|
|
|
|---|---|
|
Min bil lackades för tre månader sedan och eftersom jag tänkte att lacken då hade fått god tid på sig att härda så var jag och inhandlade vax . På mekonomen, där jag köpte vaxet så säger dom att jag ska vänta minst 12 månader innan jag vaxar, stämmer det? Jag är väldigt noga när jag tvättar bilen (sprutar först med högtryck sedan kopplar jag på en behållare så att jag sprutar skum från sonax bil schampo, efter det så sköljer jag av med vanlig slang, sedan sprutar jag schampo över bilen och sist använder jag svamp och oftast blir det landsvägs tork) men har ändå fått små repor. Kan jag använda sonax lackrengörare för att bli av med dom eller ska jag bara använda vaxet? Ska jag änvända maskin eller arbeta för hand? Tacksam för snabbt svar eftersom frugan har givet mig tillåtelse att att använda hela morgondagen till att fixa bilen :) | |
|
Nej, det låter mycket konstigt. Vad säger din lackerare? Tidigare har vissa här rekommenderat att bara skall vänta med vaxning 2-4v, men senast såg jag att Du Pont (störst på billlacker) rekommenderade 90 dagar för omlackerade ytor innan någon form av lackskydd läggs på. Polering för att bli av med repor etc och speciellt maskinpolering hade jag dock väntat med nu och nöjt mig med hårdvax för att vara på den säkra sidan. /PTR PS För nya bilar gäller oftast att man kan vaxa direkt - men hör med firman då rekommendationerna varierar (bla beroende på lagringstid). Observera att detta ofta gäller enbart vaxer som inte täpper igen porerna! Lacken kan fortfarande andas så att ev. lösningsmedlen kan dunsta. En lackförseglingar som täpper igen porerna kan ha helt andra restriktioner. |
|
|
Angående tvättrepor så skapar ju all form av mekanisk kontakt med lacken repor... Det är bara ett faktum. Man kan göra som du gör + använda mängder av vatten, skölja ur svampen hela tiden, svepa den försiktigt LÄNGS MED lacken (ej cirklar) kolla den noga efter gruskorn och smuts hela tiden etc. Men man får ändå repor...som dock en korrekt polering tar bort. Har du en känslig lack kanske ett bra, tåligt lackskydd och tvätt i huvudsak med avfettning + högtryck är en lösning? |
|
|
hej Nylackad bil, vänta 2-3 veckor. Detta för att lacken skall hinna "vädra ut" transportören dvs lösningsmedlet. Nya bilar....vaxa så mycket du bara vill!..ingen fara eftersom dessa förmodligen lämnade löpande bandet för långt mer än 2 veckor sedan. Mvh Skalman |
|
|
Ett litet tillägg. Eventuell polering med maskin är förbjudet för allmänheten under det första 2-3 veckorna . Detta kan ENDAST göras av fackpersonal, och då i syfte att korrigera damm eller andra polerbara defekter i lacken. Ha de!..... |
|
|
Extratips tillö alla de bra tipsen här, byt svamp ofta även om den inte ser sliten ut, mikrosmuts fastnar i den. När du tvättar, låt bara svampens egentyngd ligga an mot lacken och svep som det står med längsgående rörelser. Inget högt tryck från handen, svampen skall "smeka lacken" det räcker för attt lösa smutsen med svampen repar det med. Smuts löser man upp med avfettning och spolar bort med högtryck för skonsammaste tvätt. När man svept längsgående, innan man sköljer svampen i hinken så låt lite vatten vara kvar i svampen och vrid ur det innan svampen går tillbaka ned i hinken för då vrider du ur det sista smutsen så det inte hamnar i det rena vattnet med shampoo i. Mvh Asken |
|
|
Just dessa spörsmål får man svar idag i Borås....Länk Tur att Asken är gammalt bilvårdsproffs annars hade han fått åka 100 mil idag... Länk |
|
|
nytillverkade bilar har sedan en helt annan värme i ugn då dem lackeras en vanlig billackerare har väl ca 60 grader i boxen medans en nytillverkad bil går igenom en ugn som är ca 150 grader i ca 1 timme så då den har svalnat av kanman om man vill redan maskinpolera den. 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.