|
|
|
|---|---|
|
Hej, ska försöka byta vattenpump på min 318i-90. Är det svårt? Är det något annat jag ska byta när jag ändå håller på, termostat? Måste jag lufta systemet efteråt? tacksam för råd. Ha d/D | |
|
När du ändå håller på att riva där fram så passa på att byta remmen och dess rullar, om dom inte är nybytta. Du vet säkert att remmen är en svang länk på dessa motorer och bör bytas var 4000:de mil. Termostaten är inte så dyr, så det kan vara bra att byta den med. Och ja, du måste lufta sedan. Kan vara lite krångligt att få till, men gör man rätt så blir det bra. Prova att söka lite på forumet (finns en sökfunktion) om det du undrar över så kommer du säkert att hitta massor. Om du inte gör det så skriv vad du undrar över här så är det säkert många som kan svara. Lycka till! Hej hopp! |
|
|
Byt packningen också, den mellan vattenpump och motorn. Sen kan du ju kolla upp alla kylvattenslangar och byta dom som ser dåliga ut. |
|
|
Tack för svaren, har läst en del om luftning, verkar finnas många sätt, undrar vilket sätt som passar min modell? Ska man köpa original? Tack/D |
|
|
Du har m40 motorn och den luftas genom att först öppna bägge luftskruvarna (en bredvid påfyllningslocket på kylaren och en till som är på "termostathuset" där slangen dras fast). Fyll sedan på vatte tills det rinner bubbelfri vätska ur nedre luftningsskruven (den vid termostaten). Skruva då igen den och fortsätt fyll ända tills det rinner bubbelfri vätska ur den övre luftskruven. Skruva sedan igen den. Obs! Ha hela tiden värmen (och tändningen) på i bilen. Detta för att värmepaketet ska luftas. Dock är detta lite krångligt då inte cirkulationspumpen till värmepaketet går förens motorn har fått upp tempen lite. Alltså kan det vara bra att lufta en gång till när du har kört motorn lite varm. Hej hopp! |
|
| du e en klippa, tackar för svaret, gick o köpte mig en Haynes handbok ida, nu ska väl tillome ja lyckas/hej | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.