AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

svårt byta bakre ljuddämpare?

Sa
15
Samme W
518i -90
523i M -00
Tja! Tänkte byta min bakre ljuddämpare ikväll efter några månader med en mkt felaktig dämpare. Det kan väl inte vara så bökigt?

samme
Nää, om det krånglar finns ju lördagen...
Smutsigt bökigt är det men inte svårt rent tekniskt kör igång bara.
När jag bytte startmotor på min så gick jag in på forumet när det kärvade o fick lite råd..

Länk
Om du har orginalsystemet kvar så är det svetsat i skarven före dämparen. Måste alltså kapas på plats under bilen allternativt ta ned hela systemet och kapa den på golvet.

1. Ta bort den löstagbara kanten i bakkjolen där avgasröret sticker ut. Sitter med clips.
2. Hissa upp bilen och palla upp den.
3. Placera garagedomkraften under bakre dämparen och hissa upp den så den lyfter dämparen en aning.
4. Lossa de två bultarna som håller dämparen på plats.
5. Lossa flänsen mot katalysatorn.
6. Häng av gummiupphängningen till den mittre dämparen.
7. Sänk ned den bakre dämparen och ta bort garagedomkraften.
8. 518 har enkla rör om jag minns rätt och då är hela systemet nere nu. Är det dubbla rör från katalysatorn drar du hela systemet bakåt tills det är helt löst.

Montering i omvänd ordning.. :-)

Inte speciellt bökigt med andra ord... Rostiga bultar bearbetas med lämplig rostolja som får verka ett tag.

Mvh LEF
Dr
113
Dr. H
540i -98
se till att vara minst 2 pers....fam med vinkelslipen :-)......

// Dr. H
Sa
15
Samme W
518i -90
523i M -00
Tack så mycket för tipsen. Bytte i fredags utan större problem. Enda besvärliga var att få lös bakre ljuddämpare från katalysatorn när bultskallarna var i princip obefintliga.

mvh samme
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ett tips, om än för sent...

Värma med gassvets tills det är rödglödgat är ett kanontips för att lossa rostiga bultar, klammer och rör i avgassystem.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.