|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
grejen me "kickar" är att d inte är så svåra att göra, d lämnar inga fula hål el andra "märken" efter sig om man vill byta bil/ljudprylar i bilen, o d kan fås att låta ok rent ljudmässigt. Som sagt, mitt första "bygge" bestod av "kickar", o tro mig, jag var INTE nån installationsvirtos :-) mao, fixar jag d så fixar Du d... Mvh rutger |
|
| Det bästa är väl att strunta i 6*9 också.. Då slipper du ju såga för dom, dessutom blir det ljudmässigt bättre. Det kommer att räcka alldeles utmärkt med ditt nya framsystem och baslådan! | |
| Man måste ju ha diskanter/mellanregister runt om, annar låter det ju konstigt om man bara har det i fram och bas bak. Man vill ju ha en känsla av rymd!? | |
|
Vad ska du i rymden och göra? Med bra fronthögtalare, välriktade kickpaneler och en duktig subba i trunken klarar man sig utmärkt utan bakre högtalare. De grötar bara ihop ljudbilden ändå. |
|
|
"Rymden" du pratar om, moose, får du av ett bra frontsystem. Basen kommer du inte märka att den kommer bakifrån om den är vettigt inställd, utan den kommer låta som en del av systemet. Eftersom frontsystemet spelar framifrån, kommer din hjärna uppfatta det som att allt ljud kommer just framifrån. Detta förstörs helt om man monterar bakhögtalare och på så vis frivilligt skapar sig en tidsdifferens. Det vet du då du hör det! // Björn |
|
|
Jo men det var skönt att höra detta från en ljudtekniker! När du sitter på en bio, är det bara högtalare framtill? När du pluggar in en ljudanläggning i vardagsrummet, har du bara högtalare fram? Sen var ställer du subwoofer?....baktill!? Kontenan av det hela blir att allt hänger på vad du har för högtalare etc. Jag kanske bara inbillar mig att man får bäst ljud och skapar rymd när man har högtalare runt sig!? Det är nog som du säger... |
|
|
Kontentan av det hela är att på bio och även i en hembioanläggning finns det processorer och dekodrar, Dolby ProLogic och Dolby Digital, vilka avkodar ljudet och skickar rätt ljud med rätt tidsperspektiv till rätt högtalare. Med andra ord måste du ha det i bil också för att uppleva den rymd du pratar om, annars blir det bara en enda "ljudröra"! Det är bara att kolla i en multimediabil vad dom har för prylar. Subwoofern hemma spelar egentligen ingen större roll var du ställer, för det lågfrekventa ljud den avgör är väldigt svårt att riktningsbestämma, oftast blir det dock bäst att ställa den framtill i rummet. I bil är det av ganska självklara skäl svårt att få in en subba fram, därav placeringen bak.. |
|
|
hmm....Tidsperspektiv???? Jag skulle vilja se dig presentera dina idèer och funderingar kring det här med "tidsperspektiv" för en audionom med tanke på att ljudets hastighet är 350 meter / sekund eller 1224 km/h. Hur långt kan det vara från låt oss säga hatthyllan till framsätet där du sitter och lyssnar? 1,5 m!? Du kan ju räkna ut resten. Det är allstå så otroligt små marginaler, så jag tror inte du kan säga att du hör tidsskillnader i ljudet! Jag fattar inte hur vi kom in på det här samtalsämnet från början!? Allt jag säger är att jag tycker det blir bäst ljud om man har högtalare i hela bilen och inte bara fram (och bas bak). Du kan väl fundera lite på ditt "tidsperspektiv" en stund så kan vi släppa det här sen tycker jag!? |
|
|
Det här med tidsperspektiv behöver jag inte prata med nån audionom om, det räcker med min kompis som är SASCA-domare, eller vilken billjudstävlare/säljare som helst.. Du får tycka precis vad du vill, så tycker jag som jag vill så släpper vi det som sagt! Och inte behöver jag fundera på mitt tidsperspektiv heller.. Länk |
|
| Då tycker jag att du ska ta upp det här för honom...berätta att du brukar höra tiddkillnader i ljudet. Då tror jag vilken kunnig som helst skulle remitera dig till....just det en --->Audionom!! Sen får vi se om det är ljudet det är fel på!? | |
|
moose: Det mänskliga örat kan uppfatta tidsskillnader på ner till millisekunder, vilket motsvarar avståndsskillnader på decimeter. (En rättelse: ljudets hastighet i luft är 330 m/s.) Du kan själv prova teorin genom att sitta asymmetriskt mellan två högtalare: 1/3-2/3 är tillräckligt. Den skillnaden uppfattar de flesta med normal hörsel. Annars finns det ju mono också... |
|
| Det är ingen tidsskillnad du pratar om, det är db skillnad!!! | |
|
Och... Länk |
|
|
JOJO men hallå här . det är inte tidskillnaden du hör vi får ju ta och hålla isär begreppen här . 340M/s är det . 1224Km/hx1000m/3600 sek per timme . Och om en människa hör tidskillnad på en meter. Då ska jag ha bevis för det först och sen ska jag ALDRIG MER SKRIVA I DETTA FORUM . Hur många decimaler som helst i tid på en meter . Jag hör skillnad när jag har hörlurar med om man vinklar den ena lite och det är FAN inte tidskillnaden . För att om det vore det så skulle det se ut så här 0,0000000000000 alltså en skvadriljondels sekund senare och försök inte att inbilla varken mig eller nån annan att det märks M som i mums M3 CSL nice |
|
|
Bra moose . Äntligen nån som fattar och har lite vikt bakom resonemanget. Ha torrt på fötterna innan man skriver här är vad ja tycker . M som i mums M3 CSL nice |
|
|
Prova balansinställningen om det nu är ljudnivån som gör att du inte hör tidsdifferensen. |
|
|
Bevis? Vet ni vad eko är? Ljud som når lyssnaren efter en fördröjning. Det behöver du inte stå i alperna för att uppfatta. Det räcker med ett omöblerat rum. |
|
| ...och 330 m/s står det i min formelsamling från tekniska högskolan. | |
| Lasse Kong: din jämförelse med hörlurar är lite lustig i sammanhanget; din nuvarande bil måste vara VÄLDIGT trång.;) | |
|
Du är fortfarande fel ute . Orkar inte diskutera med insnöade tekniker så hej . Ringde min morbror och han är ljud tekniker så han vet hur man "riggar" ljud . Och han sa att har du grejjer som inte genererar fördröjningen så kan du inte höra fördröjningen på så kort avstånd . Han säger i alla fall att ju mer högtalare ju bättre . Och EKO är fördröjning åt två håll eftersom att det studsar . Så Tekniska ger fel formler alltså det va som attans hur ska det nu gå för den svenska industrin ??. OK kan haa fel om det med 340M/s men min uträkning stämmer så vet inte . M som i mums M3 CSL nice |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.