AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.186

turbogrenrörsbygge hjälp

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
vilket material ska man använda när man bygger grenrör? samt vad ska det kosta (6cyl s50) och vart vänder man sej om man vill hitta nån som svetsar ett utan att bli totalt ruinerad?

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vanligt svartstål funkar kanon.
Rostfritt om du orkar,mycket drygare att bygga samt är de lätt att de spricker sen...

Och hitta nån som kan bygga ett grenrör till din bil billigt blir problem!

Är ju supertrångt..

Mvh Andreas

så mkt jobbigare är det inte att bygga rostfritt, problemet ligger i att man lär ha nån som tigsvetsar det då det är klart, det går finfint att punkta ihop det med pinnsvets!!, sen är det lite hårdare att arbeta med, men hittar man BILLIGA böjar så finns det ingen anledning till att inta använda rostfritt, kom ihåg att rostfritt expanderar MKT mer än vanligt svartstål, p.g.a. det så spricker det gärna om det inte får expandera som det ska!!!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp men ja mena det att rostfritt är drygare att kapa i och så..
Sen bygger man ett krångligt grenrör som man måste ta isär rören och svetsa så drar sig skiten som fan!
Vi vart galna när vi svetsa mitt grenrör=)

Och sen lär man ju köra rotgas,annars blir det ju "svamp" inne i rören...

Pitebo:

Behöver du få tag i billiga rörböjar kan jag fixa till bra pris.
Både rostfritt och svarta tryckkärlsböjar.
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
dum fråga men... svetsar man svartstålet som vanligt med mig eller gas som vanligt? eller krävs det tig etc?

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
Det bästa är om du får det tigsvetsat .
Jag svetsade ett grenrör med rörtråd och det gick bra, men man får en jävla värme med det när man svetsar .
jag rekomenderar starkt att du tig-svetsar det !
tn
Allasom svetsat tig på svartstål vet att inne i röret blir det massa pööös.Man slipper inte undan å slipa ur skiten ändå.

finaste invändigt!!! i rör jag gjort e med pinne basisk!!. men på större rör....;) inte å rekomendera.

blir faktiskt väldigt bra med en mag. fast det går lite fort.

tn
SpineKracker
Tjena! Jag har funderat lite på att vända upp och ned på grenrören och sedan göra en "hopgrening" av de två och sen turbo.. vad tror ni om det? Kan det funka?
Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.