AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.007

Ska turbokonvertera min M40B16 i vinter, tips och råd tack!

Hej hej
Tll att börja med: Jag HAR ANVÄNT den fina sökfunktionen men blev inte klokare för det tyvärr så nu måste jag starta en ny tråd angående turbokonvertering på en M40B16.

I vinter har jag nämligen tänkt att mitt lilla projekt skall ta start.
Har tänkt att använda ett turboagg från Ådi 1,8T, tig-svetsat grenrör samt IC från en S**b T16 eller nån annan lämplig IC.

Nu till kritan: jag hade tänkt att placera turbon ungefär där flänsen mellan grenrör och avgas sitter för att enkelt kunna plocka bort turbon och sätta dit ett "mellanrör" vid besiktningar.
Oljan till turbon hade jag tänkt att ta ut vid oljetryckskontakten, men har inte funderat ut vars jag ska sätta returen.
IC.n kommer att placeras under kylaren för att slippa störa kylningen till motorn.
Jag kommer att köra med LMM samt originalspridare, ev tillsatsspridare som slår till vid 0.2-0.3 bar mha tryckvakt (tänkt att ladda 0.5 bar). Vilken LMM ska jag använda? (Kommer att trycka genom LMM)
Avgaset resonerar jag så här att jag kör med 2½" till katt därefter minskas diametern ner till 2" (Avgaserna ha redan hunnit kallna vid katten resonerar jag)
I slutändan ska det mappas!!!
Till sist: Kommer min stackars +30k mila motor att hålla för allt detta? (Borde den göra, välhållen :) )

Rekommendationer angående tillsats-spridarplacering osv (det mesta) emottages tacksamt då detta är mitt första turbobygge

ska förstås mappa med UNICHIP

Hallååå, ingen?
kom igen nu turbo-gurus!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.