|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur vet man om det skall vara ATF eller "vanlig" växellådsolja i en manuell växellåda - man kan ju inte var 100%-igt säker på att det är rätt typ av olja i lådan just nu (eftersom jag inte har ägt bilen sedan den var ny vågar jag inte utgå från att alla oljebyte har utförts med rätt oja). Vad händer vid "fel" olja? Om det nu skulle vara fel - vilka extra åtgärder måste jag vidta vid ett byte till rätt oljetyp? ChristerG525 | |
|
Kolla i din instruktionsbok. Där står det vilken betäckning din olja skall ha.. Finns säkert någon som har det i huvudet, men så gjorde jag. Lycka till ;-) Mvh SD |
|
| Beteckning menade jag naturligtvis.. Köper du olja som är betäckt är det garanterat fel typ... | |
|
Det sitter en klisterdekal i området runt pluggen som visar oljesort. orange-atf grön-special hd mineral gul-permanentsmord.vid ev byte mtf utan dekal-hd mineral sae80,vid kyla 20.30.40 vanlig synt motorolja ska inte användas. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Tack för snabba och bra svar. Tyvärr saknas klisterdekal på min växellåda. Instruktionsboken ger en ganska kul upplysning - 525i växellådsolja SAE 80, samtidigt säger den 525i med klimatanläggning eller klimaautomat - ATF-olja. Eftersom min klimatanläggning är eftermonterad gäller väl SAE 80. Men varför är det skillnad på växellådsolja med och utan klimatanläggning? Det kan ju inte gärna vara någon skillnad på växellådan i en bil med repektive utan klimatanläggning. ChristerG525 |
|
|
Enligt Castrols rekommendationstabell, skall det vara ATF-olja ("Transmax Z" rekommenderas i första hand). Om du byter oljetyp, behöver du inte göra något speciellt mer än att bara tappa ur den gamla oljan. Oljorna reagerar inte kemiskt med varandra, utan den lilla mängd olja som finns kvar blandar sig med den nya oljan. Det enda som du bör vara noggrann med är att INTE hälla i transmissionsolja som är avsedd för bakaxlar (GL5-olja), eftersom den innehåller additiv som i värsta fall, kommer att angripa synkringarna i en växellåda! De oljor som BMW säljer till växellådor (manuella) är lifetime ATF-oljan "MTF-LT 1" (kostar ca 180 kronor litern om man lyckas köpa den på lösvikt, annars levereras den på femlitersdunkar), samt vanlig SAE80-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.