AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.023

Vattenpump, läckage (M10B18)

Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Tjenna!

Jag har fått ett "litet" problem med min vattenpump. När jag körde en dag så hörde jag hur fläktremmen skrek lite och sen såg jag hur tempen på motorn steg.
Jaja, byta den då tänkte jag.
Men vad jag la märke till var att det var inte pga fläktremmen som den gick varm, det var för att det rinner vatten från navet vid fläkten eller dylikt, ner på fläktremmen. Den gick med andra ord varm på grund av vattenbrist.
Är det nån vajsing med vattenpumpen eller behöver jag kanske bara byta nån packbox/packning.
Ytterst tacksam för svar.

MVH: Johan Forsström
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skulle misstänka att vattenpumpen har skurit ihop. Ev att packningen där också läcker. Ta av fläktremmen och känn på pumpen.
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Hehe.....jag hittade ett hål!!
Det sitter precis bakom det stora svarta navet som sitter bakom fläkten. Hur fan kan ett hål i aluminiumen uppstå??
Dessutom är det inte ojämnt. Det ser borrat ut.
Har det suttit nån gummiplugg eller nåt där innan kanske??

mvh: Johan
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Har för mig att jag sett detta hål på någon vattenpump. Men därmed inte sagt att att det inte skall vara där. Tror att vattnet skall sippra ut där om packningen går sönder. Eller om det är för tillverkningen på något sätt. Vet inte säkert.

Min gissning är dock att det är dags för vattenpump för dig. För lösa packboxar har jag aldrig sett till dessa.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
jaja, polarn har ju en "skrot" e28 med samma motor ståendes. Får la plocka lte till från den då.
Man har ju redan tagit 2 kolvar, topplock, kupéfläkt och instrumentbräda. hehe

ha de gött.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp ny pump , en vattenpump som "stått still" brukar oftast snart läcka då packboxena i den ofta torkar ihop, och blir det samma läckage som på den utbytta.Det kan givetvis funka beroende på hur länge och gammal pumpen är.
Det är ett skvaller hål på undersidan som läcker, för att inte lagret ska dränkas av glykolblandningen,när packboxarna och pumpen är slut,. Hålet är mao en varning, byt pump snarast.
Pumpen kostar 500 kr och så slipper du göra om jobbet med allt glötande.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Ok. Så får det bli ;)
Fast inte än. Min ekonomi har inget utrymme för 5 öre just nu.
Tack alla för hjälpen.

MVH: Johan Forsström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.