|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att luften endast kommer i "mellan höjd" alltså ej på golvet eller vid vindrutan. Sätter jag på AC:n kommer det ingenstans. Har precis bytt klimadisplay-enheten och fläktmotstånd. Har dock ej provat att byta kupefilter än. Vad kan vara fel? | |
| Inga tips? | |
|
Nu har problemet utökats till att det inte kommer luft ur några luftutblås! Klimapanelen lever och man hör att fläkten går. Det verkar som nått själl inte öppnar som det ska. Ingen som känner igen problemet? |
|
|
Byt mikrofiltret som sitter bakom handskfacket. Kostar 240 spänn, tar 30-45 min å byta. Beskrivning finns under mektips, annars kan du maila så berättar jag hur du ska göra! Fläktsystemet blir som nytt! (Ett tips: Om du byter det, så kör igång fläkten på max, och känn med handen bakom filtret, så märker du snart varför du inte får någon luft till fötterna och på rutan! Jämför före/efter!) Lycka till! // Björn |
|
|
Det som gör mig tveksam till att det beror på mikrofiltret är att jag senast igår hade ganska bra flås i mittenutblåsen men inget alls idag. Det borde väl försvinna succesivt när filtret sätter igen sig? När det här problemet är löst kommer jag att kunna doktorera på klima till e36. Först var det fel på displayen, sedan fläktmotståndet och nu nåt mer. Allt på samma gång! |
|
|
BjörnB: Är inte detta samma problem som du hade för en tid sedan. De där ledningarna på baksidan av panelen. De tycks ha lossnat igen. Har lås biten försvunnit så ta en från någon av flap motorerna. Det fick jag göra, funkade bra efter det. mvh Håkan |
|
|
Jag satte dit dom tre kablarna på baksidan provisoriskt utan själva plastkontakten i väntan på en ny från BMW. Ska hämta den nya kontakten idag få se om det hjälper. Byter nog även mircofilter i samma veva. Vad är en flapmotor? Var sitter den? |
|
|
Kablarna har nog lossnat igen. Flapmotor är där fem stycken som styrs via de här tre kablarna, reglerar luftflödet till golv, ruta resp mitten. Sitter på höger och vänster sida av mittkonsollen. Har du något partnummer på kontakten? Jag försökte köpa en ny men BMW kunde inte hitta någon i datan. mvh Håkan |
|
|
Ok, tack för tipsen det låter lovande! Dom hade lite svårt att hitta en kontakt på BMW men dom chansade och beställde en som visade sig passa. Ska hämta den ikväll, återkommer om partnummret efter det. |
|
Mattan |
Hur går det BjörnB? Jag har upptäckt nåt skumt med min klima. Om bilen står parkerad ute och de e hyfsat varmt, 20° o uppåt, och då kanske uppåt 30° inne i bilen, så är det precis som om den stänger luftspjällen om jag har kliman inställd på 22°. Det kommer bara lite lite kalluft, man kan köra en 15-20 min innan det blir någorlunda svalt i bilen. Däremot om jag ökar tempen på kliman till 25°-26°, så hör man hur nåt spjäll ändras och då skickar den på kalluft utav h----e. Har just lyckats laga min klima efter att den strulat sen i våras, kan inte minnas att den uppförde sig så innan den började strula. Jag kanske lyckades laga sönder den!! Nån som känner igen fenomenet? |
|
Mavian: Art. nr på plastkontakten är 61 13 8 377 072. På denna kontakt trycker man inte fast kablarna på samma sätt så man får köpa tre sift också art. nr 61 13 0 005 197. På stiften sitter det ca 30 cm kabel som man får skarva ihop med bilens kablage. Totalkostnad strax över 30:- Mattan: Jag hade problem med att luftströmmen minskade om jag hade AC inkopplad. Just nu är problemet att luft inte kommer någonstans. Ska prova att byta kontakten som Mavian tipsade om. Återkommer med rapport. |
|
|
Nu har jag fått allt att funka! 1. Hade först problem med glappande klimapanel som gjorde att displayen slocknade. Fixades genom att en konding löddes om. 2. Hade fortfarande problem med att fläkten stannade ibland. Orsakades av ett trasigt fläktmotstånd. Efter att det byttes fungerade även fläkten. 3. Problem igen! Det går inte att styra ur vilka luftutblås luften ska komma. Det visade sig att kontakten till kablaget (två svarta och en vit) skadats. En ny kontakt löddes fast, nu funkar allt! Tack för alla goda råd här på forumet, utan er hade det bara varit att lämna in bilen på verkstan. |
|
|
tjena grabbar! förlåt för att jag kommer in på detta tråd, men jag har samma problem än så länge. som beskrivet ovan av björnB. Har fixat pos.1, e på pos 2. fläkten kommer på o av. ibland när man kör, ibland när man sätter på tändningen. va det så för dig oxå Björn B. hjälpte det att byta motståndet? hur mycket kostade det? |
|
|
Om fläkten inte går och displayen fortfarande lyser och reagerar på knapptryckningarna är det nog fläktmotståndet som spökar. Kostar 1000:- på BMW. Jag gav 300:- på skroten. (Sökte lite på bildelsbasen.se) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.