|
|
|
|---|---|
|
Sedan ungefär två veckor tycker jag min bil vissa dagar är trött och har ett rått ljud under ungefär 3.000rpm. Direkt nålen passerar dom varvtalen blir det nästan som en turboknuff och all effekt kommer direkt. Någon har någon ide om vad som kan fela? Bilen går annars helt som den ska. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe | |
|
same same här? Länk |
|
| Låter som vanos problem, men är ej säker. | |
|
Blir avgasvärdena dåliga om vanosen strular? Tänkte besikta snart och får jag då dåliga värden kan man kanske isf börja misstänka vanos (Hade perfekta värden i våras när jag bes). "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Avgasvärdena brukar bli dåliga om vanosen är dålig, men det går att få igenom den genom besiktningen ändå. Jag skulle också tippa på att det rör sig om vanosen i ditt fall. På min förra m3:a var det samma fenomen samt att den bluddrade mellan 2-3000 varv ibland, den hade även konstig tomgång. För mig hjälpte det att löda om och göra rent vanosens magnetventiler. Tror att just magnetventilerna i vanos är ett vanligt fel på lite äldre m3:or. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Lät som en tråkig och halvdyr historia :( Vad kostade det att få vanos omlödd och magnetventilerna ? Vad kostar det att byta vanos ? Själv har man tummen mitt i handen då det gäller meka så alla lagningar servicar etc etc lämnas in. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Tror inte att du ska behöva byta vanosen vilket är väldigt dyrt, har för mig att det kostar runt 20k plus arbete. Att löda om magnetventilerna och göra rent kan du nog klara själv trots att du inte är ngn van mekare. Prova att söka inlägg om "magnetventil" så hittar du nog en beskrivning över hur du skall gå till väga, har för mig att vi diskuterade det här förut. Nya magnetventiler tror jag kostar 2000:- st och det är 2 st, alltså 4000:- för att byta till nya. Man bör dock konstatera att det verkligen är fel på dem innan man byter. Aros Auto i Västerås kan nog hjälpa dig med detta annars, tror att de kan en del om vanosar. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Blir nog att åka över till Avesta och få en felsökning eller liknande på vanosen. Och är det 2st ? Är det inte bara 1 på 3.0 ? "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Jag har precis samma problem, mina avgasvärden är helt OK men bilen kan ibland vara lite seg på varv mellan 1000 - 3000, den bluddrar dessutom mellan 2000 - 3000 rpm. Mitt största problem är att detta inte inträffar hela tiden utan ibland kan den gå perfekt. Oftast när jag lämnat in bilen på BMW så har den gått bra och de har inte kunnat hitta något fel på den. Hur många är det på forumet som haft liknande problem där felet blivit avhjälpt genom att byta/löda om solenoiden(erna)? Ingår det nya solenoider om man skulle köpa en komplett ny vanosenhet? |
|
|
För mig löste sig hela mysteriet genom att jag bytte en bensinslang och slangklämmor som läckte lite. Plus bytte den "gummibälgen" som sitter mellan luftmassemätaren och motorn/insuget. Köpte oxo en flaska fuel injection på BMW och kastade i tanken. Efter många timmars mekande o svärande igår (bensinslangarna satt inte kul till) var jag ut 2 vändor och åkte 12 mil. Efter 3-4 mil gick bilen klockrent igen. Ska kanske nämnas att jag även hade batterikabeln avlyft under mekandet så allt vart nollat igen. Verkade alltså som motorn fick lite soppa och mkt luft. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
cruZZe; vad bra att det löste sig för dig. Vill bara varna för denna typ av vanos-hysteri ovan! Jag är säker på att JN mfl bara menar väl, men det är just denna typ av mytbildning som bidrar till att dra ner andrahandsvärdet på våra bilar! Dvs. "..jag har ett oklart fel på min bil? Åtgärd: Byt Vanos/magnetventiler innan det är för sent!" Mvh Sani (med RR-vanos, 11600 mil och god nattsömn) ___ BMW CS #5221 |
|
|
Sani : jo han flinade ganska brett på BMW-meken när jag kom infarandes och ylade om min vanos som måste bytas :) Jag har fortf tid för flesökning och tänker låta dom göra den. Kan vara bra att ha gjort iaf känns det som. Ett varningens ord för er som ska in o pilla bland bensinslangarna, hamra och bryt försikgt på vindrutetorkarna (dom sitter utav helvete). Jag råkade bryta av ena torkaren :( "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.