AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.131

Lämnar BMW, men vad ska man köpa istället?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har ägt en 525 24v i mer än ett år nu och det känns som om det är dags att göra sig av med bilen nu... Mestadels pga att jag inte har en ekonomi som klarar de höga driftkostnaderna (reparationskostnaderna) som är kopplade till bilen.

Har tittat lite på vad man skulle ha istället... Vill ha en bil som inte går sönder och som är billig i drift. står och väger mellan 316i E36 (ev compaqt) och GOLF III... eller så vill jag bara bli övertalad till att behålla E34:an...

någon som har några tips?

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
En E36 är nog inte mycket billigare att köpa delar till/reparera, gissar jag. Däremot så lär den ju dra betydligt mindre bensin, vara billigare att försäkra och skatta och så vidare. Ett mycket roligare alternativ än en Golf-trea är det iallafall. Och vad jag vet så har VW ganska höga reservdels/reparationskostnader, kanske till och med högre än BMW?

Provkör en E36 med 4-cyl, om du inte gjort det. Därefter lär du märka själv om du tycker att den räcker till eller ej under den tid din ekonomi är begränsad.

Lycka till i valet och kvalet!

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
På en äldre bil så är det alltid en chansning håller håller inte märke till trots.
Visst toyota har en erkänt bra ekonomi när det gäller reparationskontot.
Men hur kul e' en toyota?
Visst vår gamla 245:a kostade inte mycket men hur kul
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....
Visst går BMW sömder o det kan ibland kosta att laga, men är hur roligt som helst...
Nää hålll dig märket ju längre tid du är trogen desto mer kontakter o kunskap får du..
Jag bytte startmotor i helgen på vår 525:a, jag har inte mekat på 20 år men det gick bra. (10 timmar :-)))

Länk
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Mitt tips är att du provkör en Ford Express (diesel) ett par dagar, sen kommer du inte va ett dugg intresserad av att byta ner dig från en go BMW, tro mig !!!
Kör själv runt i en sån på under vinterhalvåret när det inte är Porsche väder, att köra något så trist ger en perspektiv & man uppskattar det fina i livet mkt mer.

Behåll E34:an.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Om du nu ska byta bil så råder nog jag dig till att köpa 3 serien. Men överväg då en 4 dörrars E36. Golfen tycker i alla fall jag att du ska sluta tänka på. Det är knappast billiga delar till VW. Och jag tycker personligen att kvalitén är sämre på golfen. Men det är ju upp till var och en. Lycka till med bilvalet, hoppas att du blir nöjd med vad du än väljer.

MVH Morgan.

Länk
NOLL7NOLL
Mazda 6
-BeeMWe-
Funderar på någon sportbil efter jag avslutar BMW ägandet, typ MG, Lotus eller något annat ovanligt.
Är oxå inne på bilbytar tankar och d finns ju såå mycket roligt som man kan köpa. Kommer att testa något annat märke då jag inte är "super bmw frälst"=)

Mvh/Soki

Länk

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Jag kommer troligen att köpa S**B 93 Aero snart. Tanken på en turbobil har lockat mig ett tag och tydligen ska 93 Aeron gå att få ganska snabb utan att det kostar en förmögenhet.

Fast som min farsa sa. Jag trillar nog dit igen någon dag, och nu är han inne på sin 5:e BMW Touring.

Vissa mellanspel är godkända, och eftersom BMW inte säljer Turbo bilar (nya) så får det bli en S**B för min del. Iaf tills jag tröttnat på pyset...

Jag kommer antagligen köpa en corvette till våren =)

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Kom igen nu grabbar, tjejer.
blir ju deprimerad av att läsa detta. Klart ni ska hålla er till BMW.
Själv har jag ingen längre och saknar den, billig bil med nybilsgaranti lockade för mycket.
Hoppas ni kommer över det. Men lycka till i alla fall.
Är inte riktigt förtjust i bangle bilarna så då blir det svårt att byta upp sig annars, tyvärr tvungen att byta märke.

