|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
D-diddy |
Alexzander. Du verkar inte så hemma på området med att meka med bilen. vore jag som dig så skulle jag dra bilen till en verkstad och beskriva vad som hänt, sen är det upp till verkstaden att konstatera vad som behöver bytas. det är omöjligt för oss på forumet att avgöra vad som kan ha hänt när du säger att motorn inte låter som 100%. Man ser däremot ganska omgående om motorn tagit stor skada när man lyfter på toppen. men det låter konstigt att motorn ska gå sönder efter drygt 8000mil. (fast det låter ännu konstigare att den bara gått 900 mil om året i Tyskland) Lycka till med bilen. David |
|
Om oljan o vattnet blandades så borde ju toppen spruckit? Motorn för 12000:-, är den fullt fungerande, alltså inga defekter? MVH Robban |
|
|
till D-diddy: jag tror du har läst fel eller så missuppfattar du det. har frågat många verkstäder, o det gäller att lysfta toppen o kolla hur det ser ut. Grejen e att jag har aldrig gjort det förut, och utan manualer så vågar jag mig inte på det. jag mekar mycket Jetmotorer. detta bil har gått 19000mil. inte 8000mil. läs igenom igen. D-diddy :D Till Robban: den motorn ska vara fullt ok, fattas bara startmotor o generator på den, från skroten. behöver mekar pollare (money), nån från Uppsala?! |
|
| Nu har jag bestämt mig för att byta motor. Nu undrar jag var jag kan hitta bra motorer. nån som kan tipsa (förutom bildelsbasen)??! | |
|
klimapanlen, va urfunktion, läste lite om det i forumet, löde kondingen o den fungerar, plus att elfläkten gick hela tiden berode på panelen eftersom den va urfunktion. så nu e det åtgärdad. men nu e det nå fel på fläkten som kommer på/av hur som helst. tänkte byta motståndet som alla snackar om, ska se om det hjälper... Motorn: har kollat avgasvärdena... HC o CO sky höga typ hc: 1700. lambda värde ok. katen e av om det e som spökar tveksam? När motorn går så kommer det ut vit rök då o då, ibland mycket. Med motorn igång så luktar det mycket bensin lukt. Vad kan det bero på? kylar nivån konstant samma nivå vid kall. tempen reglerar sig själv så den håller i mitten. Hjälp mig med tips! ska byta tändstift o kompprova, efter som det inte förbränner soppan ordentligt + bensin lukt + hög HC-värde + lite misständningar om man ska kalla det för det. Har inte haft BMW för så vet inte hur den ska låta, men BMW ägare säger att BMW-motor ska gå så rent att man ska kunna lägga en krona på hög kant utan tipa över. e det så??? Tips uppskattas Mitt första BMW! ;( |
|
| vit rök brukar vara vatten kolla oljan på olje stickan om den e vit och du kan även kolla co halt i glykolen om du kanske har problem med toppen ännu och och bensin lukten kan vara att lambda sonden inte fungerar den är lätt och mäta upp med en vanlig mulitimeter | |
|
olje sticka e normal oljefärg, inga täcken på vatten i oljan. men hur kollar man co halten i glykolen, var kan man köpa det, pris? Lambdan borde vara ok, eftersom lambda värdet va ok, vid avgasmätning. obs att katen e avbryten. |
|
|
katten är ju att av problemen men mät lambdan iaf när du mäter den med motor igång ska volten pendla helatiden och co halten fins det en speciell vätska man ska blanda med glykol från bilen eller så kan man kolla med en vanlig co mätere bäggedera borde ju finnas på det flästa värkstäder |
|
|
Nu kommer tårarna, har upptäck att det finns spricka på toppen! undrar nu om man ska bytta topp eller köpa en ny motor.. har kollat lite på delar säljes på sidan, det finns lite o välja mellan undrar om det e bra killar o bra grejer? |
|
Danne.Z |
har bytt min hålkörda 323 motor till 328 kolla på eurocarparts i Vara hittade en 528 motor för 10 plus frakt. den går som en klocka... www.ecp.nu |
|
har komp. testat alla cylindrar. 2 st har ca: 6 o 9 och det e på cylindrar som ligger bredvid varandra. Ska riva toppen. vad bör man tänka på? |
|
|
Om du funderar på att byta motor så har jag en till salu. För mera info, kolla under delar säljes, rubriken är "Motor & växellåda 320i -93". Om du är intresserad kan du väl skicka ett mail till mig. /Johannes |
|
|
jag e rädd för att din motor inte passar min bil. Jag har M52 motor i. du har nog M50..... Vad bör man tänka på vid toppbyte?? |
|
| Enligt motorkoder och vin-nr som finns under modellguiden så är det M50 som vi har. M52 är koden för motorn på 2.8 liter. | |
|
har kollat med bmw. jag har M52. det e dubbla vanos på m52 men enkelt eller inget på M50. |
|
|
enkelvanos på M50 kom 09/92. M52 finns både med enkel och dubbelvanos troligast är det enkelvanos på din snurra! "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson |
|
|
Ok! Nån som vet när beteckningen för 320:n blev M52? /Johannes |
|
|
hej, det va ett tag sen, ny har man plockat loss toppen. hade utfört ett kompprov som 2 cylindrar hade 5 o 9 i komptryck... nu har jag testat ventiltättnigarna med T-sprit läckage, det visade sig att de två va kass. läckte som ett såll. ska renovera toppen o plana. sen plocka ihopp det hos bmw. pga vanos o kaminställningarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.