|
|
|
|---|---|
Jompa |
Finns det någon som är duktig på regler som gäller vid vägarbete fick min frontläpp förstörd när jag körde över ett farthinder som inte var utmärkt. BMW= Bäst Man Wäjer |
BeeMWe playboy |
Lär bli du som betalar, din skyldighet att hålla sån fart/uppsikt att du inte skadar dig eller andra. Samt vägarbetare har rätt att ändra på trafiken. Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Hej. Nej, har de inte markerat "fel" på vägbanan, så får de står för kostnaden. Deras skyldighet... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
BeeMWe playboy |
D tror jag inte på :) Det är Er skyldighet att hålla en sådan fart vid vägarbetsområden att du ska kunna stanna för ev hinder, ganska självklart eftersom vägbanan ändras som kräver en massa folk, maskiner etc som inte följer den vanliga trafikrytmen. Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
| Och vad räknas som "vägarbete"?? Är det skyltat att det är vägarbete, att det är låg hastighet som gäller osv så är deras skyldigheter uppfyllda, annars kan (KAN!) du få ersättning av Vägverket. Vid skada, kontrollera skyltar och markeringar. | |
|
Jag tror du kan få ut ersättning utav vägverket, en kompis knäckte sin framfälg på mc:n i ett väghål som ej var utmärkt och han fälgen betald utav vägverket. Skall man gå på BeeMWes linje så är man alltid skyldig om man kör på något. tex. om man krockar med en bil som kör ut fastän det är stopp plikt då får man inte köra fortare än man kan stanna. Skitsnack !!! |
|
|
Nje, jag tror ni kan glömma ev. ersättning från Vägverket. Det bästa ni kan göra är nog att gå till försäkringsbolaget, även om självrisken naturligtvis kommer att käka upp en stor bit av det ni ev. kommer få ut. Vägverket kan säkert bli tvugna att betala, men frågan är väl hur långt ni blir tvugna att gå innan de släpper ifrån sig pengarna?! Det räcker definitivt inte med att skriva till dem och sakligt redogöra för vad som hänt!! Jag gav upp (knäckt fälg pg.a. potthål i vägen) när de hänvisade mig till tingsrätten. 45 profil är helt enkelt att tigga om problem... suck!! Besök Länk |
|
| Urslund: jag tror faktisk att det står i trafikbalken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna. Fick detta inpräntat när jag tog körkort, men det är 14 år sedan, så jag är osäker. Faktum är att det enda tillfälle man anses skyldig till motsats bevisats,är just vid trafikärenden. Jag vill minnas att det har att göra med att man framför ett "farligt transportmedel". | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Zigge: Du har helt rätt hade diskutionen uppe på jobbet för ett tags sedan. Nu är vi lyckligt lottade för vi har en bilskolärare (dubbelarbetar) blev förresten utvald till Sveriges snyggast bilskolärare för ett par år sedan. (Juryn blind??) i en bilaga till någon kvällstidningen .Men det är så att man aldrig får framföra sitt fordon fortare än du kan stanna om tex ett barn skulle springa ut på gatan tex. Då går det inte att skylla på att man körde 50. Man åker dit obenhörligen. Hasso |
|
Hasso: Jag hoppas att detta bara gäller i tätbebygt område annars är alla våra trafikregler helt onödiga! Åker man 50 på 50 väg och någon går ut i gatan kan man väl inte åka dit för något? Det är väl den som går ut på gatan (där det inte finns övergångsställen) som ska se upp och inte bilföraren (visst ska man ha uppsikt men cyklar någon idiot ut precis framför helt omotiverat kan man ju omöjligt ha koll på). Samma sak som föregående talare skrev att om någon åker rätt ut i en korsning eller liknande. |
|
|
Hallå. Det var ett reportage på Tv:n för ett tag sen om en kille som kört sönder sin bil (Saab 9-5) på en väg med stora gropar i. Vägverket betalade kalaset. Personligen tycker jag vassa asfaltskanter är. Ballongdäck är det enda som hjälper. |
|
|
acey, bilföraren ska hålla koll. Sen är det upp till polis, åklagare och domstol i den ordningen att göra en rimlighetsbedömning. Om någon vuxen plötsligt hoppar ut framför dig klarar du dig nog, om du kör förbi lekande barn och pratar i mobiltelefon eller skruvar på bilstereo så åker du dit. Tänk så här istället: kan jag leva med att ha kört ihjäl en annan människa (eller värre ett barn)? Som motorcyklist lärde man sig att betrakta sina medtrafikanter som lika logiska som älgar, bra överlevnadsstrategi. Kanske är den mer motiverad för bilförare för vilket är lättare, att dö eller att leva med att ha dödat en annan människa gm slarv och oförsiktighet. Ingen är den perfekte föraren, inte ens jag :-) Vi gör alla misstag, men som bilförare är vi livsfarliga för oskyddad trafikanter. Bra att tänka på. |
|
325Ci |
Eftersom att du vet att det var ett vägarbete just där så får du du ju osså förvänta dig att där kan finnas defekter i vägbanan..eller hur... |
BeeMWe playboy |
Läste just teoriboken, man har skyldighet att hålla tillräckligt låg hastighet så man kan stanna bland annat vid vägarbete. Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Vad gäller det här med att hinna stanna så har jag läst på lite här nu. Det står (kortfattat): Man skall aldrig framföra sitt fordon snabbare än att man hinner stanna på den del av vägbanan som är överblickbar. Detta betyder alltså att om man t.ex kommer till backkrön så skall du köra så sakta att du hinner stanna om det står ett hinder dålt bakom det. Detta säger alltså inget om defekter på vägen. Man kan ju inte leta efter defekter på vägen hela tiden när man kör. Då skulle man ju bli lifsfarlig i trafiken. När det är mörkt ute är det ju omöjligt att se ett häl i vägen. Då spelar det ingen roll om man kör 30km/h på en raka som är överblickbar i 10mil... |
|
| Ok. Jag läste inte vad som gäller vid vägarbeten. Där är det självklart att man skall ta det lugnt... | |
Jompa |
Jag körde förbi samma sträcka i dag nu en vecka senare farthindret är fortfarande inte utmärkt. Har vägverket inga skyldigheter mot sina skattebetalande bilister. Jag skall nog försöka gå vidare med detta så får vi se vad som händer BMW= Bäst Man Wäjer |
BeeMWe playboy |
Bara mina skattepengar inte används fel så ^^ Teknikens värld 1974 Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Jag skulle gå vidare om jag var du. Outmärkta farthinder är hopplösa att se på kvällen. Skalade själv bort flänsarna på oljetråget på ett... Det satt iof skyltar innan det första guppet. Men det var fyra i rad och det tredja missade jag, och det var ett sådant av modellen STÖRRE. Det är många bilar som i huvudtaget inte kan köra över det utan att ta i. Jag körde alltså ca 30km/h över det. Som tur var så sprack inte tråget. |
|
|
var du inom ett "vägarbetsområde" och körde kan du nog anses vara skyldig att anpassa din hastighet men är det så att du anser att deras hinder var ett omärkt vägarbete ska du kontakta dem. |
|
sportsbmw |
Ehhhhh, jag tror att det finns ett forum på WWW.VV.SE som ni vägverksentusiaster kan pröva! ps. det finns ingen lag som säger att man måste hålla låg hastighet när man kär förbi ett vägarbetsområde, utan man ska ANPASSA FARTEN efter trafiksituationen, så med andra ord VETT & ETIKETT OCH SUNT FÖRNUFT, det är det som rockar i trafiken! ds. /// BMW RULES /// |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.