Mvh/Soki

Länk

BBrahme
Jaha Då är vi tillbaka till kvaliteten på BMW Hade det varit bra kvalitet så hade ej driftskostnaderna varit så speciellt höga ganska logiskt eller hur. För här gäller inte kvalitet, utan att ägarna skapar en image åt bilmärket att det är kavlitet, ni vet ljugar man tillräckligt ofta om samma sak blir det tillslut en sanning. Vad skall man köpa istället Jag kommer lämna märket också men går tillbaka till bilmärket från England istället men då vet jag vad jag köper tycker jag dels genom tidigare erfarenhet men också att märket ifråga ej skriker sig blå att det är sådan fantastisk kvalitet. Faktiskt, tråkig men hållbar Volvo lika bra om inte bättre kvalitet som BMW och japanskt naturligtvis.
Vill pumorna åka BMW eller vill de åka ww?

Länk
Även jag är till ganska stor del besviken på kvaliten i bmw, dock så finns de inte några direkt prisvärda alternativ.
Jag har provat o övervägt att köpa en Saab 9-3 aero sportsedan.
en Volvo s60 t5 och en audi a4 3.0.
Detta är bilarna som har likvärdig prestanda i orginalutförande i jämförelse med min nuvarande bil.
Jag blir dock gravt besviken på både volvo och Saab. de känns som inte bilarna är byggda för den kraften de huserar, de rycker och drar i rattten vid fullgas accleration och känns lite gubbig i motorkaraktären.
Audin känns väldigt bra men blir dyrare än en 330. Och en 330 är en väldigt trevlig bekantskap.
Så troligtvis faller de på en 330 eller en annan 328.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det som verkar vara dåligt på BMW är de underdimensionerade hjulupphängningsdelarna. Länkarmar, spindelleder, mm.
En kompis fick precis byta länkarmar på sin 318 E46 som har gått 4000 mil!!! På båda sidorna fram. Det är ju helt sjukt!!!

Mr C
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jag skulle nog ha valt Golfen tycker dom är mysiga på nå viss en e36an. Skulle kunna tänka mig att den är biligare och försökra oxå. Med tanke på att den vr6a skulle kosta runt 500kr månaden på mig med hel medans min kära 325a kostar 1400kr /månaden om jag skulle ha den på hel. Men jag antar att det kanske inte är en sån du är ute efter utan en CL om du skulle byta till en Golf eller har jag fel? Och en sån kan inte kosta så många kroner om året och försäkra skulle jag tro. Men lycka till vad det en blir =)

Mvh Teres
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Håller med, rycker o sliter i ratten med Volvo T5. Medan man i sina egna wheels inte känner nånting! Viss effektskillnad men ändå...Förmedlar föga kvalitetskänsla.

Volvo o Saab har lika bra och säkert bättre kvalitet än BMW. Men inte samma känsla i reglage och prylar.

"Bäst känsla i reglage och prylar" tycker jag Audi har. Kliv in hos en Audihandlare och "kläm" lite på en ny A4, eller lilla A3. Suverän känsla, men om kvaliten är lika med hållbarhet, ja det är frågan.
Bästa driftsäkerheten får man säkert i en japan.
En morbror hade en Corolla - 86. Körde den från ny till 1997. Inte en reparation, bara vanlig service. Körde 22.000 problemfria mil.
Otroligt.
Vem kan skryta med det? dessutom var bilen otroligt snål, ca 0.6 l/m men det är klart, morbror kör som den gubbe han är...

Mugge:

Köp en annan bmw:))
Nu när jag lämnar min bmw nästa vecka så e det faktiskt ett stort sug efter Corvette C5 Cabriolet. Min polares far har en sån o den e såå jäkla snygg.... Eller är jag helt ute o cyklar nu. Har ju varit inne lite på att köpa m3 e-46 men e lite osäker trots allt......

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.