AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
544

Svart olja?

Är snart en ägare av en 328 -95 som gått 12.800mil. Men oljan är svart och sista servicen är inte gjord. Hc-värdet var också för dåligt. Försäljaren sa att det bara behövdes en service så skulle Hc-värdet bli bra. Damaskerna till spindellederna behövdes också bytas. Priset är 74.900:- Låter detta som en bra affär? Kan jag byta damaskerna själv om man är lite händig?

changco
skulle kräva att det ingick i priset, annars får han ge dig en garanti att det ända som behövs är en vanlig service. priset är väl bara kolla runt med likvärdiga 328or.
Försäljaren sa att om han inte behövde göra iordning den så skulle jag få köpa den för 70.000:- Han hade inte tid att lägga ner på bilen.

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Köp min -96a istället ;-)
Niclas
Be honom åtgärda HC värdet iaf. ett motoroljebyte + filter tar 15 min. Så upptagen kan han inte vara. Om de inte löser problemet så kan de bli dyrt.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Vad vill du ha för din 328? Lite info? Har du bilder?

75 k för en 328 låter väldigt billigt. Speciellt om den gått så kort.

Den är säkert skruvad. Jag har kollat på några bilar senaste veckan då min kompis är ute efter en.

Alla hade gått mellan 11k och 13k mil men det var ENORM skillnad i skick. Två av dom fyra kan jag nästan garantera att var skruvade. Blanka rattar slitna säten sladdriga växelspakar gnisslande kupéfläktar talar sitt tydliga språk.
Kan tilläggas att båda dessa hade serviceböcker som såg bra ut.
di
64
dimman
325 CAB -94
beror väll helt på hur dom skötts av sina tidigare ägare.
Även om serviceboken är väl ifylld så kan bilen vara lika kass för det.
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Jag tycker att det låter lite märkligt att damaskerna och HC halten skulle vara så hög om den bara har gått 12800mil men man vet ju aldrig. Det är nog ganska så hårt körd i så fall så gör en nogrann koll av serviceboken. Kolla så att modellbeteckningen stämmer samt att årsmodellen stämmer överens med boken osv.
Men gör en extra koll o lyssna på skrammel ifrån fram o bak vagn samt kör bilen varm och krypkör på kopplingen på ettans växel samt på backen!! Lycka till

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
-d
299
-dB
130i -07
en bilhandlare måste lämna en garanti på bilen som innebär att den klarar sig igenom besikningen, och det gör den ju inte om hc värdet är för högt. kräv att han fixar det, och gör han inte det så hitta en annan bil.
Jag tycker själv att det låter skumt men jag skall gå igenom bilen noggrant och göra ett konditionstest. Om allt verkar ok så köper jag den. Tack för tipps, hjälp och förslag.

Svart olja vid 12800 mil..??? Min 520-91 har aldrig haft det. Då jag köpte den hadde den gått 10500 mil och vid de första oljebytena fram till ungefär 18000 mil såg oljan helt ny ut. Nu har bilen passerat 21000 mil och vid de två senaste bytena kan man börja skönja tendenser till lite mörkare olja vid oljebytet.

Jag misstänker att den gått på dålig olja och körts hårt, eventuellt skruvad mätare.

Om damaskerna till spindellederna är trasiga är det stor risk för att det kommit in skit/sand/salt som gör att lederna slits ned. Alltså är det lika bra att byta allt på en gång. (Vet inte ens om damaskerna går att köpa löst.)

Om du skall köpa den bestämmer du men kräv hellre att bilen repareras än att få ett lägre pris och gör ett M-test innan köpet.

Mvh LEF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.