AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
579

min bil går för fort

tjena jag har ett lyxproblem, min 323 e30 (nyligen inköpt för en billig penning) kör med god marginal ifrån de 323 som jag gasat ifrån. jag gissar att min bil är trimmad,,,,,
dock har de andra 323 ägarna gissat att någon ploppat i en 325 motor i min bil.
så min fråga är: hur kollar jag vilken motor jag har?
kan man se om det är trimkamm i?
kan man se om bränsletrycket är uppställt?
kan man se om den är chippad?
det är en 323i -84
changco
Jag skulle helt klart ringa till förra ägaren och kolla om han har gjort något och så fall vad, kan vara bra att veta om det är bonntrim eller seriöst. Annars kan han kanske kan säja om han upplevt samma, annars skulle jag börja leta bland kvitton & historia.
changco
Jag skulle helt klart ringa till förra ägaren och kolla om han har gjort något och så fall vad, kan vara bra att veta om det är bonntrim eller seriöst. Annars kan han kanske kan säja om han upplevt samma, annars skulle jag börja leta bland kvitton & historia.
Power_up
på 325 motorn så står det 2,5 på toppen kan även stå 2,7..
med trim-kam så blir ofta tomgången lite ojämn.. chippet kan du kolla om boxen fortfarande e plomberad. kanske tillochmed står nått på chippet.. bränsle trycket kan du ju mäta med en mätare fast det e lite bökigt..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du kan kolla vad det står på bränsletrycksregulatorn.. Brukar stå typ 3.0 eller nått på den. Nu är ju inte höjt bränsletryck något trim direkt.

///Jesper
Vore väldigt märkligt om de nu skulle sitta en 2,5:a i den å inte tidigare ägare sagt nåt om de,får ju mer pengar för en 323 som har en 325-motor i...
okej tackar för infon.
nu kan jag säga att den förra ägaren inte varvat denna bil över 3000, ty han var en ärketönt. så han lär inte kört hårt med bilen. jag hade funderingar på att ringa ägarna innan honom dock, men känns lite cp å ringa till någon som såde bilen för över 10 år sedan,,,,,,,
changco
även gammelmormor kan säkert få horn bakom ratten i en BMW. den som säjer att dom alldrig gasar ljuger anser jag om man inte kör en 316, man betalar inte dyra försäkringar om man inte vill nyttja det som finns under huven ibland.
hehe nej men han sa iåförsig inte att han kört lugnt men,,,,,,,han var ärketönt personifierad så jag har svårt att tro att han skulle ha gjort sig bessväret att trmma.,,,,,,, men allt är möjligt.
skulle dock tro att det var någon av ägarna innan honom.
han köpte den först när den var 8 år gammal så de innan hade ju lite tid att hinna trimma,,,,,,,jaja får väl leta upp en bmw e30 325 å kolla om jag hänger på dem,,,,isåfall ska jag ju inte klaga hehe
Hvis den varvar over 6250 rpm så er den iallefall chippet.
okej tack, det tror ja att den gör för jag har inte kännt av nåågot varvstopp å jag har minst varit uppe på 6500.
då kan jag ju utgå från att den inte är helt orginale iallafall,,,,lycka
är varvstoppet helt väck om den är chippad?
eller vad ligger det på efter chipp?
vore ju tråkigt att varva sönder den gamla skönheten,,,,
Det går inte att chippa en E30 323i.

I 139hk varianten 83 till 9/84 är det L-Jetronic, de har varvstoppet (centrifugal grejjen) i fördelarlocket. Mycket lätt att plocka bort... plockar nästan bort sig självt;)
jisses det var lätt,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.