AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
973

styrningen har dålig riktningsstabilitet bmw 540

bengtmat
Har en 540 95 som tidigare varit bedrövlig på vägen.Efter att ha bytt alla stag i framvagnen och även styrsnäckan och "tajtat" till snäckan så är styrningen rapp och helt fri från glapp. Även silentblocken i bakvagnen är bytta, samt fjädrar och stötdämpare (allt standard) Kör på 16" 225,55 Michelin. Har gjort flera framvagnsjusteringar i försök att förbättra. Trots detta så känns det som bilen inte "linar" riktigt, man får korrigera riktningen hela tiden. vad kan detta bero på?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter som den spårar på vägen, du har inte slitit däcken platta kanske? Har du möjlighet så prova med andra fälgar/däck...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som jeppe samt gör en 4hjulinställning det kan vara taskig toe in out eller cambervinkelfel?
Mvh

ASken
bengtmat
Har gjort flera toe in inställningar, även 4hjulsmätning, däcken är bra!
bengtmat
Går det att ändra camber/caster vinklarna?
Pe
9
Pellehbg
525 IA -90
Nej det går inte att ändra Camber o Caster .
Men ta o prova med dina vinterdäck o se om du får samma problem får du inte det så är det dina sommarhjul.

Pellehbg
Min 525 började dra snett förra året men det gick inte åtgärda..
Var hos Bäde BMW och två erkänt duktiga framvagnsverkstäder.
Kan bara orsakas av en smäll sa' de.
F-n tro't

Länk
Mo
65
Moddis
740ia -95
låter som den spårar helt klart.. min spårar lite också men det får man ju räkna med när man kör 255 runt om.. kanske att du ändrat spårvidden mot orginal om du inte kör orginalfälgar?
bengtmat
Jag kör på 225 runt om vilket är orginal och 55profil fälgarna är bmw:s original executive modell
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Verker väldigt konstigt .

Om inte däcken är dåliga.
Och allt som du bytt o fixat funkar.
Så måste det vara Fälgarna om inte bilen är krockad eller nått sånt.

Kanske bromsskivorna men det är Långsökt .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Kolla upp bromsarna runt om så det inte ligger på det minsta
någonstans.

Bara att hissa upp bilen och snurra hjulen för hand "enklast=billigast"

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Två ideer:
Du har inte dragit styrsnäckan lite väl tajt? Sitter den för tajt så har hjulen svårare att hitta tillbaka till "rakt spår" om ett gupp et.c drar dem lite snett. Effekten blir att man får svårt att hitta spår rakt fram och får sitta justera hela tiden. Dock behöver man inte märka att den går trögt i övrigt (har provat detta....).

Den andra tanken är att det, precis som ovan påpekat, kan ha att göra med däcken. Jag har 225:or på min och den spårade friskt med ett par firestone och goodyear F1. Nu sitter (om man törs säga det) mycket billigare däck och den är otroligt stabil och inte det minsta spårkänslig.

------------------
Always Diesel
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Kan vara precis som "ronte" säger .
prova att släppa efter lite lite grann på styrningen .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.