AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.215

Hur lång tid för en komplett lackförsegling?

Sida 1 av 2
Hej,

Är det någon här som jobbar på vanlig bilvårdsfirma som kan svara på detta?

Jag jobbar själv med bilvård på kvällstid men har ingen erfarenhet från större firma och har därför denna fundering.

Jag undrar hur lång tid man på firma lägger på att lackförsegla en bil externt, jag är nyfiken att höra om den tid jag lägger är rimlig.

För en medelstor bil med bra lack som skall tvättas, maskeras, poleras i 2 steg med rubbing och polish, förseglas och resterande extriört som rutor, gummi, dörrkarmar mm tar det för mig ca 6 timmar effektiv arbetstid allt som allt och då är jag noga. Är detta ungefär vad firmorna lägger?

Mvh
John
johnjohn:

Vet att när jag lämnade in min bil hos Ditec så var jag av med bilen i 3dgr, men hur de håll på med bilen vet jag inte.

SKicka ett mejl till Ditec på adresse:

jorgen.sandell@bilvard.nu
Det beror förstås på om du organiserat jobbande så bra som ett proffs med hyllor ordning o reda rätt maskiner o.s.v.
Två stegs går ju fortare än fyrstega lackförsegling samt alla gör nog inte rutor o lister när de skall lackförsegla.
Men räkna lite på det:
En timmas jobb bör kosta minst 350-600 om man skall få lönsamhet i det, du behövde 6tim = minst 2100 + produkt kostnad 500?=2600 inkl. moms(bra pris)
Men jag skulle tro att de lägger max 4 timmar på tvåstegs försegling..
Detta är rena gissningar från min sida...

Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Jag har arbetat i snart 9 år med att Rekonda och polera bilar,
den tid du lägger ned är helt upp till dig.

Vill du ha samma resultat som om det vore din egen bil (vilket man vill) så blir det mååååånga timmar, dock ej lönsamt!
men det är ju viktigt speciellt i början att man kanske offrar lite tid på riktigt klanderfria resultat för att bygga upp en bra kundkrets och rykte.

Se på vad du har för kostnader...lokal,mtrl, där kan du få fram den marginal du har att jobba på.
Om jag har det lungt någon dag..så blir det ju naturligtvis några extra timmar på den bil som finns tillgänglig utan att det blir dyrare för kunden.

Hursomhelst så kan man säga att du bör göra 2 bilar minst om dagen för att det skall vara lönsamt, sedan beror det ju lite på vad det är som kunden vill ha.

Sedan 1 år tillbaks så Rekondar jag liksom du på kvällstid och helger eftersom jag bytt jobb. Jag lägger ned allt i från 6 timmar till 2-3 dagar allt utifrån bilens förutsättningar, sedan beror det ju väldigt mycket på vad du använder för mtrl när du jobbar.

Väldigt många produkter skräpar och kritar något förskräckligt med timmar av städande och rengörande efteråt.
Den produkt som jag har använt det sista 3 åren har helt eliminerat den biten, tack vare detta så kan jag arbeta efektivare och därför få ned tim tiden avsevärt.

Men.....4-6 timmar per bil är nog vad du har att jobba på, i det här yrket FÅR man inte stressa.

Mvh

Skalman
(Lack o Rek) ursäkta ett eventuellt rörigt inlägg BRÅTTOM!

Hej,

Tack för svaren, då är jag ju "normalt" ute.
Jo det där med sin egen bil kan ju ta hur lång tid som helst. Jag har kommit över en riktig lågmilare nu och den skall bli som ny så där räknar jag med säkerligen 20 timmar.

Mvh
John
Skalman> Vilka produkter rekomenderar du? Jag använder Lahegas sortiment.

/John
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Kör inte Skalman med Meguiars?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Skalman kör med Meguiars.. correcta mundo!! ;)

Mvh

Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
johnjohn

Hej..måste erkänna att Lahega är nog ett av det få märken som jag ej ännu testat.

Har fastnat för Meguiars, deras produkter passar mitt sätt att jobba helt förträffligt, att sedan kunderna hoppar jämfota och klappar händerna av förtjusning gör ju inte saken sämre.

Skall vid tillfälle testa Lahega då jag hört mycket positivt om dem. :D

Mvh
Skalman
PT
351
PTR
Meguiars skall ju vara bland det bästa som står att finna, men för de flesta är Lahega mer åtkomliga både vad gäller tillgänglighet(via tex Autoexperten eller bilhandlare) och pris.

Jag har testat ett flertal av deras produkter och Lahegas sortiment håller en mycket hög klass. Men då jämför jag mest med konsumentprodukter som Sonax, Hagmans, Turtle etc, men även med vissa Smartab produkter. Meguiars har jag tyvärr aldrig kommit över... Men bara deras ytterst seriösa hemsida kan få en att beställa!

