AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.499

Behöver omg hjälp, E36 -95 motorbyte?

Sida 1 av 2
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
ok, ett sorgligt historia. kort sagt: köpte en bmw320i -95 i tyskland och på väg hem så pajade motorn. motor tempen gick sky högt sen där efter kom olje lampan. stängde av motorn o stannade fläkten gick inte trots kylarvattnet kokade. problemet e vad har hänt vad ska jag göra? behöver hjälp av kunniga folk!? snälla hjälp min första bimmer ;(

Si
765
Simon01
120dM -08
har du snackat med personen du köpte den av?
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
ja, jag får en liten slant av han men inte mycket att hoppas på, bilen måste åt gärdas. får hem den på måndag. funderar på att byta motor, men hittar inget manual som man kan följa efter.?
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Fy satan Jag lider med dig .

Men kolla upp vad som hände först .

Så att du inte byter motor i onödan .

Motorerna är rätt stryktåliga så.

Vad som hänt är jag lite konfunderad över .

Kan vara topppackning som gått pga dålig kylning och smörjning men är inte säker .

Kolla vattenpumpen och oljepumpen.

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
packningen e byt i tyskland av privat bilverkstad. det hade blivit vatten olja blandning. men efter bytet så gick motorn knackigt o de sa att det e bara byta motorn, men jag vet inte varför de kom fram till det. Tänkte när den kommer hem försöka starta motorn o lyssna om det går. sen kolla kompen om den e skyst.
Hjälp mig bimmer fans.

Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
Om man byter topplockspackningen, måste man plana toppen först. hur mycket kostar det isåfall?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Plana topp kan väl kosta en tusenlapp. Men det är stor risk att toppen är spruken. Om jag förstod rätt så byttes packningen innan du köpte bilen, det kan vara så att det redan fanns en spricka i toppen och vattnet gick ut i oljan med kokning som följd.
På min bil var toppen sprucken när den blandade olja/vatten.
Kollade du oljepåfyllningslocket innan du köpte bilen, alltså om det var rent från vatten smet?
Lycka till!
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
toppen kan du åka till en industri skola och plan kostar några 100
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
nej, toppenlockspackningen blev byt efter olycka, men jag tror inte de plana toppen. så kan det vara orsaken till att den inte blev bra. jag bor i uppsala.. vart nåstans kan man plana toppen?
e det nån som bor i uppsala som kan tänka sig hjälpa mig för en mindre kostnad???
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
ingen som kan hjälpa till eller tipsa en!?
Ho
94
Honkies
Bmw 325i - 93
Hur mycket gav du?? stackars dig

By Honkies the one and only =)
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
nu e bilen i mina händer! det e ju skönt. Eurotransport. Bilen startar o går via eget motor men den låter inte som den ska 100%. men kan man byta packning utan att plana toppen efter det som har hänt? Ska man "nolla" datorn efter bytet?

Det värkar som det e inte så många som e kunniga trots allt på detta sida, man blir lite besviken.´

Nån som bor i uppsala?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Låter inte som den ska? Bankar det? Om oljelampan lös pga av dålig smörjning så är det lika bra att leta upp en annan motor.
Finns en hel del på skroten.
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
alltså nu lyser inte olje lampan, allt värkar som den ska men jag tror inte motorn e helt återställd efter problemet. topplockspackningen e byt men toppen e inte riktad, behöver man inte göra det efter det har varit oljevatten blandning i motorn?

kontakta mig via msn: Alexz19@hotmail.com
nån som e bekant på området byte av topplockspackning?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Förmodligen så har verkstan lagt en linjal över toppen och ansett att den var rak. Det är inte alltid som man behöver plana toppen, det bror på hur varm den har blivit. Tror även att den kan var lite skev utan att den läcker.
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
nu e dilemat om man ska renovera toppen eller byta motor till en -96 som har gått 8500mil. renovera toppen går på ca 10k o köpa motorn går på 12k. gammla motorn har gått 19000mil.
hur kan man kolla up hur mycket en tyskbil har rullat o service på bilen stämmer. nån nämnde nåt om nå firma i Västerås, men vad heter firman har ni nå nr.?????????????

min pärla står o sammlar damm...................;(
changco
kolla under gör-det-själv, mekartips sen Carsoft motordiagnostik där står det lite information, om vad du kan hitta för fel 1timmas jobb, pris beronde vart du går, allt från 400- 1200:-
Alexzander
Hör med freddan på Bilservan i V-ås. Han är duktig på bl.a. BMW
Telefon till verkstaden är följande:
Vi har JOURTID 7-22 alla dagar! Ring oss på 070-646 41 17, 021-35 03 15 eller 021-35 03 20. Du kan också ringa direkt till Assistancekåren som vi jobbar tillsammans med: 021-18 96 10.

Han kan säker fixa till bilen åt dig eller ge dig tips på vad som kan vara fel.
Lycka till/Berbel
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
oki, thx. men bilen står stilla o det e lite långt att åka till Västerås från Uppsala med icke fungerande motor. med har beställt motordiagnostik i Uppsala. tror inte att det hjälper men vill kolla värderna.
mycket lutar åt öppna toppen o kolla på pryllarna i värsta fall motor byte. Men nu går el fläkten konstant trotts kall motor???
undrar varför?
ska försöka ge mig på att lufta kylsystemet imorron o leta rätt på varför elmotorn går konstant.

tips uppskattas.
(E det nån som bor i uppsala?)
Elfläkt ???

Den är väl bara till AC:n, kylningen ska väl fixas med den stora som sitter på motorn........ lr ?

Nisse
Länk
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
ja elfläkten e till att kylamotorn när bilen står stilla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.