AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
453

M3 E46 -01

Hej på er.
Jag såg på motorjournalen igår (Kanal 5) där dom testade nya M3:an (starkt habegär). På plussidan finns det så mycket att säga så det får inte plats här, men på minus sida sa dom andrahandsvärdet!
Finns det en möjlighet att beg. priserna sjuker lika snabbt på E46:an som på E36:an? Jag menar en 3 år framåt.

Beror på två faktorer- Tillgång och efterfrågan. Importeras det lika många E46:or som E36:or sjunker priserna, dvs fler bilar än vad det finns kunder. Om det däremot blir fler kunder till vad det finns bilar stabiliseras prisläget.
Så enkelt är det. Tiden får utvisa, men om kronan stabiliseras mot euron och börsen vänder uppåt är chanserna stora att många E46:or M3 importeras.
Jo tillgång / efterfrågan styr. Men jag tänkte att priserna stabiliseras bättre med tanke på att det är en ny kaross.

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Titta på priserna för M-roadstern. Det går att få 99 årsmodell för 250.000.- Den har alltså tappat över 50 % på två år. Skapligt mycket. Tror att man kan få en M3 E46 för ca 275.000.- om tre år

Mr C
Ja det har du rätt i Mr C. Det ser jag fram emot.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är bara och inse, BMW har inget andrahandsvärde...det blir tredjehandsvärde direkt.
Tror som Mr C,

de riktiga värstingarna, speciellt 7 serien när det gäller BMW faller enormt mycket de första tre åren.

Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att m3an är för billig om man ser till prestanda osv. Men jag vet inte om ett högre pris hade hjälpt. Kolla bara på sju serien den sjunker som en sten direkt. Mycket märkligt faktiskt. Men så är det med alla bilar idag (med några få som undantag). Det är kul om man är på jakt efter en kul bil men mindre kul när man som förste ägare får ta smällen (å andra sidan kanske försteägaren inte är så känslig för smällen).

Har förövrigt sett en annons om en e46 m3 för 297 000 för inte så längesen.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Acey.
Den måste varit smäld eller nått.
Hej hej.
297.000 för en M3 E46 låter lite skumt, men dom närmar sig 400.000 :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En polare som är i usa åkte och kollade på den (den var importerad från tyskland till usa) Han sa att den var kanon skick 470 mil. Säljaren sa att den var så billig pga att han importerat den. Rabblade lite regler där sen som polaren inte riktigt fattade. Inget skumt med bilen så sätt. Hade även en cab för 390 000.

Något skumt verkar det vara men allt var okej enligt polaren.
Det går inte att importera en ny M3 till USA ifrån Europa! Har några kompisar i USA som verkligen har försökt tidigare. Där har du problemet. Bilen går inte att registrera i USA utan att den både måste byggas om och typas om för att klara avgaskraven. M3:an har 333 hk i USA och 343 hk i Europa.

Sett några importerade i Sverige som är till salu men alla vill ha ca 490-550 000 för maxutrustade bilar. Sen finns det några tyska demobilar till salu också men till lägre priser... /RS2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Acey:
Kan du fixa fram den där killens/bilfirmans tel. nr?
Bra att ha nästa gång man skall köpa bil.
//Marin
Acey,

på Många ställen i USA är momsen inte så hög. Kan göra stor skillnad på att köpa en bil för 4-500' om man har 4-8% moms eller 16% som i tyskland. Möjligen kan det vara förklaringen att den importerats som ny och ingen tysk moms betalts på bilen...?

Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
simon_en:

Grejen är att det faktiskt finns stater med 0% moms, så det gör ju en hacka. Tro mig, vi har räknat på allt. Även med 0% moms så blir bilen väldigt billig.

Räkne exempel. I absolut bästa fall kan han ha fått bilen för 400.000 med tysk moms.

Dra bort den tyska momsen på 16% som blir 64.000. Priset blir 336000. Att frakta bilen till USA kanske kan kosta 20,000? (där bilen finns nu). Ekvationen fin m3a för 297 000 med 460mil går inte ihop sig. Kanske om han har fått bilen i tyskland för 350 000 men det är tveksamt. Killen som kollat på bilen säger att inte är verkar smäld eller något annat skumt.

RS2: Jag tror att det bara är andra kattar på USA modellen men jag kan ha fel. Jag vet inte om den är registrerad eller ej men den står iaf I usa!

Något är märkligt.

Ska fixa fram telefonnummret.
Ett annat problem med att importera nya BMW bilar till USA ifrån Europa är garantier, service och försäkringar. Om vi tyckte att det var svårt i Sverige för några år sedan så är det ingenting mot vad det är i USA idag. BMW i USA vägrar att hantera garantifrågor och service på nya importerade bilar och så också deras återförsäljare. De har ett helt annat garanti- och servicesystem där. Sedan så skiljer det faktiskt på utförande på bilarna, speciellt i elektroniken för motorstyrningen pga avgaskraven, så det är tyvärr inte bara katalysatorn. Som jag sa tidigare så försökte vi med detta för ett år sedan och vi gav upp när vi märkte hur mycket problem det blev. Så säljaren där har nog insett detta lite försent nu när bilen väl står där. /RS2
mackan325
BMW, Mercedes, SAAB, Volvo etc har alla försäljning av nya bilar från USA med leverans i Europa. Tanken är att den amerikanske köparen tar semester med bilen i EU och sedan skeppaar hem den. Flygbiljetter etc ingår. För några år sedan kunde man göra sig en hacka genom att beställa via kontakter i USA och sedan importera till sverige istället för USA. Din kontakt får en flygresa till EU som tack för hjälpen.... Se till att beställ bilen med europeisk alt. kanadensisk spec bara så slipper man bygga om hastighetsmätare, ljus et.c
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.