|
|
|
|---|---|
bmwracing |
Hej! Jag har just ryckt ut hela kabelhärvan till motronicstyrningen på brorsans Ascona C -86 och ska nu montera in det i min bmw med m10 motorn. Var på skroten och köpte insug med spridare, btr och tillsatsluftslid tidigare idag oxå. Men nu undrar jag om det är rätt ohmtal på bmwspridarna (från e28 518i -84) antar att det sitter L-jetronic på 518i. Har opel samma ohm eller? Sen har jag inte full koll på kablarna heller... det mesta fattar jag , men tex så kommer det upp tre kablar från den grova härvan genom torpeden där en är röd och rätt grov. Den andra är tunn och grön tror jag? Den tredje är svart/röd?. Är den röda matarströmen till boxen från tändlås eller? Och ska grön och svart till tändspole eller tändmodul? (kör med elektronisk tändning med delar från volvo b21e) Det fanns ju typ två härvor på opeln, men jag har ratshat den på tändsidan...antar att jag klarar mig utan? Sen går det ut en svart/vit kabel med ett flatstift från härvan just vid tillsatsluftsliden... vad styr den? Jag kunde följa att den gick in i opelns huvudhärva på förarsidan just vid tändmodulen/erna. Nån som har koll? mvh/ bmwracing |
Toballan |
Styrströmmen till boxen på bmw m10 L-Jetronic är grön på min iaf. Hur har du tänkt fixa magnetgivaren för vevaxelläge som opels motronic har till tändningen? Jag har startat och åtminstone provkört med opels 115hk spridare i min M10 L-Jetronic. Tror inte att de har olika ohmtal för det funkade utan problem... |
|
bmwracing: Kan du berätta mer om hur du gått till väga med volvotändgrejorna och hur du fått dom att passa på m10an? Mycket intressant. /Anders C |
|
|
Du får väl mäta motståndet i lindningarna på spridarna för att se om det är samma. Jag tror att spridarna brukar ha olika färg beroende på ohm-tal. En skillnad mellan L-jetronic och det lite nyare LE-jetronic är just ohm-talet i spridarna och jag tror att motronic kör med samma som L-jetronic. |
|
bmwracing |
Ojay: Det kan jag ju göra, mäta alltså. Men visst är det väl motronic som jag fått tag i? blev lite osäker efter lite letande på nätet i natt... men LE kan det väl heller inte vara? Det står inte motronic på boxen, bara ett långt nummer. Toballan: Ska det gå in ström på två kablar, typ en styrström och en huvudmatning(grov kabel)? Kan säga att kablarna byter färg vid en skarv och därefter är nästan samtliga kablar vita:/ Vevaxelgivaren.. är det dom tre kablarna som går in vid mätarwiren på opellådan? Om dom bara styr tändning så har jag ju redan ett separat sådant... men däremot behöver väl sprutet en varvtalsignal med ett nolläge? Kan jag inte ta den från tändmodul eller spole?=) Anders C: Delarna är från äldre volvo B21e tror jag... brorsan hade delarna liggandes efter sina volvodagar. men triggern i fördelaren passar rakt i bmw:s där den ersäter brytaren. Rotorn har en fastgjuten fyrarmad "vinge" som triggern tar signal från. locket använder du volvo eller bmw(samma bosch nr) Styrboxen passar nog lite av varje, min är den äldre av alu stor som en tändsticksask modellen större. Men tändläget blir helt fel om du inte fräser om styrspåret för locket och flyttar fästbyglarna (inte alls svårt) gnistan kommer "mellan" två uttag på locket annars.. min bil startade och gick ändå innan jag kom på vad som inte riktigt stämde, men den blev ju helt feltänd. mvh/ racing |
bmwracing |
Kom på en annan sak... m10 med L-jetronic har ju ingen lägesgivare på veven, måste motronic ha det? För ifall det inte skulle funka ihop med min tändning så har jag oxå en komplett fördelare med modul från en -84 518. Den är i org. kopplad ihop med styrboxen, men den funkar även "standalone" om jag byter kamaxeln(vänstergående) |
Toballan |
Jag vet inte riktit vilka kablar du menar.. Jag har monterat L-jetronic i en E30 316 som har haft förgasare orginal. Jag behövde endast jorda styrboxen och dra separat tändlåsström till den gröna kabeln som kommer ut från boxen skilt. I motorrummet finns ju den andra kontakten in till bilen vid säkringsboxen. Jag kör med en opel vectra 2,0i som bruksbil, och den har motronic. Ascona har nog sammma sprut! Man kan ju inte ställa tändningen på motronic och den behöver nog vevaxellägesgivaren för att fungera. På min vectra sitter den riktigt brevid vänstra motorfästet framifrån sett. det är en vanlig signalkabel.. kan vara av samma modell som L-jetronic har mellan tändmodul och strömfördelare..? Beroende på om du har höger eller vänstergående kamaxel så kan du ju välja om du vill ha brytarlös tändning eller med spetsar. Men den brytarlösa varianten tror jag kanappast att är separat från styrboxen... Varför vill du byta till motronic om du har komplett L-jetronic som skulle fungera? :) |
bmwracing |
Okej, jag kanske var lite otydlig.. jag har inte en komplett L-jetronic härva utan bara fördelaren med tillhörande tändmodul. Den var när den satt i en 518i kopplad ihop med L-jet härvan, men jag har testat den med bara tändmodulen och den ger gnista trots dom klippta kablarna (som gick till ECU:n) Men för att kunna montera den måste jag även byta kam som du säger. Dock har jag ju redan brytarlöst i ett litet annolunda utförande, men det kanske skulle funka med det oxå? Ska kolla in lägesgivaren på opeln lite mer idag. Det jag lyckats forska fram annars är att Den grova kabeln(röd) ska på spänning+, den gröna till tändspole- och röd/svart till till startmotor (signalerar att startmotor går)... skall försöka hinna testa det i helgen tänkte jag, får väl se hur det går=) mvh/ racing |
|
Ursäkta, jag menade att LE-jetronic formodligen ha samma spridare som motronic. Inte L-jetronic. Den största skillnaden mellan LE-jetronic och motronic är att motronic inkluderar tändningen i sitt system. L/LE-jetronic har separat tändmodul. |
|
bmwracing |
Ojay: Enligt vad jag hittat på olika sidor så har LE högohm:s spridare medans L-jet har lågohm. Det stog även att högohm spridarna var gula på opel och dom lågohmiga gråa. Mina 518 spridare är svarta med gråa kabelkontakter(dom var klippta men satt kvar på spridarna) Motronichärvan har gula kabelkontakter... kan det vara det dom menar? har inte tillgång till opelspridarna just nu(inlåsta i ett garage) så jag har inte kunnat kollat färgen på dom eller mäta motståndet=/ Men isåfall får jag försöka deala till mej dom av brorsan oxå. |
bmwracing |
It's alive!!! Fick igång den ikväll=) Bluddrade o gick mest bara på tre burkar hela tiden med massa svartrök... tog upp stiften, kollade men såg normala ut alla fyra. Men efter nån halv kilometers körning slapp det=) antagligen hade det kommit vatten i nån kontatkt medans jag kopplade ihop härvan(regnade friskt) Nu återstår bara att hitta en lämplig plats för ECU:n..lite korta kablar, så den ligger intejpad i plast under huven just nu=) Ska ställa tändningen korrekt imorgon oxå, sen återstår "bara" en turboinstallation;) mvh/ racing |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.