|
|
|
|---|---|
|
Hittade det här kitet hos Ireland Engineering: Länk Någon som har provat att borra motorn så mycket eller hört talas om något sådant projekt? Mvh /peter | |
MIRRE75 |
He he ... Man borrar 2.5L motorn till 85mm sen "strokar " man det genom att byta till vevaxel med störe slaglängd......läs så står det precis vad som finns i kittet.. Länk Länk |
|
Hade du för avsikt att hjälpa mig i mina funderingar eller klanka ner på ett felaktigt ordval? |
|
MIRRE75 |
Nej nej.. det jag skulle få fram var att just "den" satsen så borrade man upp 2,5 blocket till 85mm och sen hade man anna special vevaxel ! Sen om du undrar om att det går att borra upp din 323 till 3,0L så är det omöjligt att få det att funka.. ! Länk Länk |
|
Mirre, i infot om din bil står det att du har 3 extra spridare till motronic sprutet, vad är det som styr dom? E21=Livets mening. |
|
MIRRE75 |
Veloce: Det är min gammla motor m20b20 och dom extra spridarna styrde jag med oljetrycksgivare ( monterad på tryck rören) och relä som öppnade dom vid ca: 0,9 bar.... Länk Länk |
|
MIRRE75, Sorry om jag brusade upp... Frågan är dock om det är vettigt att borra/stroka en motor till 3,0l. (det är inte min 2,3l motor som är aktuell utan en 2,5l) Tanken är att bygga en snabb sugmotor och för att skapa en varvvillig motor för banköra så är det ju inte så smart att stroka den eftersom det är bättre med en kort slaglängd och en hög diameter än en lång slaglängd och liten diameter. Om man då borrar upp en 325 motor till 85 mm och håller kvar på slaglängden på 75 mm så borde man få en rätt så bra cylinderform (att jämföra med; Porsche 996 GT2 har en cylinderdiameter på 100 mm och slaglängd på 76,4 mm). Tänker jag rätt? |
|
|
Hade du en oljetrycks givare för att det skulle bli progresivt? Började alla spidare ge bränsle på samma gång eller kom det allt eftersom laddtrycket ökade? Och om dom inte var inkopplade innan 0.9 så borde den väl börjat spika innan dess. Ursäkta om jag stal din tråd Krabu, men jag är lite nyfiken... E21=Livets mening. |
|
MIRRE75 |
Krabu: För dom pengarna det kostar att ta hem den satsen så kan du köpa en hel renoverad 2,7L m20 motor (blandning mellan 325e och 325i motorn) som ger ca: 210-230 hk med bra mappning.. Veloce:Först och främst så körde jag med 528:ans spridare med högre brännsle tryck (för att slipa spiknigar) sen vid 0,9 bar komm alla tre spridarna igång fullt (12V he he..) och den gick riktigt rikt, men när trycket ökade mer så vaknade den till ordentligt...(kolla broms pappret) men men extra spridare är ingen bra lösning.....har jag kommit på =) Länk Länk |
|
Nej, det är nog ingen bra lösning. Men det är en billig och enkel lösning med andra ord bättre än inget alls. Jag är tok sugen på ett SMT6 el MS, men som student är det ofta plånboken som bestämmer, därför funderar jag på på nån fusk lösning bara för att komma igång. Hellre bygga billigt än att inte bygga alls, man vill ju lära sig hur det funkar. E21=Livets mening. |
|
|
Du kan få ut ca 300 kusar ur en 2,5lit M20, men man lär bygga om mycket, men de går! |
|
| Visst går det, men det bli bra dyrt efterssom man måste vavra ca 10000 rpm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.