AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
504

Hjälp, E34 525 Vatten o ventil

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.
Har just vart å kollat en BMW 525 -88 (e34), skaplig bil men det var problem med motorn o temp. När jag kom så fylde vi kylaren samt öppnade upp slangen ovanför termostaten. Fylde där så mycke det bara gick. Tror vi fick bort luften. Men när man startar så går den antagligen varm.
Varför antagligen, jo, tempgivaren i bilen gick aldrig upp, o slangen som sitter från motorn på torpedsidan vart varm, men ingen slan ut från det ventilhus där(tror jag) fyra slangar går in o ut. Verkar som den delen är död då vattnet inte cirkulerar.
Knepigt att inte tempgivaren inte ger utslag oxå, då den sitter ovanför termostathuset(termostaten borttagen).

Snälla hjlp mig med detta så jag får byta bil.

BMW Såklart
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Kan oxå säga att det inte finns värme alls i bilen om det kan hjälpa. Vattenpumpen är ny. Tempgiver oxå.

BMW Såklart
Hela historien låter väldigt läskig!! Det går väl säkert att komma till bukt med problemet.... men tänk om de som äger bilen nu, har kört omkring och överhettat motorn.... då är det ju risk för att en massa saker är skadade.... Toppen t.ex. är ju känd för att ha problem på den modellen... Kanske har de hällt i nån slags " Kylarfix" för att toppen inte skall läcka..... Men om du fortfarande vill ha bilen borde kolla om det inte är termostaterna som kärvar... låter som om det skulle vara de som spökar....
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Han sa att han kunde köra den hem å att den då funkade bra. När han sen märkte att den inte gav värme så stppade han. Han bogserade den till verkstad för att kolla upp det, men de fan tydligen inte felet. Du skriver termostater, finns det flera som man kan kolla? Kan det vara det som sitter vid torpedväggen på förarsidan?

BMW Såklart
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag är 99% säker på att det fortfarande är luft i kylsystemet! När jag luftar min 525i -90 (samma motor som din) så bildas det alltid en luftficka i returslangen från värmepaketet till kupén. Den är väldigt jobbig att bli av med. Till att börja med så underlättar det väldigt mycket om du ställer bilen i en uppförsbacke så du får tryck mot motorn. Sedan ska du försöka hitta en lång tratt som du kan täta runt påfyllningslocket. Sen är det bara att lufta. Kom också ihåg att ställa kupévärmen på det varmaste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.