AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.530

Ljudbygge och några frågor

Sida 1 av 3
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Hej,

Det är så att jag har en 320 88:a då och jag vill installera
lite ljud. Finns säkert några proffs här som kan hjälpa mig.

1. Jag måste såga i plåten ser jag under hatthyllan MEN
kommer detta bli ett minus när jag säljer bilen i framtiden?
(Just nu är bilen i helt original och den är väldigt fin)

2. Är det bra att bygga ljud i en 320? Jag menar på akustiken
och allt. En del bilar t.ex 740 är ju inte tacksamma direkt.

3. Jag ska installera 2st 8" Pioneer-koaxial i hatthyllan också
därför blir det två stora hål. Får de plats tro?

För övrigt är ljudet jag ska ha:
2st originalhögtalare fram, 2st diskanter fram, 2st 8" Pioneer
200W 3vägs-koaxial i hatthyllan, 1 baslåda med 2st
Pioneer 10" basar i sluten låda som dunkar mot varandra,
1st JVC-bandare med cd-växlarfunktion, 1st JVC cd-växlare,
1st Pioneer slutsteg 120+120W till basarna och 1st CDS slutsteg
60+60W till 8".

Tror ni detta blir ett bra paket till bilen?
Kom gärna med förslag om jag ska ta bort något eller lägga
till något!

Tack på förhand, Jimmy C.
1. Det är bara att hugga in med sågen. Gör du ett bra jobb och låter högtalarna sitta kvar när du säljer blir det nog ingen nackdel.
Det är ju redan en ganska gammal bil du ska implementera ljud i.

2. Jag skulle nog inte sätta 8:or i hatthyllan på en 320 (men det är min åsikt) bättre ljud tycker jag från 6"9:or (med rätt märke).

3. 8:orna får säker plats men som jag sa, bättre med 6"9:or! Sen...2st 10:or!? Vill du ha bra ljud eller nåt som hörs ut så alla tittar på dig?

Köper du rätt grejor och kopplar bra så får du mycket bra ljud med hälften av din inköpslista.

[BMW är inte en bil, det är bil som är en BMW]
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Tack så mycket för svaret!

(jag har väntat länge men den som väntar på något gott...=) )

10:rna vill jag gärna både få ut bra ljud av och att det ska
höras väl ut. (lite väl höga krav kanske men det ska väl gå?)

Jag funderar faktiskt på att köpa ett par 6*9or istället för
jag tror det blir bättre med plats + att den som vill ha bilen
efter troligtvis inte kommer köpa 8" om de inte följer med.

Tror du det går få bra ljud med 10:orna?
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Skulle tro att 10orna kommer att löta rät dunkelt när du inte spelar på hög volym men det kommer garanterat att höras utanför

Jag skulle nog satsa på flera mindre högtalare .

Är du lite hajj på billjud så går det att få riktigt bra ljud i den bilen

M som i mums
M3 CSL nice
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Tyvärr är jag inte alls hajj på billjud =(

Det är nämligen så att jag har fått allt detta ljudet
av min syrras kille som hade det i sina 240 för
rätt längesedan. I den sa han att det dunkade på
bra iallafall.

Flera mindre högtalare ?
Hmm...kanske vore nåt. Jag vill ha ett snyggt gjort och
klart ljud men ändå en rejäl bas som man kan dunka på med.

Har du nått förslag, Lasse Kong?
Prova med en tolva+ dina eventuella 6"9:or! Det kommer ge ett bra ljud med ordentligt dunk. Passa på och köp ett ordentligt slutsteg när du håller på.

Robsarve
Hi-hi detta var jag för 11 år sen... :-)

Piooner åttoorna (2088-or?) kräver rätt stora trädisatanser men går att få dit i den bilens hatthylla.

Tiorna bör du rikta mot mitten av ryggstödet, borra bort punktsvetsarna som håller skidsäcksplåten och gräv ut lite skumgummi ur sätetsryggen så det blir gansaka fritt flöde, sen poppar det gott.
Alltså.. Jaysee, den utrustning du nämner, om du bygger som jag tror du kommer göra spelar nog inte som du vill..

Du måste nästan välja lite från början, om du har en begränsad budget alltså, hur du vill ha ditt ljud. Vill du ha bra drag med rent ljud, eller ett mera kraftigt ljud på bekostnad av renheten?

