller så men om du vill ha ett bra / rent ljud oavsett var i bilen du än skall sitta så sätt inte in några 6x9" i hatthyllan, då sabbar du hela ljudbilden i bilen. i alla fall är detta mina personliga erfarenheter utav 6x9" i hatthyllan. Möjligen kan jag haft fel sort, men men... Gör som några andra har sagt här, börja med ett riktigt bra framsystem och det viktiga där är inte tidsskillnader som jag ser att ni haft en diskussion om, det viktiga är placering och riktning på ljudet så ljudvågorna träffar varandra på rätt ställe i bilen. Det är just därför ljudet i en bil där man ej hör vart ifrån ljudet kommer ifrån är bäst. Det har sina högtalare rätt placerade... Det är precis så man skapar Dolby ljud tex. Ordet surround kommer ju inte ifrån tomma intet direkt... Ni som inte vet vad det betyder får slå upp det.. Lycka till med ditt billjud! |
|
|
Attans att jag missat denna diskussion, varit off line nån dag. Montera gärna så många högtalare ni vill, men ljudperspektivet KAN bli felaktigt, sett till hur de olika instrumentens placering i originalljudkällan osv, ganska självklart egentligen. Nu lyssnar väl iofs många på "ljud" som inte har nån förankring i verkligheten, i så motto att det är elektroniskt producerat i nån studio, inte från nån orkester eller liveinspelning osv. Helt klart är ju att om t.ex en gitarrist som står till vänster fram i en livekonsert, plötsligt kommer nånstans bakifrån, då blir det ju fel. Det som återges i 5.1 anläggningar, Dolby Sorround, THX och allt vad som finns är RUMSÅTERGIVNINGEN, inte nån omflyttning av själva ljudkällan, orkestern eller vad det nu är. Det blir inte så lyckat av att lägga hög energi i dessa högtalare (i normala utrymmen), då låter det inte som i verkligheten helt enkelt. Sen är inte bilkupén nån idealisk lyssningsplats, oavsett vad vissa tycker, volym och avstånd till högtalare blir fel, hur man än resonerar, det är dock upp till var och en att tycka, de flesta är väl rätt nöjda med sitt ljud får man förmoda. Som nån sa, det är svårt att montera subbasen framtill i bilen. Det går alldeles utmärkt att uppfatta små tidsskillnader (eller fasskillnader för den delen) på ljudet. Lägg ut en ren sinuston på t.ex 1Khz i högtalarna och flytta huvudet lite fram och tillbaks så hörs fasskillnaderna lätt, även när det bara är någon mS skillnad. Skicka signalerna medvetet i motfas till ett par högtalare och positionera huvudet mitt imellan, det är lätt att uppfatta när man (tidsmässigt) hittat rätt position, den är dessutom knivskarp. Testa! Blanda inte ihop nivå och tidsskillnader i debatten. Ljudhastigheten i luft är beroende på lufttryck (täthet), temperatur mm, 340m/s eller 350m/s kan nog vara lika rätt, inget som tillför debatten nåt särskilt. FP |
|
|
"Och om en människa hör tidskillnad på en meter. Då ska jag ha bevis för det först och sen ska jag ALDRIG MER SKRIVA I DETTA FORUM ." Om man fördröjer hela signalen en "meter" (~1/340sekunder) så är det omöjligt att höra någon skillnad, samma om du fördröjer hela signalen 10 sekunder. Ger samma effekt som att trycka på play lite senare än man tänkt, låter exakt likadant.. Men om man fördröjer ena kanalen en "meter" mer än den andra då är det helt klart en hörbar skillnad, det är ett av de tre sätten som hörseln kan bestämma från vilken riktning ett ljud kommer. Tänk att du står ett par meter framför mig och lite till höger från mig sett, då är det lite kortare avstånd från din mun till mitt högra öra än till det vänstra, det räcker för att jag ska kunna avgöra i vilken riktning du finns. Hörseln tar även hjälp av att nivån i det vänstar örat är lägre och att ljudet får en annan karaktär när det träffar örat ur en annan vinkel.. Hursomhelst avståndsskillnaden mellan öronen blir max ca 25? cm vilket är långt under en meter. För att övertyga dig själv tycker jag att du ska sätta dig i en bil med tidskomp och bara lyssna på framsystemet, justeringen