AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
649

Ena kanalen lägger av vid låg ljudvolym?

eF
900
eFx
520d Touring -09
Gokväll!

Upptäckte en bessynerlig sak idag på väg hem från jobbet. Lät radion spela på låg volym ett tag, och när jag drog på volymen igen så hakade inte subbasen på, utan kom först igång nära max volym. Har ett fyrkanalssteg, där basen är bryggkopplad, dom andra två kanalerna går fram. Hände lite då och då, när jag kom hem upptäckte jag att basen visserligen spelar fortfarande (konen rör sig), men vrider man på så verkar det inte som den får någe mer effekt förrens man börjar komma upp i hög volym. Sen när man "fått igång" den så går det bra och sänka och höja, och basen hänger med hela tiden. Men så låter man den stå på låg volym ett tag så får man göra om proceduren.

Jag hajjar inte riktigt vad som är fel här? Känns inte som det kan vara glapp någonstans heller, tycker jag har kollat det mesta? Skulle batteriet vara dåligt borde väl subbasen aldrig hänga med heller?

/eFx
En glappande anslutning nånstans, kan ligga på strömsidan eller signalsidan. Finns nån indikering eller nåt på steget som lyser?
Prova att klämma och känna på alla kablar, skarvar och kontakter. Är du säker på att den verkligen "spelar fortfarande"? Det är inte vibrationer i konen från de andra högtalarna i bilen?
Om den spelar med låg volym så blir det till att felsöka på slutsteget.
Avbrott i själva högtalaren förekommer också, oftast i ena anslutningen mellan konen och plinten där kablarna monteras.

FP
eF
900
eFx
520d Touring -09
Ok, får kolla! Tack så länge.

/eFx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.