AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.866

Raka rör?

Dr
175
Drewl
520i - 91
Hejsan!

Jag funderar på att köpa ett rostfritt sportsystem från katten o bakåt till min 325:a, Jag såg att raka rör säljer komplett från katten och bakåt och jag undrar om det är någon som vet nånting om deras avgassystem? Är ljudet samma som orginal? Håller det bra? Är det bra passform?
Svärd
Ett sportsystem låter oftast mer en original. Är det rostfritt bör det vara minst livstids garanti på prylarna.

//Martin
Bra firma när det gäller kvalite urusel när det gäller kundvård vill inte ge service, har nog inte råd...
Helt kass när man får problem med ljudet o resonans..

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Köp från FERRITA i stället! Litet dyrare men det gör ju inget om du blir mycket nöjdare!

Per L
Dr
175
Drewl
520i - 91
Avgassystemet jag har tänkt att köpa är det som kostar 2500:- till E30 från katten o bakåt...

Länk

Ingen som vet någonting om ljudet? Det vore en klar fördel om det låter lite rappare än orginalsystemet...
Pe
2.342
Per L
Om du låter FERRITA platsbygga systemet åt dig kan du själv bestämma hur mycket ljud du vill ha!

Per L
Dr
175
Drewl
520i - 91
Jo, Ferrita är säkert bättre, men jag vill inte lägga 4995:- inkl montering. Därför tittar jag på Raka rörs avgassystem.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Köpte rakarörs avgassystem till min 320i touring -89. Samma system som till din...

Var/är inte speciellt nöjd med systemet.

'Fästena som man använder vid skarven vid katalysatorn hade helt fel hålbild vilket innebar att jag fick kapa bort dom och svetsa dit nya...
'Rören var även lite felbockade, så slutburken ligger väldigt nära reservhjulsbaljan och slutrören centrerar inte i uttaget i bakspoilern.
'Upphängningsdetaljerna som är fästa på röret är av vanligt "bonnstål" och inte rostfritt, mycket snålt...
'Upphängningsdetaljerna för slutburken skiljer sig en hel del från original. Innebär lite extra pill innan den hänger som den ska.
'Systemet låter även en hel del mer än ett originalsystem, trots att det enligt uppgift inte skulle göra det. Kul för dig eftersom det är det du verkar vara ute efter men surt när det inte är önskat.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Dr
175
Drewl
520i - 91
Mhh, det var ju inte så bra...Jag ogillar delar med dålig pass form. Låter avgassystemet för jävligt? Lite rappare ljud vill man ha men man vill inte att bilen ska låta som nån jäkla traktor :)

passformen på min "rakarörspecial" är absolut perfekt men det var a-alt.avgas som monterade..
Ljudet i "rakarörspecial" är helt unikt...

Låter som en formel 1 låter som en biturbo låter som ett jet plan är de omdömen jag fått...
Det finns ingen dämpull i special bara ett spiralformat mostånd i plåt...

Länk
Dr
175
Drewl
520i - 91
Oj då. Det lät ju bättre...Men var på deras sida hittar man "rakarörspecial" ?
Leta lite latmask....

Länk
Pe
2.342
Per L
Min erfarenhet av Raka rör är negativ! Dock köpte jag systemet för länge sedan! Hur kvaliten är nu vet jag ej! 5års garanti var det på systemet!
Jag köpte ett system av dom 1986 till min 635! Höll i ca 15 år och 15000 mil. Sedan blåste all isolering ur första ljuddämparen så att den lät mycket högt. Mest inne i bilen faktiskt. Så högt att det inte gick att köra. Dessutom fick jag värma systemet med gaslåga på flera ställen när jag monterade det första gången för att det passade mycket dåligt!

För drygt 5 år och 9000 mil sedan köpte jag ett system från FERRITA till min 3.0S (pga att även till denna bil blåste innehållet ur ljuddämparen efter 11 år och 26000 mil). Perfekt passform. En fröjd att titta på när det var nytt. Hade jag inte behövt det skulle jag ha hängt upp det på vardagsrumsväggen. Nu efter 9000 mil är det naturligtvis inte lika snyggt. Livstid garanti fick jag.

Jag tycker än så länge att det var värt dom extra pengarna jämfört med mina andra två rostfria system som köptes på 80-talet och som båda tappade innehållet i ljuddämparna!

Per L

Feritta håller säkert mkt högre kvalite men ljudet är trots allt rätt skönt i specialen...

Länk
Kilen:
Ditt system låter som om det är en gräsklippare som varit och konventerat om sig till en V8:a med påhängssnurra från ESS. :-)))

Var man än var på Knutstorp så visste man var Kilen laddade på...

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
V8 köper jag ESS köper jag men gräsklippare....;-( säger du bara för att du är avundsjuk ;-p

Länk
Dr
175
Drewl
520i - 91
Har monterat dit avgassystemet från Raka rör. Precis som Kristian Larsson sa var passformen inte så bra. Hålet på Raka rörs avgassystem var för litet och vi fick kapa bort 1cm av röret från katten. Förutom detta var det inga problem alls. Låter alldeles lagom och känns bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.