brukar vara i cm eller ms, testa hur många cm det krävs innan du hör skillnad och lyssna på hur ljudbilden vandrar över instrumentbrädan utan att nivåerna från höger och väntser förändras. Om du nu skulle acceptera detta som bevis så tycker jag ändå att du ska fortsätta skriva på forumet, du har säkert massor att lära oss som vi inte vill gå miste om. Att diskutera vad som låter BÄST är ett gamalt ämne som det skrivits aldeles för mycket om. För många är bäst samma som det inspelade originalljudet utan förvrängningar, andra har helt annorlunda värderingar. Vill nån ha ett råd så kan jag väl berätta vad jag tycker är bäst och berätta hur jag tror att han ska göra för att bli nöjd. Men att tillrättavisa nån som tycker att hans 6x9 i hatthyllan låter bäst är ju som att säga "nä gul är inte finast det är blå, det säger min kompis som är målare" slutligen "Det är just därför ljudet i en bil där man ej hör vart ifrån ljudet kommer ifrån är bäst. Det har sina högtalare rätt placerade... Det är precis så man skapar Dolby ljud tex. Ordet surround kommer ju inte ifrån tomma intet direkt..." Syftet med suround är inte att slänga in fler högtalare så att man inte hör vart ljudet kommer ifrån, tvärtom.. Varje kanal har en egen signal som är nogrant anpassad i tid och nivå så att man lättare ska höra exakt vart ljudet kommer ifrån. nog från mig nu.. |
|
| Och med det sätter vi punkt!. | |
|
Oj oj oj. Min oskyldiga lilla tråd om jag skulle ha mitt ljud eller inte begav sig ut på en färd till ouppnåeliga höjder. Jag tackar för att intresset är stort men jag vill heller inte att någon ska bli sur på någon annan för att jag ställde en fråga. Samvetet blir inte bra då. Jag tänker skippa hatthyllesystem och sätta i bra framsystem. Bilen är ju trots allt bara 2-dörrars och det är JAG som vill ha bra ljud =) Nu är det istället en annan fråga. Ska jag göra ett hål för ett basrör upp i hatthyllan ELLER ska jag bara montera baslådan i bagaget utan att dra in nåt i "hytten"? En kompis sa att det dunkade lika bra utan basrör in i bilen. |
|
|
OK hajjar Men om man ökar effekten på en högtalare så kan man uppnå samma sak som tids förskjutning . Alltså om man sitter mitt emellan två högtalare och kör med balansen så får man flytta sig i sidled för att tro att man sitter i mitten eller hur ?. Jag tror det är db som man uppfattar som att ljudet kommer senare och om det kompenseras av nått system som tidsförskjutning i värsting anläggningarna så kan det väl så vara . Sorry att man är lite grinig på detta men jag vägrar tro att mäniskan kan uppfatta sånna små skillnader. Men jag har hajjat vad ni menar så hej och tack för mig på denna tråd . M som i mums M3 CSL nice |
|
| Jaycee fråga inge mer nu det blir bara....gör som du vill! | |
Robsarve |
Mitt svar till Jay-C står jag fast vid, man får ett alldedes utmärkt ljud med de prylar han pratade om bara i hathyllan, om man begränsar sig till tonal återgivning. Om det är viktigt med korrekt rums och perspektivåtergivning blir det ju som ni har pratat om mer komplicerat. I mitten av 40-talet så konstaterade Bell labs att det behövdes tre högtalarkällor (höger-mitt-vänster) för att korrekt återge ljud. P.g.a ekonomiska motiv så valde man dock det enklare substitutet med två högtalare, stereo. Nu sätter vi våra två högtalare i bilen, eftersom vi inte sitter mittemellan högtalarna så kommer det att ske två saker, 1 ljudet från den närmaste högtalaren hörs mer, eftersom vi sitter närmare den, och 2, ljudet från den närmsta högtalaren når örat snabbare än från den andra. 1:an är lätt att korrigera med ett balansreglage (om man skiter i de som sitter på högersidan) men tvåan är värre. Våra öron är ju ganska skumma saker, deras form är framavlad för att vi skall kunna fånga upp och med hjälp av skillnaden i tid mellan ett ljuds ankomst till de två öronen avgöra var ett ljud kommer ifrån, en färdighet som var nödvändig när vi ännu traskade runt med träklubbor i djungeln. Det är helt enkelt så att vi märker mycket små tidskillnader. |
