AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.646

Byte torkarmotor och torkarlänkage E34

Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Önskar tips och råd kring detta. Vad behöver demonteras, är det något man skall tänka på.
BoHenke
Ligger oxå i startblocken för detta jobb!
Mycket tacksam för hjälp.
mvh///Henke
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Nu har jag kommit in i det hela, men nu undrar jag hur i hela &%¤#¤ man får bort fläktkpåpan??? Har tagit loss några metallclips, men.... Sitter det såna clips på baksidan också? Hur får jag loss vad det nu är som håller emot på mitten av baksidan?
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Nu har jag kommit in i det hela, men nu undrar jag hur i hela &%¤#¤ man får bort fläktkpåpan??? Har tagit loss några metallclips, men.... Sitter det såna clips på baksidan också? Hur får jag loss vad det nu är som håller emot på mitten av baksidan?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fläktkåpan har väl bara att vika upp och haka av jag minns inte riktigt jag böt fläktmotorn förra året ..det var då inte så komplicerat att ta den kåpan
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Fick det klart äntligen. Ömma fingertoppar, det var ruskigt trångt däremellan. Jorå, fläktkåpan gick att ta av. Om den sitter så bra nu är frågan, det var några flärpar på baksidan som fick sig en törn. Nu är allt på plats, då uppstår nästa problem; Den "nya" torkarmotorn från skroten går bara i full fart, och stannar mitt på där den är nar man stänger av den. Kollat runt lite på forumet och några säger att det är säkring nr 24, några att det är reläet under baksätet, och nån att det kunde vara huvudsäkringen. (Mitt c-lås och innerbelysning funkar inte heller...) Tips nån?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är nog så illa så du får åka tillbaka till skroten och byta motorn..det har inget med säkringar att göra den går ju ändläget sitter ju i motorn..har du samma nr på den du tog bort..som på den du köpte..??
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Går den inte ett slag då du sätter på den..för när du står still så går den ju bara på högsta den är ju kopplad till hastighet på bilen nar du stannar så så går den ju i intervall läge..däremot så ska den ju inte stanna mitt på..
Jonas: Jag gissar att det är ett reläfel.

Anledningen är att jag själv har problem med mina torkare. Aluminiumkonsolen är slut det vet jag Men när jag var hos min bmwverkstad för att felsöka så sa de att de hade aldrig bytt en torkar motor på en e34 däremot flera konsoler, reläer och torkarspakar (den vid ratten alltså).

Mitt problem var det att när jag kört torkarna ett tag så började "konsolen" gå trögt och då stänge reläet av för att motorn inte skulle dra sönder något.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Tack alla! Har löst det! (Förra motorn hade brunnit för att länkaget hade keckat igen.) Letade bland säkringarna under baksätet och upptäckte att 2 säkringar helt enkelt saknades. I med nya, plick så började centrallåset att funka, innerbelysningen gick igång, och sen när jag drog på tändningen så funkade torkarna precis som dom skall! Gissar att strömen tagit en smygväg förut eftersom det har funkat utan säkringar. Centrallåset i bakluckan funkar fortfarande inte, men Göran på GW i Bagarmossen har redan konstaterat kabelbrott där, så det blir väl till att låta honom byta kabelhärvorna i bakluckan, de gamla är reparerade flera gånger och ingenting elektriskt i bakluckan fungerar.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du Jonas klarar du att byta torkarmotor då klarar du att byta kabelhärvor i bakluckan 1300 kr st på bmw..dom är kompletta med kontakter ..i andra änden löder du dom inne facken på sidan i bakluckan där spolarburken sitter samt på andra sidan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.