AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
427

FÖRSTA BIL!?

kollle
Hej jag funderar på att köpa en m3a e36 96 el 97 som första bil!..då undrar jag om det är en bra ide?..jag har övnings kört i 2 år så gott som..

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vet inte hur du menar.
Men ekonomiskt så är det ju en katastrof, du kommer få en försäkringspremie på 70-80tusen/år. Om du äger bilen själv dvs.
Att ställa bilen på föräldrarna kan resultera i utebliven utbetalning från FB om ngt händer. (Den kommer kosta en del att försäkra även för dem)
Om du menar ur säkerhetsaspekt så kan ingen avgöra utan att veta hur du kör, men kör du som en normal kille med nytaget körkort i en bil med massa effekt så är kanske inte M3 att rekommendera heller. Många, många 18-20 åringar har gått åt i den här typen av bilar, dels för att farterna blir groteska, säkerheten är låg (med dagens mått mätt) och dels för att nya förare är väldigt oerfarna vid oväntade händelser, de har inte rutinen i ryggraden att parera sladdar och väja åt rätt håll osv.
Men jag förstår varför du vill ha en, själv hade jag en Scirocco GTi med hyggligt nytaget körkort och höll väl på att köra ihjäl mig en 3-4 ggr. Man tyckte att man var bäst i världen på att köra och alla andra var idioter.
Det är ju ingen slump att vagnskade delen i försäkringen på M3 för 18 åringar är hälften av bilens pris....

Men som sagt jag känner inte dig och din körstil så jag kan inte dömma bara rekommendera och då rekommenderar jag en motorsvagare och säkrare bil som första bil, såom du kan leka av dig med.
Lycka till och välkommen ut i trafiken!
kollle
okej tack för ett bra svar!..jag brukar fara och sladda rätt mycket med våra gammla bilar hehe,så på de viset är jag inte så dålig tycker jag!,men om jag skulle köra så säkert med 321 hästar under högerfoten vet jag inte!...hur höll du på att köra ihjäl dig som??

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Massa korkade tillfällen, en gång var det på en 70väg, höll ungefär 140 och insåg inte att de som ville ut på samma väg inte fattade att jag körde dubbla hastigheten. En annan gång var inte bara mitt fel men jag var säkert delaktig då med, vi låg två bilar i rad på E4 från Södertälje mot stan i regn och rusk, höll väl ungefär samma fart (140-150) jag ligger efter min kompis, han kommer upp i häcken på en bil som väjer in i högerfilen, men missar att jag ligger bakom och går ut igen i vänsterfil i c:a 80. Jag panikbromsar och får sladdar och retursladdar, snurrar två varv och lyckas på något sätt hålla mig i min fil och slutar snurra med nosen i rätt riktning och kan fortsätta utan att komma under 70 sträcket.... Behöver jag säga att jag inte gick över 70 sträcket igen på hela resan hem....
Sen finns det fler tillfällen, men där brister minnet lite.

Så om du köper en M3:a så var försiktig. Fart är kul men otroligt farligt....
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Håller med om vad Hubbe skriver i sitt första inlägg. När jag tänker tillbaka känns det som ett under att jag överlevde de första åren i trafiken. Sedan är det väldigt lärorikt att börja med en äldre bil, som man kan mecka och fixa själv med. Fast det är klart, hade jag haft läge på en M3:a som 18-åring...

Länk
Min personliga åsikt är att de är bättre att köpa en M3 som andra bil och köpa en lite "mindre" finare bil som första bil som man kan leka av sig de värsta med...risken är otroligt stor att de händer nåt om du har 321 gasglada hk under huven som 18-åring och nybliven körkortstagare.
Händer ju otroligt mycket olyckor ändå,även fast man inte har en M3 lr liknande.
håller med..jag hade ju hellre köpt en hyfsat fin e30 eller annan serie som är billig att driva och LÄTTMECKAD, dels för att det är roligt som fan att mecka och man tjänar pengar på det samtidigt som man lär sig mycket...jag har ju tänkt att behålla min e30 så länge som jag bara kan..

om jag hade haft en m3:a hade jag nog inte haft körkort idag, kanske inte ens hade levt...bättre att börja med en klenare bil som man kan sladda och busa med så man känner hur allt funkar, sen kan man skaffa riktiga doningar...

BMW, Bayerische Motoren Werke
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Själv är jag glad att jag inte köpte en M3:a som första bil.
Hade en MI16 som jag rasade motor+låda..och fick byta allt annat med i stort sett.
Tycker Hubbe 325 har en poäng i de han skriver.
Köp en mindre dyr bil först och svina av dig lite..
Men det är ju ditt liv och dina pengar..

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.