Prioriterar du renheten i ljudet kan du direkt såga idén med att sätta högtalare i hatthyllan anser jag. Givetvis kan du sätta dit ett system även där, och spela på om ni är fler i bilen, men det är inte där du skall lägga pengarna. Nej, satsa istället på frontsystemet. Då du lyssnar på en konsert eller liknande (ser på film, lyssnar på musik hemma osv..) kommer ljudet framifrån, och artisten som sjunger brukar i regel placeras i mitten någonstans. Börjar man trilskas med högtalare bakom sig får man förutom en komplett förstörd ljudbild, även problemet med differensen i tid mellan högtalarna. Alltså, de högtalare som sitter bakom dig kommer att höras senare än dom framför dig. Visst, det är inte mycket, men tänk istället på hur mycket information det är i musik! Du kan aldrig få ett distinkt ljud då du spelar med både fram och baksystem utan att det kostar pengar = dyrt!
Nästa grej med basarna då.. Om du skall vara riktigt seriös, sätter du en ensam 8" i sluten låda precis under handskfacket. Detta är dock överambitiöst, och fungerar väl sisådär i praktiken, eftersom man faktiskt använder en bil till annat än å spela musik på.. Dock har jag hört det i verkligheten, och det spelar skiten ur det mesta man kan lägga i bagagen vad gäller renhet, och i många fall även ljudtryck! Hur som helst. Du säger dubbla 10". Ingen dum kombination. En 10" bas av bra märke är tillräckligt stor för att skyffla dugligt med luft för att ge fin lågbas då man vill ha det, och samtidigt tillräckligt rapp för att kunna ge den där snärtiga basen som ger det verkliga "trycket" man vill ha! Det allra bästa (om jag själva skulle bygga) vore nog att sätta dom i slutna lådor, inte alltför stora. Det du förlorar i djupbas vinner du i musikalitet. Naturligtvis är det även tvärt om. Sätter du dom i portade lådor blir dom lättare att driva, men istället avsevärt större, och betydligt slöare! Alternativet vore kanske att sätta i en 12" bas. Mullrar mysigt då man lirar hiphop, men efter en tids lyssnande kommer du kanske märka att basen ligger någon 10-dels sekund efter musiken då du istället lirar techno, eller en del sorts rock. Val av bas kan vara väldigt lurigt, men jag tror ärligt talat att du är lite inne på rätt spår med dubbla 10"!

Angående placeringen är det lite som Robsarve säger. Har du möjlighet att spela med skidluckan öppen (förutsatt då att du plockat bort täckplåten) är det nog ingen dum idé att spela med basarna mot den. Om det inte ger den bas du önskat skulle jag testa att vinkla basarna 45 grader in mot skuffen spelandes bakåt. Bygger du dom i samma låda kan detta bli lurigt, men har du istället två lådor tror jag att det kan ge ett mycket fint tryck om du sätter en i varje hörn! Glöm inte i så fall att polvända basarna, annars kommer dom nog snabbt att ta ut resten av systemet (basljudet alltså). Tyvärr kan man nog aldrig veta förräns man har testat.

Kort sagt, vill du ha bra ljud, prioritera frontsystemet och sätt en eller två bra basar i skuffen. Bara köra rock'n'roll och spela högt? Kör hårt på 8" koax i hatthyllan, i med några basar i skuffen och spela på! Visst är det kul, men det håller inte i längden.

Hmm, nu får jag väl skit från någon :)

// Björn
På tal om ingenting.. Bor du runt omkring Sundsvall, så skicka ett mail om du vill ha hjälp med å koppla eller nåt :)

// Björn
Så ja nu han beskivit hur Cosmonova ska byggas...
Själv är jag tog nöjd med mitt ljud, 6"9:or i hatthyllan (framsystem kommer) och en mycket bra steg! Jag e ganska petig vad gäller ljud ocg det här duger!

Fr
54
Freddan
325iC -92

Håller fullständigt med Alien, frontimage är jätteviktigt om det verkligen ska låta bra!
Med ett bra framsystem, en bra bas (eller två) i en rätt avstämd låda och ett bra slutsteg så kommer du nog att bli nöjd! Försök att bygga så enkelt som möjligt! Få komponenter av bra kvalité och så mycket effekt budgeten tillåter, för att bibehålla renheten i ljudet.
I min E30 körde jag med DLS U5 fram, en Kicker Impulse 12:a i en sluten låda och ett Soundstreamsteg. Lät suveränt!

Skippa dina 8", skaffa ett bra framsystem och driv det med CDS-steget. Nästa uppgradering kan vara att byta ut CDS-steget mot ett med lite mer kvalisort, men om du är nöjd med det finns ingen anledning att byta!

Lycka till!
Moose: "Så ja nu han beskivit hur Cosmonova ska byggas..."
Haha =)

// Björn
Allt har redan sagts: 6x9 (eller 8") i hatt hyllan är för Opel Manta GT/E- Volvo 244 GLT!!