MVH/PTR
Anledningen till att jag använder Lahegas produkter är att jag fick ett suveränt bemötande på Autoexperten lokalt där jag bor och han som driver denna butik ordnade så att jag fick både tips, utbildning på plats och bra priser. Detta gör att jag alltid går till honom och köper ALLT jag behöver. Bemötandet från firman är det viktigaste för mig och att man sen får bra pris och hjälp gör mig bara till ännu bättre kund :) Kul med en firma som inser innebörden av kundfokus.

Jag har bara tidigare använt sonax produkter men ännu idag skall jag erkänna att får jag in en solid-svart bil så tar jag fram den gamla proflex maskinen och sonax bilpolish. Suverän kombination på svarta bilar och det kan jag rekomendera, poler-ros-fritt.

Meguiars har jag inte testat men kan inte du skalman testa lahega så vi kan jämföra? :)

Mvh
John
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När jag jobbade som egenföretagare i rekondbranschen under förra århundradet( jisses det var länge sedan!) så började jag med lahegas sortiment för att sedan på slutet upptäcka finessen med Meguiars produkter. Som skalman säger ligger de i en klass för sig och med det utbudet samt främst känsla kan man inte misslyckas med en bil. Bilputsarjörgne använder ochså meguiars.
Mvh
Asken
På min ligger det Hagmans åå jag är såå nöjd..
Fast jag lägger inte på själv det får bara proffs göra.

Länk
OM man nu skall testa Meguiars produkter och vill ha något bra allaround för att få en åsikt, vad väljer man då och vart beställer man? Lahegas moment 17 tycker jag är en bra sådan produkt som man kan starta med på de flesta bilar och det är en motsvarighet till denna man skulle vilja testa.

Menar ni att man med Meguiars produkter inte behöver maskera bilens plast/gummidetaljer?

Mvh
John
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej johnjohn

Megiuars har ett bra "startpaket" med ett lämpligt urval av produkter för den lite mer avancerade amatören.

Det innehåller 3 olika nivåer på polish.. (1 liters)
Mirror Glaze ( Glansmedel) 1 liter.
Final inspection (Att eftertorka ev damm och liknande med) ca 2,5 dl.
Samt Meguairs Medallion Paintprotection (lackskydd)
2,2 dl.
Priset för denna sats ligge på runt 1500:-

För ett så bra resultat som möjligt så är även Meguiars
polerrondeller nästan ett måste.
Har provat med andra märken, men Megs egna får produkterna att jobba helt annorlunda.

Du kan köpa detta på Kem och Rekond huset i Stockholm,
annars så kan dom säkert rekomendera närmaste återförsäljare.

Det som är lite unikt med Meguiars är att oavsett vilken grovlek på polishen du använder så får du samma slutglans!

Detta har att göra med att det slipande materialet i polishen bryts ned succesivt under arbetets gång, och blir därför finare och finare, för att till slut i det närmaste bestå av glansmedel.

Maskera bör man alltid göra... men eftersom Meguiars inte kritar på samma sätt som mång andra medel, så är det inte mycket jobb att torka av om man skulle råka toucha nån list någon stans.

Mvh
Skalman (Lack o Rek)

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen!

Här kan du läsa lite om Meguiars 100 åriga erfarenhet från
branschen..
Finns även en mängd bra tips .

Håll till godo! www.meguiars.com

Mvh
Skalman (Lack o Rek)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Verkar som maskering bara behövs med vissa lackkonserveringsprodukter? Tex med Autosmart Silverseal lackförsegling behövdes ingen maskering. Kanske beror på om det är rubbing eller lackförsegling?
Jo den lackförseglingen jag kör är också spårlös. Rubbing, polish och vax kan däremot ge ett helsikes efterjobb.

Någon som har några tips att ta bort beläggningen på plast efter tex en rubbing om man missat med maskeringen?

Mvh
John
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen

Maskera skall man alltid göra..inte bara för att spara tid i rengörning av lister etc...utan för att skydda plasten emot att brännas av trissan, vissa gummin/plaster till inte minsta beröring av den roterande trissan utan att brännas.

Mvh
Skalman
PT
351
PTR
johnjohn: Jag har lyckats få bort riktigt ingrott polermedel med alkalisk avfettning och gnuggande med nagelborste, insektssvamp eller liknande. Koncentrerat schampo/diskmedel bör fungera lika bra, men gnuggandet behövs.
Jo maskering kör jag stenhårt med nu, tar tid men det är det värt.

Någon som har tips på hur man enklast tar bort asfaltsknott på bilarna? Idag hade jag en bil inne som var väldigt priskig. Körde med 2 olika avfettningar och även ett tufft vintershampo och gnuggade som en galning men mycket var ändå kvar som man fick polera bort, vilket tar tid.

Är det något av alla medel på macken som duger eller är det specialmedel man skall leta efter?

Mvh
John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.