AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
912

Att koppla en ny CD/radio i en E36 318is -1993?

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Köpte en 318is från 1993 med vad som tycks vara den originalla Blaupunkt kassett/radion. Jag vill byta ut Blaupunkten mot en billigt CD/radio enhet typ Pioneer eller Sony för runt 2000:- Är det svårt att göra det själv? Jag tänker på detta med kablar och ISO kontakt. Nån som vet om BMW 318iS från 1993 var utrusted med en ISO kontakt till radion eller inte? Jag ska försöka drar ut Blaupunkten själv under helgen och ser efter.
Förmodligen inte ISO utan BMW:s egen kontakt. Köp en ISO adapter på Biltema för typ 50 spänn. Sen kan du köra antingen ISO direkt på adaptern, eller klippa biltemakablarna och koppla ihop det på annat sätt. Jag fick klippa för att koppla in min 3 år gamla Pioneer då den inte har ISO utan nån egen variant. Men med adaptern slipper man kapa originalkablarna så det går att återställa senare.

Tänk på att koppla in remotekabeln om du har inbyggt steg i bilen (svart låda bakom vänster bagagerumsvägg) annars blir det inte ett ljud trots att stereon går igång och snurrar för fullt.
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Tack bstrand för rådet. Igår köpte jag en Sony CDXL280 4X45 watt från SIBA. Först tog jag ut den gamla kassettradio, en Blaupunkt Lubeck, som hade faktiskt ISO kontakter. Den nya Sony hade sin egen "Sony" kontakt på själva enheten men man fick med en sladd som passade och som hade ISO hon-kontaker. Så det tog bara 5-10 minuter att ta bort den gamla kassettradion och sätta ihop delarna till Sonyn, ramen etc., och den nya CD:n var igång. Jag är nöjd med ljudet från den originella högtalarsystem - ljudet är klar och distinkt, ingen skörrandet och Sonyn är lätt att sköta - ställa i radiokanalar osv. Den avtagbara fronten är svart och diskret och passar ihop med BMW:ns interior tycker jag. Jag lyssnar mest på irländsk traditionell musik, alltså akustisk, så behöver ingen vrål stereo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.