AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
932

Är min koppling dålig?

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Provade idag att köra i ~50, trycka ner kopplingen, varva till 4500 varv o sen släppa upp kopplingen. Bilen stack inte till så mkt utan kändes mer som om man skulle ha släppt upp kopplingen halv långsamt. Hur brukar det vara på 325or? Provade på farsans 523 som har gått 8000 mil, den "stack" mer än min iaf.

Hur mkt kostar det att byta kopplingen? Delar + arbete?
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Jag köpte min kopplingssats på mekonomen till min 320 -93 och den gav jag 1500:- för med rabatt så till en 325a kanska den kostar ca: 1700:- men kolla på mekonomens hemsida www.mekonomen.se
Arbetskostnad vet jag dock ej för jag bytte den själv men de e ju bara ringa någon verkstad o höra efter o de behöver ju inte vara Bmw! Lycka till

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Tack Pshyx, kollade på mekonomen o hitta det här under koppling:

Kopplingssats dual-mass svänghjul230mm 05-623026806 1615:-

Huvudkopplingscylinder 19mm 05-79610 446:-

Hjälpcylinder 20.6mm 05-79370 592:-

Det är bara nr.1 som behövs eller?
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Japp! Du köper en hel kopplingssats! Med urtrampningslager och allt! Jag bytte även utgående packning från motorn samt ingående på lådan! När den ändå var nere!
Lycka till

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Tack för hjälpen.. Men tror du att min koppling måste bytas? Vad händer ifall jag fortsätter köra såhär? Vid vanlig körning märker man ju inget
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Kopplingen blir sämre och sämre .
Med följd att den tar längre ner och du får svårt att få i växlarna .

Hur långt gånget är det svårt att sia om men du ska nog fixa den ganska snart endå .

Kändes det som att kopplingen "slirade" när du gjorde så ?

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Lasse Kong du är då allt en riktig bmw vän du.. Du hjälper till och kommer med goda råd. Vi försöker då hjälpa dom stackarna som har fel vi!!! Ha de gött!!!

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Ja det är tur att man kan få hjälp här :)

Och visst kändes det som den slirade, så får väll ta o byta den
Hur mkt ungefär kostar arbete? Eller om vi säger så här, hur många timmar ungefär tar det?
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Vet inte vad det kostar .

Men det tar nog en tre-fyra timmar för mig skulle jag tro .

Om jag har rätt verktyg och så typ centreringsdon.

M som i mums
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det samma "Pshyx" .

Kul att det uppskattas och man får lite respons här =))

M som i mums
M3 CSL nice
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Ja du måste ha rätt verktyg o så! Låååånga förlängare, mycket små händer, jävla tålamod, en billyft, växellådslyft (går ju utan), torxhylsor 3 olika storlekar, centreringsdon.

Du måste plocka bort avgassystemet för att komma åt delningen av kardanen som man får vika åt sidan för o få bort lådan.
Jag frågade på Bmw i karlstad om det va svårt, o så sa jag är de typ som på en volvo? O han svarade ja de e som på en volvo men lite mer skruvande!! Han hade rätt!! Men lycka till o så iaf sa han!!

Jag köpte koppling inkl byte till min 520 för 3300 spänn. Men det kan inte va stor skillnad på 2.5 liters motorns koppling, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.