|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om någon kan svara mig på följande fråga? Det är så att jag bytt motor i min 525 tds -95. Det var nu så att på den beg. motorn som jag satte i fanns det ytterligare en tryck eller vacumgivare som jag inte hade på min gamla. Den sitter på vänster skärm i motrorrummet i följande ordning, först sitter det en givare med en rund backventil eller något liknande som är svart och vit där det går en slang från vacumröret och den andra går till en ventil på insugsröret (egr ventil?), den andra är den som jag saknade men det gick en slang från vacumröret och en slang som var oansluten men pekade framåt kylaren men jag kunde inte finna någon anslutning till den, och så den tredje som är turbotrycksgivaren och sitter lite bakom dom andra två och där det går en slang från undersidan på insugsröret. Jag har en kabelanslutning till denna givaren men jag undrar om funktionen skulle fungera i min bil som är importerad opch om det är samma program i den. Var ska den anslutas någonstans är det något man kan kompletter och är det någon vits att ha denna funktion? Tacksam för alla svar. M.v.h. Håkan Hagelkvist | |
cr |
Jag skall kika hur det ser ut på min TDS. Mvh Calle |
cr |
Jag var ute och tittade nyss i min bil och jag hade bara två givare. Eller den först nämnda med svartvita backventilen på tror jag är en ventil som öppnar EGR:en med hjälp av vaccum. Den andra framifrån sätt är turbotrycksgivaren på min bil. Den som sitter på din bil mellan Egr:en och t-trycksgivaren finns alltså inte på min. Jag vet tyvärr inte vad det kan vara för något. Min bil är importerad från Tyskland. Jag skall vid tillfälle titta på kompisens TDS från -95 om han möjligen har tre givare men det dröjer nog några dagar innan jag träffar honom. MVH Calle |
|
Svar: Den "tredje" slangen , den som går fram till kylaren, skall anslutas på en vaccumklocka, som sitter på vissa modeller just vid kylaren. Syftet med denna anordning är att hindra kalluft att kyla motorn, mao, du får upp temperaturen snabbare i maskinen. Kylaren är då utrustad med en "gardin" som stängs igen. Se till att inte förväxla slangarna mellan EGR och kylaren, då står egr öppen med stora maskinproblem. Om du har rätt anslutning, så skall "gardinens vaccumklocka" göra ett slag fram & tillbaka, när du kör runt motorn på startmotorn. Du har ingen användning av denna anordning egentligen, så plugga den på din motor. MVH Göran dieselmeken Lindgren. |
|
|
Tack för svaren! Jag tycker min maskin blir varm rätt så fort ändå så denna funktionen får förbli "pluggad" för min del M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.