|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade varit ute idag och kört ca 10mil och de sista två milen rätt så hård körning i form av att jag varvarde ut växlarna. Sen stannade jag bilen och var stillastående ca 1timme, och när jag sen kom ut igen och skulle starta så lät motorn som om kamkjedjan var så lös så den ville hoppa av och den gick ojämt och alla möjliga olika lampor på instrumentbrädan blinkade och lyste. Jag stannade motorn omedelbart och vågade knappt starta den igen, men jag provade igen och då var allt som vanligt inte ett missljud någonstans det är första gången den har gjort så här, jag kanske ska tillägga att bilen stod i ca 30 graders lutning med motorn uppåt luningen då alltså. Är det någon som varit med om liknande sak eller kanske vet vad det kan vara??? | |
|
Ren spekulation: Lite olja i motorn kanske? Oljepumpen sög luft? utan oljetryck låter en motor "rasslig" Oljetryckslampan lyste och displayen sa pling och något i stil med "stop engine" |
|
|
Jag bytte olja för ca 1 månad sedan i samband med att spänna bultarna och lochtite dom till ojlepumpen, och jag kollade oljenivån för ca 3 dagar sedan och då var den full. Men displayen varnade faktiskt inte alls för något utan bara övriga lampor blinkade och lyste i takt med den ojämna gången på motorn. Jag bytte plastkulor i växellådan samtidigt som oljebultarna spändes. så jag tror att det inte är något fel på oljetrycket eller för lite olja. |
|
|
Kan det vara så att en del givare börjar bli slitna och datorn får fel värden? Mvh Dic. |
|
|
Kanske, det har bara hänt idag och direkt efter så var allt som det ska. Jag hoppas bara det inte lutar åt något allvarligt, men mekanikern som bytte plastkulor i lådan och färste bultarna till oljepumpen han har kollat motorn och kjedjespännarna och sa att den går hur fint som helst. Han har mekat med BMW i nästan 20år, det har också hänt en annan grej ibland jag vet inte om det har något samband. Men ibland när man gör kickdown så känner jag något i gaspedalen, det känns som om något sitter löst eller skakar i pedalen eller som man känner kardanen eller motorn i gaspedalen. Min kompis sa att det var antisladden som går in och då känns det konstigt i gaspedalen. Jag hoppas det är det, men på något sätt känns det heller inte riktigt det är jättesvårt att förklara känslan så man ska förstå och det händer bara ibland. |
|
Svärd |
Är det ASCn som går in när du trycker pedalen i botten så ska ju den lampan blinka på displayen också, så det är ju lätt att kolla. Kanske är det kardanen du känner när foten får lite hårdare kontakt med golvet. //Martin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.