Bra kit system fram
En bra bas 10" eller 12"
Ett bra steg ( t.ex ett 4 kanals steg)
(kanske 4"/5,25" i orginal hålen bak)

Ett kanon bra ljud i din bil!!

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Oj över förväntan med svar!
Thank you bmwpower-forum.

Synd man inte bor i Sundsvall =(

Okej det verkar som alla är överens om att jag inte ska
ha 8"-arna. Tyvärr.
Låt mig säga hur det ligger till:

Allt ljud jag räknade upp har jag fått!
Jag har ingen budget till att köpa mer ljud på ett tag.
Först ska jag köpa "hälsovårds"-prylar till bilen, nya däck
och sportluftfilter. (Jag jobbar ej så jag har inte hur mycket
pengar som helst ;) )

Så jag får nöja mig med mitt ljud jag har än så länge.
Men ni tycker inte jag ska sätta i detta ljud då?

Original-högtalarna fram tycker åtminstone jag inte låter
speciellt bra och jag har inga bak.

Och mina dubbla 10" sitter i en sluten låda tätt emot
varandra. Ganska stor låda. Är nog ganska bra tror jag.

Usch jag har fått värsta ångesten nu. Ska jag göra hål för
8" eller lyda forumets svar med att inte använda dem.
Blir ju inte direkt snyggt om man gör hål för 8" och sen ska
ha 6*9or...
varför inte sätta Dina 8:or i kickpaneler???
Duger bra om Du bara ska ha dem där "så länge"...
O en kickpanel behöver inte vara så svårt att göra heller.
Gör en mall av din "skiva" som sitter där nu, ta den mallen o såga ut en ny "skiva" i tex 12mm plyfa.
Sen gör Du en baffel(baffel=skiva som högt sitter på) för 8:an, som du vinklar uppåt, riktad mot passageraren på förarsidan o vice versa.
Lägg en sopsäck el en massa maskeringstejp bakom o runt den nya "skivan".
Köp glasfiberspackel o spackla upp mot torpedvägg osv så Du får en "låda".
Behöver Du göra väggarna i Din "låda" tjockare, tar Du bara ut den ur bilen o plastar/spacklar på ett tjockare lager.
Klä med matta när Du är klar...om Du vill...

mvh
rutger
WOW det där var överkurs Rutger....

( Sillén had iof 10" vid fötterna i sin E39.....)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Hehe jag som inte kan mycket om ljud måste säga
att det där kan jag inte göra, Rutger.

Här är en bild på hur jag hade tänkt ha ljudet
för dem som inte vet:
Länk

Fundera över den och förbättra den gärna! TACK!
Om man säger såhär Jaycee:
Du kommer garanterat att få ganska bra drag i bilen om du trycker upp 8" i hatthyllan, och slänger in basar på det, men om du är ute efter lite renare ljud, som håller bättre i längden, då måste du gå på ett fint kitsystem fram, å kanske en eller två bra basar bak. Baksystem är inte lika viktigt, eftersom du inte kommer använda det då du kör själv!

Det är alltså där det jobbiga valet kommer in, som du nog måste stå för själv. Sätter du i 8" arna nu låter det ok ett tag framöver, men frågan är om du kanske kommer ångra hålen som blev efter dom, då du en dag om ett halvår/år köper ett snyggt spelande system, och därmed tar bort dom.. Ta dig en tankeställare på det, eller så gör du som rutger säger och bygger kickpaneler. När du väl kommer igång märker du nog att det inte är så svårt! Själva delarna som behövs kan du nog få uppkapade hos någon lokal byggfirma, som säljer mdf/spånskiva..

Kika runt lite och se vad so kan göras, innan du sågar i plåten, det är mitt tips tills vidare!

// Björn
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Det var ett bra svar, Alien.

Jag tror faktiskt jag tänker säga nej till 8" efter noga
övervägande. Jag gillar inte att göra hål ens till den minsta
högtalaren. Skulle nog inte vilja se de där hålen till 8"...

Jag kommer nu att köpa framsystem och 6*9or
till hatthyllan.

Ska ha en fin 320 och ingen raggar bil =)

Tack för alla svar!
Haha! Bra tänkt!

En 320 (eller BMW över huvud..) är inga raggarbilar!

Tror du kommer få till det fint i slutändan..

// Björn
ok, så Du ska köpa ett nytt framsystem!!!
Vad sägs om att montera dem i kickpanelerna *ler* (sorry, kunde inte låta bli....)

mvh
Rutger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.