AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
649

Problem med oljebyte

changco
Igår var jag och böt olja. När jag hade tömt ut all olja skulle jag byte ut filtret också, där dök problemet upp, filtret var för långt, vart väldigt fundersam, hade köpt filtret på bmw dom slog upp mitt chasinr, och fick ett filter, det gammla filtret var ett bocsh och passa uderbart men det nya var ialf 1cm för långt. Det ska väl vara samma filter till alla? finns det kortare, för på kartongen stog det att det passa 320,325,m3,525 mm.

ps. kan man bara byta filtret eftersom olja inte rinner ut när man byter filtret eller ska man göra ett till olje byte? vill säja om man hittar ett filter!
Om olja inte rinner ut när du byter filter så är något allvarligt fel i förutsättning att du har olja i motorn. Oljefiltret är till för att rena oljan och om de inte skulle stå olja där oljefiltret är så skulle de inte fylla någon direkt funktion.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
changco
olja kommer upp i filtret men eftersom man lyfter ett lock och plockar ut filtret och sätter dit det nya. men tänkte eftersom det inte är någe tryck och oljan kommer under ifrån inte uppifrån så borde det väl gå att byta?
Du har troligtvis rätt, jag tänkte inte på hur oljefiltret är placerat på e36. Normalt sitter de en bra bit ner på motorn.
Jag vet inte om oljetrycket ligger med tryck upp dit men troligtvis inte.

BMWCS Syd #05392
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det är fullt möjligt att bara byta filtret. På M50-motorn rinner oljan ur filtret ner i oljetråget när du lossar bulten lyfter på locket. Mycket smart konstruktion.

Jag monterade ett Mann-filter i min bil och även det verkade var för långt. Men det visade sig att gummitätningarna i ändarna bara skulle tryckas ihop för att täta bra.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Normalt på BMW är väl placering uppe vid insuget, även på din S-46 wendtan?
Nere på motorn satt filtren på gamla enkelkams motorerna.

changco: man kan byta bara filtret, utan att oljan rinner ut.
changco
va trevligt, bmw har en underbar konstruktion ibland:) men det är är det fasta biten som är längre inte gummitätningarna, kan ju inte böja filtret. får åka och skälla på bmw nån dag när jag har tid
PowerM: På min E46 med M52TU motor så sitter oljefiltret uppe vid insuget. Grejen är att jag att jag har meckat alldeles för mycket japanskt skrot och de förvillade mig.
My Bad helt enkelt.

BMWCS Syd #05392
Wendtan:
Givetvis skall det stå E-46 i inlägget ovan men jag snubblade med fingrarna........
changco
tyvärr kvarstår problemet att filtret är för stort, dom kontrollera regnr ingen men vart samma filter. ska man pressa ihop filtret? är ca 1cm för högt. nån som vet ?
Mattan
changco: Det finns uppenbarligen två modeller av oljefilter. Fick fel till min en gång, visserligen en 328. Visserligen skilde diametern på centrumhålet, men längden skiljer kanske också.

changco
Mattan: ska ta och kolla upp det tyvärr bor jag i örebro och den ända aukt BMW verkstaden är Carlssons bil tyvärr inte den service man önskar sig, skulle behöva låna en ny bmw för att få bra bemötande från dom :( kanske Mekonomen kan hjälpa!
Mattan
Stämmer innerdiametern överens på det nya vs. gamla? Har du dom sida vid sida och det nya är 10mm för långt så är det ju uppenbarligen fel filter.

changco
det är bara höjden som inte stämmer men alla andra mått stämmer som dom ska *fundersam* eftersom dom verkar ha universalmått på alla deras filter.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Alla filter som jag köpt har varit lite långa, men de trycks ihop när man spänner locket. Har aldrig haft problem med något ändå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kanske har fått filtret till äldre modeller (E30)!
Kan ju ha blivit fel när de plockade ner det från hyllan eller liknande.

Har du kvar förpackningen/kvittot med artikelnummer?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
changco
Kan ju vara något sådant har kvar allt ting nog för att det är en bryten förpackning och så, men det är ju inga pengar det handlar om, hoppas bara jag hittar rätt :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för artikelnummer på filtret?

Mvh

changco
art.nr 15-OX68D ska det vara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det låter som ett Mekonomen-artikelnummer!

BMW:s artikelnummer borde vara antingen:
11 42 1 730 389 (oljefilter E36)

eller:
11 42 1 744 586 (oljefilter E30, som är längre)

Stod nummret på filterförpackningen eller kvittot?

Mvh

changco
stog på kvittot, har varit på både bmw och mekonomen idag, båda gav mig samma jävla filter, dock hade mekonomen bra service ett plus, men får se hur man ska göra, byta olja utan filter känns inget roligt. så något får man göra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.