|
Och med detta vill du ha sagt? |
|
|
Hmm, denna tråden har ju blivit riktigt kul :) Med detta vill nog Robsarve ha sagt följande: Balanskontroll kan inte kompensera den känslan av att man befinner sig på kanten av lyssningspositionenen, men den kan däremot kompensera det obehag som kan infinna sig då man anstränger det ena örat mer än det andra. Att tro att man kan "flytta" lyssningspositionen (centrumet i ljudbilden) genom att använda balanskontrollen är 100% felaktigt. Den styr enbart dB, och är alltså inte någon form av tidskompensering. Då man är ljudtekniker tycker man naturligtvis att det är bättre med fler högtalare, eftersom man vill sprida en källa, inte återge en inspelning 100% akustiskt korrekt. Att tro att man vid live-bruk kan trycka upp två st. stereohögtalare på en scen och få det att låta bra fungerar helt enkelt inte. Där behövs helt enkelt en stor konarea, och i många fall även flera högtalare för att inte bara reproducera ljudet, utan även sprida det. Då handlar det inte längre om HiFi, utan snarare om PA, alltså en sorts förmedling. En högtalare som spelar högt låter ofta ansträngt, medan flera högtalare som får jobba på en mer moderat nivå blir mycket behagligare att lyssna till, och dessutom kan man provocera en viss spridning av ljudet, som högtalaren annars inte skulle klara av. Vidare skulle jag inte gärna se på film på en anläggning där det står en hel drös högtalare uppställda både framför och bakom soffan, utan att ha någon som helst tidskompensering tillkopplad. Visst, en viss mån av så kallad "rymd" får man ju, men vad kostar den "rymden"? Hur mycket kvalitet får man betala med? Detta går direkt att jämföra med en bulkupé, och naturligtvis hör man skilnader på några milisekunder. Till och med jag, som inte är vidare smart alls hör skillnader! Vidare gnäller ni som ett desperat försök till att motbevisa frontsystemsanhängarna på att stora biltillverkare, typ Saab och Volvo osv matar in högtalare i sina nya bilar. Jovisst gör dom det, men har ni då tänkt på att dom i sina dyrare system numera matar in Dolby Prologic-förstärkare? Varför gör dom då det? Jo för att ljudet helt enkelt blir bättre! Dolbys kretsar har möjligheten att på ett enkelt sätt kompensera för tidsskillnaden mellan front och baksystemet. Givetvis fungerar det inte för dom som sitter i baksätet på bilen, och därav behövs naturligtvis möjligheten att kunna köra ett normal 2 kanaligt system med högtalare både fram och bak, dock på bekostnad av ljudkvaliteten! Vidare så måste jag fråga varför dessa biltillverkares ljudsystem drogs upp? Dom låter ju bara mycket, inte bra! Plasten i dörrarna skallrar eftersom basarna är dåligt monterade, och vidare matchar inte högtalarna med varandra vilket medför ett mullrigt och odistinkt ljud. Så mycket för dom ljudteknikerna! Jag kan för den delen inte begripa hur svårt det skall vara att förstå skillnaden mellan att ha många högtalare runt sig MED tidskompensering och UTAN tidskompensering. Testa på en hembioanläggning, kör först något i stil med "6 channel stereo", och testa sedan med "Dolby Prologic" eller "Dolby Prologic II" så märker ni skillnaden! Jämför inte med "Dolby Digital" eller "DTS" eftersom dessa ljudformat har separata ljudspår för varje högtalare. Jaycee: Om jag var du skulle jag låta hålen för orginalhögtalarna bak vara tomma, och låta detta utrymme fungera som port mellan skuffen och kupén. Vill du ha det lite snyggare så sätt en aeroport i varje hål, och galler ovanpå! // Björn |
|
|
Stop stop! Du tänker köpa framsystem OCH 6*9or till hatthyllan. Lyssna på alien och skippa bakhögtalarna helt. 6*9or kräver ganska stora hål och sabbar välljudet. Lägg några extra hundringar på framsystemet istället. Det blir helt enkelt bättre så. // Emil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.