AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.203

STENDÖD HELT PLÖTSLIGT

an
28
andymannen
325i -91 e36
startade bilen som vanligt, for hem då gick den som en klocka.. parkerade... skulle iväg... då tänder den inte till ens!! startmotorn går men inte fan startar den (startar jämt på en gång annars). kollade om det var nån säkring eller nåt men dom såg kry ut.. nån som har nån idé??
Visa användare
533
Jackass
523i -99
batteriet slut??
an
28
andymannen
325i -91 e36
nä, batteriet låter som det ska om inte bättre.
kan kanske tänkas vara soppapumpen som lämnade in?
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
kolla bränsle relät.
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Skulle också gissa på reläet till soppapumpen.
Det har det varit för oss och bara till att byta, starta och gasa
igen =)
D-diddy
eller har du slagit in en startspärrskåd i färddatorn??
David

sa
101
salo
520d F11 -11
Har varit med om liknande på min 328 -96. Speciellt när vädret har skiftat under tiden den har stått parkerad. Jag har åtgärdat det med att med växel i "ruckat till" den. På nått sätt hamnar startmotorn i nytt läge och då har den tänt. Har läst om detta på forumet tidigare och då har samma operation rekommenderats. Lycka till!

/Jonas
re
16
remus
316i -93
mina tips är:

Startmotorn paj. (eller kuggat över)

Bensinpumpen paj.

lycka till!
Var den 100% stendöd, eller tände den till nåt motorvarv innan den dog? Om så är fallet står du alla gånger med en trasig bränslepump. Lyssna också efter ljud som pumpen normalt har för sig då du vrider tändningen till läge "2", alltså innan startmotorn går igång. Om det är knäpptyst (pumpen sitter under baksätet), så är troligen pumpen sabb.

Annars är det inte helt otroligt att startmotorn har sjabblat sig.

// Björn
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

tycker åxå att det låter som bränslepumpen...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kollar först så att du har gnista. BRA gnista. En svag gnista, eller en gnista ibland är lika med ingen gnista alls.

Ett tips kan vara att bygla över bränslerelät och lyssna efter så att pumpen spinner som en katt. Gör den inte det, knacka lite på den och se om den går igång. Byt pumpen om den krånglar, det är mer eller mindre en slitdel.

Om pumpen går är nästa steg att se efter så att du har tryck fram till bränsleregulatorn. Lossa en bränsleslang och kör LITE pump. Detta är nästan kriminellt att göra efter som det kommer att spruta ut soppa, men har man ingen utrustning för att mäta bränsetryck liggande i garaget är det ett billigt alternativ.

Har du bränsletryck och gnista men bilen inte ens tänder lite då och då måste detta innebära att spridarna inte öppnar. Detta ser du lätt genom att skruva loss ett stift. Stiftet bör vara helt pissevått av soppa om du kört mkt startmotor och spridarna har öppnat, är de torra öppnar inte spridarna.

Spridarna får signal från motorstyrenheten om när de skall öppna och det hela brukar fungera med positiv jord, det vill säga styrenheten jordar solenoiderna som öppnar spridarna. Se till att styrenheten får jord.

Ett vanligt fenomen på E36 (oftast på coupén) är att listen runt framrutan torkar och spricker och då kan vatten rinna in och droppa på styrenheten som havererar och kan ge dessa symptom.

Det kan vara ungefär 1000 andra saker också, men detta är i alla fall lite grejer att fundera över. Startspärren ligger ofta, som föregående talare oxå misstänker, ofta på bränslerelät. Sen finns det en annan grej oxå som jag iof inte vet om det sitter på E36... En krocksensor som stänger av bränslepumpen i händelse av krock. På Fordar (håller kors!) räcker det att stänga bagageluckan lite hårdhänt för att den ska lösa ut.

Lycka till!!!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Går motorn runt eller ?

Kan vara bra att veta om det är startmotorn eller Soppapumen/relät

M som i mums
M3 CSL nice
an
28
andymannen
325i -91 e36
Jag kollade om soppapumpen lät och det gjorde den inte men, då bankades det lite så startade den sen...? men nu la den av igen och nu har jag bytt så nu funkar det. jag har hört att dom kan tydligen skära fast dom där så man kan slå i nån deciliter 2-takts olja i tanken för att hålla den smord. men nu funkar det så tack då!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.