AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Köpa tidig E36 318i

al
86
alfons
320 cab -93.
Är på jakt efter en första BMW, och det ska bli en billig E36:a. Är oerhört tacksam för tips! Det blir säkerligen en bil med ca 20000mil på nacken så jag vill gärna veta vad man kan vänta sig. En bekant har en 325 med M-Technikpaket, rullat ca 18000 och den känns fortfarande som ny. Han har ifs vårdat den väl. Själv har jag hittills ägnat mig åt att "plåga" (i positiv bemärkelse) Alfa Romeos sämsta (ryktesvägen) rosthög Alfa 33, med drygt 18000 mil som inte har svikit mig på två år trots ett oerhört aktivt liv, som dessutom kryddats med bankörning och på senare tid även en tuff Gotlandsresa. Rosten växen inte mer än på ngn annan bil från 89 och ju mer varvtal desto gladare verkar stämma... Oljan ser alltid bra ut, inga läckor och inga missöden. Inte heller problem med bussningar, drivaxlar eller annat. Men nu till BMW alltså vilket ska vara en kvalitetsvagn av högsta klass.

- På vilka sätt kamremsmotorn sämre än kedjemotorn på 318i E36, utöver bytesintervallerna.

- Varför är det så relativt många som har bytt ut motorn i sin E36, klarar de sällan mer än 15000 mil? Oroväckande som begagnatköpare känner jag... :(

- Framvagn, bakvagn, bussningar? Slits mycket?
- Var börjar rosten, var kommer den värsta rosten?
- Vanliga elfel, framförallt: råkar man ut för "bökiga" fel under instrumentbrädan?
- Inredning, saker som pajar/ramlar av, dörrskrammel mm?
- Problem med växellådor (synkringar onödigt om man kan köra bil, tänker mer på lager/gafflar/läckage etc)

Många reservdelar verkar rel. billiga om man köper "pirat". Men vilka jobb måste man lämna bort bilen för? Finns det mycket lik på skroten man kan plocka delar från?

Har läst beg.guiden etc och läst lite i forumet, men vore väldigt tacksam för vidare info!

Mvh,
Carl

If you are under control, you´re goint too slow.
mp
21
mpson
BMW 318i -92
Jag har en BMW 318 i (sedan) 1992. gått ca. 17000 mil. Går mycket bra och är ej rostig.
- På vilka sätt kamremsmotorn sämre än kedjemotorn på 318i E36, utöver bytesintervallerna.

Känslig topp som kräver punktlig service, tråkigare lågvarvsegenskaper har jag hört..

- Varför är det så relativt många som har bytt ut motorn i sin E36, klarar de sällan mer än 15000 mil? Oroväckande som begagnatköpare känner jag... :(

kanske pga brusten kamrem?

- Framvagn, bakvagn, bussningar? Slits mycket?

stagen till krängningshämmarna fram är standard, men dom låter illa långt innan man måste byta..
Kräver dyra fyrhjulsinställningar ofta som många andra bilar, aldrahelst om du har breda däck har jag hört..
När bussningarna i bakvagnen är slut får man nog lämna in och det är ganska dyrt, har den gått 20kkm är det nog dags snart.

- Var börjar rosten, var kommer den värsta rosten?

Nederkant på bagageluckan, skärmkanterna där gruset sliter på färgen, innanför framskärmarna samlas grus som håller fukt och ger rost om det inte är tvättat där regelbundet, framkant på motorhuven under gummilisten, botten på bagaget, staget som sitter mellan växellåda och ljuddämaparen (billigt) och många andra ställen

- Vanliga elfel, framförallt: råkar man ut för "bökiga" fel under instrumentbrädan?

Har man ingen acc eller check-kontroll så är det inte så mycket elfel (?) fast elhissarna på 2d-modeller kan krångla.

- Inredning, saker som pajar/ramlar av, dörrskrammel mm?

Förvånansvärt mycket i min faktiskt, stolar som knarrar, plast som skaramlar, handskafackets lucka sitter inte snyggt, men jag kör ganska mycket på dåliga vägar

- Problem med växellådor (synkringar onödigt om man kan köra bil, tänker mer på lager/gafflar/läckage etc)

Ganska vanligt att lådan läcker vid utgående axel och nån genomföring till länkaget till spaken, kan även läcka framåt in till lamellerna, inte alltför dyrt om den läcker bakåt. Ganska vanligt att bussningarna är slitna mellan spak och låda så den känns "slapp" men det är relativt billiga att fixa..

Många reservdelar verkar rel. billiga om man köper "pirat". Men vilka jobb måste man lämna bort bilen för?

Såg nån som skrev att det var lätt för den händige att renovera toppen men som jag fattat det så krävs specialverktyg dels för att montera ventiler/kam och sen för att sträcka kamremmen på rätt sätt. Har den inte renoverad topp vid 20,000mil så är det nog dags, vanligt med sliten kam/vippor och lyftare

Finns det mycket lik på skroten man kan plocka delar från?

liken på skroten är oftast sliten på samma ställen som din bil, utom nåt exemplar som är nyrenoverad innan skrotning men då brukar dom kunna ta betalt.. mycket är billigast hos en BMWoriginalhandlare. Men visst finns det gott om E36 på skrotarna, dom flesta knövliga framtill..

Jag är ingen expert utan det här är bara lite som jag snappat upp sen jag skaffade min 316, hursomhelst tycker jag att du ska sparaihop lite mer pengar och lägga dom på en toppenfin 318 E30 nyare än 88. Bilar som är billiga i inköp kan bli dyra att äga..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.