|
|
|
|---|---|
| Finns det galvad plåt på BMW 730 -92 | |
|
Det borde det göra eftersom att E30 karossen va galvad 87 Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
| Var hittar man sådan information | |
|
Det vet jag inte riktigt . Men sök på Google.se Eller nån här som har koll kanske? Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Råkade sitta med en gammal reklambroschyr för E34 från 93. Om rostskyddet står att läsa: hålrumskonservering, underedsskydd, plastinsatser i hjulhusen och 6 års garanti mot genomrostning. Intet om galvanisering. Förvisso finns det ju fler typer av ytbehandling som är lika bra eller t.o.m. bättre än zink och oavsett typ av ytbehandling så är ju E32/34 bland de bästa BMW som byggts m.a.p. rostbeständighet förutsatt att de förskonats från krockreparationer. (man ser ju oftare ordentligt anfrätta audi 100 av samma årgång som påstods ha ett överlägset rostskydd av dåtidens reklam). |
|
|
Där var det svar på tal kul med driftiga snubbar Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Rostskyddet förbättrades dock kraftigt 1986 då Audi började använda helgalvaniserad plåt. Rostskyddet är effektivt, knappt någon Audi 100 får anmärkningar mot rostskador. Saxat från bilprovningen.se Från -86 på 100 typ 44 karossen är rost ovanligt, då började det galvas. Dom äldre rostar dock, ser likadana ut. C4-karossen från -91 och framåt rostar sällan, så då ser du nog galet. Det som kan ge upphov till rost är galvsläpp, som även BMW haft bekymmer med, och krockskador som inte rostskyddats ordentligt. Vet att Audi kört med 10-årig goodwill på galvsläpp, just för att upprätthålla trovärdigheten. Finns det inte nåt i stil med korrisionsinstitutet som ViB brukar använda sig av i sina rostskyddsbedömningar? Sådärja :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Vi Bilägare utnämner Audis rostskydd till marknadens bästa, i sina beg.bilstester. Se länken: Länk Tyvärr har jag inte hittat 7-serien i deras tester. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Hangaround, Jag har inte superkoll på audi´s årsmodeller men jag har faktiskt sett flera av den sista 100 modellen med infällda dörrhandtag som haft rostblaffor långt upp på dörrarna. galvsläpp helt klart. Ska väl tillägga att bilarna i övrigt inte sett ut att tvättats sedan de stod i nybilshallen, så det är väl lite osportsligt att jämföra dessa objekt med en pedantskött BMW. | |
|
E32 har överlag mycket bra rostskydd ett tips för att slippa rost i underkant på dörrarna innsidor och bakluckans nedre kant är att blåsa med tryckluft eller om det saknas torka torrt i övrigt inga generella problemområden även runt tankpåfyllning kan det vara problem även om min -87a var förskonad. Tyvärr kör inte V.A.G med goodwill överhuvudtaget gällande galvsläpp inte äns när lackgarantin fortfarande gällde så tog dom på sig att fixa skadorna varken på min mors Passat-99 "vilken har öppen yttrost på bagageluckan och det på en bil med 12års rostgaranti ett stort skämt!" eller min fars A4-00 den hade enligt VAG stenskott på bagageluckan! så det är stor skillnad mellan BMW och Audis åttaganden gällande rost, Passaten rostlagas just nu på egen bekostnad. Har sett flera 100 C4 Avant med yttrost både på bagagelucka och runt sidolister även åtskilliga 100 Typ 44/C3, V8 och 80 Typ 89/B3 med ibland grova rostskador visst är Audi bland dom bättre rostmässigt speciellt balkar och spalter men det yttre behöver förbättras ingen uppgradering på 10 år samma galvsläpproblem både på 100 2,3-90 och 100 2,6-94 när dom var nästan nya. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i> Helt klart har Audi goodwill på C4:a-karossen, en kompis fick två nya dörrar och ny baklucka på sin Avant -92:a, detta var 2002. Jag hittade ett yttepyttelitet galvsläpp på främre passagerardörren i samband med det, men eftersom det är en 91b så gällde inte goodwillen längre, vilket även verkstaden tyckte var synd, då dom får betalt av Audi centralt för att åtgärda sådant. Dock löste sig det ganska fint när Folke Filbyter gick i den sidan, nu är det i alla fall rostskydd, färg och klarlack över. Ytrost täcks inte av rostskyddsgarantin, det gör det inte på någon bil. Är det dessutom på ett ställe där rostangrepp är ovanliga, och mekanisk skada kan misstänkas, blir det ännu knivigare. När det gäller lackskadegarantin antar jag att biltillverkarna friskriver sig på samma sätt. Så jag har god erfarenhet av rostskyddet, andra kan ha annan. När det gäller BMW var jag inte särskilt imponerad av E30:n, men detta var en långmilare (jag körde från 26k mil till dryga 35, om jag inte missminner mig) som ytterst sällan hade blivit tvättat. Den var generalrostig. En välvårdad 7-serie är med all säkerhet bättre. Det som väcker lite oro är rostproblemen med E39:an, som är en nyare konstruktion. Den bör dock vara klart bättre än snittbilen av samma årsmodell. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Varför la BMW av med galv eller är det det på E-36 och E-46 eller ? Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Hangaround: Yttrosten uppkom efter lacken släppte från galvaniseringen därefter började rosten och dessutom på det vanliga stället på Passat Variant såg en igår med rost på samma ställe min gissning är att om dom skulle fixa allas skador skulle det bli mycket dyrt och att dom lyckas sälja bilar iallafall. Det är bra att du är nöjd med C4an har alltid gillat Audi/VW men kvalitetsproblemen och den dåliga generalagenten gör det svårt att äga någon även om dom äntligen är trevliga när man köper delar men jag tackar Svenska Volkswagen om dom inte hade varit så dåliga hade jag inte köpt någon BMW vilket hade varit tråkigt. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.